دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مواضع عجیب ترامپ در مورد کشورهای دیگر/ پایان قدرت‌نمایی سیاست خارجی آمریکا

رفتارهای سوال‌برانگیز و عجیب رئیس‌جمهور آمریکا در قبال کشورهای دیگر را باید آغازی بر پایان قدرت‌نمایی دیپلماسی آمریکا در جهان به حساب آورد.
کد خبر: ۲۷۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۰ - 14January 2018

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، هنوز توئیت‌های عجیب و غریب دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سوژه محافل خبری، رسانه‌ای و سیاسی در سراسر جهان است که اخبار جدیدی باعث شد دوباره وی به تیتر یک اخبار بین‌المللی تبدیل شود.

موضوع سیاست‌های مهاجرتی ترامپ در حالی همچنان دلیلی قابل توجیه برای بحث و جدل در محافل سیاسی و دیپلماتیک در آمریکا و جهان به شمار می‌رود که ترامپ طی روزهای گذشته، با اظهاراتی سخیف‌تر از قبل، با مهاجرت اتباع آفریقایی و برخی کشورهای حوزه دریای کارائیب (در جنوب شرق آمریکا) مخالفت کرد.

طی اخبار منتشرشده از سوی رسانه‌های آمریکایی، نظیر شبکه سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ اعلام مخالفت خود با مهاجرت و سفر کشورهای آفریقایی و کشور هائیتی (واقع در دریای کارائیب) را با تشبیه این کشورها به «چاه سرویس بهداشتی» علنی کرد.

این موضوع باعث واکنش گسترده از سوی سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی شده است. کار به جایی کشید که حتی سناتورهای آمریکایی نیز علیه این اظهارات ترامپ موضع‌گیری کردند. اگرچه ترامپ این موضوع را تکذیب کرد اما برخی مقامات آمریکایی بر بیان چنین حرف زشتی از سوی ترامپ تأکید کردند.

مواضع عجیب ترامپ در مورد کشورهای دیگر/ پایانی بر قدرت‌نمایی سیاست خارجی آمریکا در عرصه بین‌المللی
تنها واکنش ترامپ به پرسشی در این مورد از سوی یک خبرنگار، سکوت و بی‌توجهی به سوال و فرد سوال‌کننده بود.

این اظهارت نژادپرستانه و توهین‌آمیز در حالی علیه ملت‌هایی نظیر آفریقایی‌ها و مردم آمریکای لاتین مطرح شد که طی روزها و هفته‌های اخیر، ترامپ با مداخله در امور داخلی ایران، رسما خواهان مداخله مقامات دیگر کشورها برای حمایت از اغتشاشگران در ایران شده است.

این اظهارات مداخله‌جویانه به خود ترامپ محدود نماند و دیگر مقامات دولت وی نیز چنین کاری را تکرار کردند. جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز در اظهاراتی سیاسی، در راستای تایید مواضع ترامپ، مدعی شد: «من فکر می‌کنم خیلی مهم است که ما برخیزیم و بگوییم که ما مردم ایران را درک می‌کنیم. مشکل ما، اگر مشکلی داشته باشیم، با مردم ایران نیست چون مردم ایران هم از حکومت خودشان خسته شده‌اند!»

در همین راستا، ترامپ اقدام به افزودن تعداد دیگری از مقامات و شخصیت‌های ایرانی به لیست تحریم‌ها کرد. در همین راستا، وزارت خزانه‌داری آمریکا 14 شخصیت و نهاد را در لیست جدید تحریم‌های خود قرار داد که در رأس آن‌ها، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌ قضائیه، قرار دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دلیل این اقدام را آنچه «نقض جدی حقوق شهروندی اتباع و ساکنان ایران زیر نظر لاریجانی» نامید، عنوان کرد. این در حالی است که چندین شرکت داخلی و بین‌المللی، علاوه بر شورای عالی فضای مجازی، نیز در لیست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند.

تلاش آمریکا برای تقابل با ایران و سو‌ءاستفاده از اغتشاشات داخلی در جمهوری اسلامی در حالی رخ داد که وی در زمینه سیاست خارجی و تعامل با انگلیس، متحد دیرین آمریکا، مرتکب خطای فاحشی شد.

دونالد ترامپ مدعی شد که دلیل لغو سفرش به لندن مربوط به تصمیم غلط اوباما در فروش ساختمان سفارت این کشور در لندن است. همزمان با انتشار این موضع‌گیری توسط ترامپ در صفحه‌اش در شبکه اجتماعی توئیتر، سفارت آمریکا در لندن اعلام کرد: این تصمیم پیش از به قدرت رسیدن اوباما در ژانویه 2009 (یعنی اواخر دوران حکومت جرج بوش) اتخاذ شده است.

گویا قرعه بداقبالی برای ترامپ نه تنها شامل متحدان اروپایی بلکه حتی شامل اعضای دولت و مجلس نمایندگان (کنگره) نیز شده است که اظهارات وی در مورد سفارت آمریکا در انگلستان، به سرعت توسط روابط عمومی این سفارت‌خانه در لندن رد شد.

اگرچه از هم‌اکنون باید با اطمینان از تکمیل روند سقوط دیپلماسی آمریکایی در زمان ترامپ سخن گفت اما این که ترامپ قصد دارد این روند نزولی را به چه شکلی ادامه بدهد، در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار