رکوردشکنی سینمای مقاومت در جشنواره فجر امسال

سینمای مقاومت حضور قدرتمندی در سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر خواهد داشت.
کد خبر: ۲۷۳۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸ - 13January 2018

رکوردشکنی سینمای مقاومت در جشنواره فجر امسالبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سینمای مقاومت حضور قدرتمندی در سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر خواهد داشت. با اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، مشخص شد هشت عنوان فیلم از ۲۵ عنوان فیلم حاضر در جشنواره به نحوی به سینمای مقاومت مرتبط هستند. کارشناسان سینما می‌گویند این موجی است که باید در سال‌های آینده به سونامی تبدیل شود.

در فهرست فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر از آثار سینمای دفاع مقدسی مانند «تنگه ابوغریب» گرفته تا آثاری مانند «به وقت شام» که به موضوع مقاومت در سوریه پرداخته است در زمره آثار سینمای مقاومت هستند.

اوج گرفتن حضور آثار سینمای مقاومت در جشنواره در حالی رخ می‌دهد که چند سال متوالی به دلیل پایین بودن یا حتی نبود آثار شاخص در حوزه سینمای مقاومت باعث شده بود برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نیز با، اما و اگر‌های زیادی روبه‌رو شود به نحوی که برگزاری سالانه جشنواره فیلم مقاومت با مشکل روبه‌رو شد و مدیران جشنواره مجبور شدند با عقب‌گرد به سیستم قبلی، شیوه برگزاری دوسالانه را بار دیگر انتخاب و اجرا کنند.

رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت سینمای مقاومت می‌فرمایند: افرادی که امروز در عرصه سینمایی با مضامین انقلابی و دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، واقعاً در حال جهاد هستند.

سال ۹۶ را می‌توان سال به ثمر نشستن مجاهدت‌های چند ساله برای رونق سینمای مقاومت دانست. امسال نزدیک به ۲۵‌درصد آثار حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران به موضوع مقاومت پرداخته‌اند و این رقم قابل توجه حداقل در چند سال اخیر بی‌نظیر و بی‌سابقه بوده است.

اگرچه آثاری مانند «سرو زیر آب» می‌توانستند زودتر از این‌ها ساخته شوند و به جشنواره برسند ولی دست تقدیر اینگونه رقم زد که دوره سی‌و‌ششم فیلم فجر شاهد حضور پررنگ آثاری باشد که دغدغه مقاومت دارند؛ دغدغه‌ای که موضوعاتش را حتی در آن سوی مرز‌های ایران نیز دنبال می‌کند.

باید مراقب فیلم‌های ضدجنگ باشیم

سعید مستغاثی، منتقد سینما در گفت‌و‌گویی می‌گوید: در سال‌های گذشته هم شاهد حضور برخی از آثار بودیم که در ابتدا به نام سینمای دفاع مقدس در جشنواره حاضر شده بودند، اما محتوای ضد‌جنگ و دفاع مقدس داشتند.

امسال هم نمی‌شود از روی عنوان برخی از فیلم‌های جشنواره به آن‌ها عنوان سینمای مقاومت داد و باید منتظر بود و آن‌ها را در اکران‌های جشنواره دید. بعد از اکران است که مشخص می‌شود این فیلم واقعاً در زمره آثار سینمای دفاع مقدس خواهد بود یا خیر.

مستغاثی با اشاره به حضور آثاری مانند فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا می‌گوید: از این دست فیلم‌ها همیشه در جشنواره حضور داشته‌اند و جشنواره فجر معمولاً هر سال یکی، دو عنوان فیلم با موضوع مقاومت را داشته، اما اینکه امسال این میزان رشد داشته است را باید از تماشای فیلم‌ها درباره‌اش نظر داد.

این موج می‌تواند به سونامی تبدیل شود

حسین سلطان محمدی، منتقد سینما نیز در گفت‌وگویی از لزوم تداوم ساخت فیلم در حوزه سینمای دفاع مقدس می‌گوید و تأکید می‌کند: اینکه حضور فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس و مقاومت باعث رونق پیدا کردن سینمای دفاع مقدس شود، بستگی به سرمایه‌گذاری‌ای دارد که در سال آینده روی ساخت فیلم‌ها انجام می‌شود.

سلطان محمدی می‌افزاید: تا جایی که مشخص است بیشتر تهیه‌کنندگان و حامیان تولید فیلم‌های مقاومتی امسال را نهاد‌های دولتی و حاکمیتی تشکیل می‌دهند و باید دید همین سیاست حمایتی را در سال آینده نیز دنبال خواهند کرد یا خیر؟! اگر حمایت‌ها تداوم داشته‌باشد و حتی تقویت شود، می‌شود امیدوار بود موجی که امسال به راه افتاده ادامه پیدا کند.

این منتقد تصریح می‌کند: همان طور که رهبر انقلاب در سخنان اخیرشان از گرفتن تقاص از امریکا و کسانی که از اغتشاشات حمایت کردند، سخن گفتند، ما نیز در برابر نوع تفکری که فیلم‌های هالیوودی سعی در نشر آن دارند می‌توانیم با حمایت از ساخت فیلم با موضوع مقاومت، تقاصی تصویری بگیریم.

وی با هشدار درباره اینکه می‌تواند این موج به یک حرکت احساسی کوتاه مدت دربرابر پدیده داعش تبدیل شود، می‌گوید: اگر استارت خوبی برای حمایت از سینمای مقاومت نداشته باشیم، اتفاقات امسال می‌شود موجی احساسی دربرابر پدیده داعش؛ پدیده‌ای که امسال بود و سال دیگر نیست و به همین دلیل سال دیگر کسی سراغ موضوعاتی مانند حزب الله، شیخ زکزاکی، سوریه، اتفاقات افغانستان یا مصائب مردم میانمار نمی‌رود و آن را به حال خودشان رها می‌کنند.

سلطان محمدی، معتقد است: می‌شود با تقویت موجی که امسال درباره داعش و گروه‌های تکفیری به وجود آمده است، راهی برای مقابله با آثار سینمایی هالیوودی به وجود آوریم که سعی دارند اندیشه خود را در میان ملت‌ها توسعه، رسوخ و رسوب دهند. ما در مقابل آن‌ها دارای اندیشه خوبی هستیم؛ اندیشه‌ای که می‌تواند از یک موج زودگذر به یک سونامی عظیم تبدیل شود و تأثیر خود را بگذارد.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، امسال رقابتی میان فیلم‌هایی خواهد بود که سازندگان از فیلمسازان صاحب سبک در سینمای دفاع مقدس هستند.

حاتمی‌کیا، بعد از موفقیت بادیگارد، امسال با «به وقت شام» نگاهی به وقایع سوریه دارد. محمدعلی باشه آهنگر نیز بعد از فیلم «ملکه» امسال با «سرو زیر آب» درباره شهدای گمنام به جشنواره آمده است. از سوی دیگر نام دو کارگردان جدید را باید امسال به فیلمسازانی که در حوزه دفاع مقدس فیلم ساخته‌اند، افزود. پیمان معادی و بهرام توکلی برای نخستین بار فیلم‌هایی را با موضوع جنگ می‌سازند؛ فیلم‌هایی که یکی درباره تهران زمان جنگ و دومی درباره وقایع روز‌های پایانی جنگ تحمیلی در ایلام است؛ آثاری که باید درباره ماهیت دفاع مقدسی آن‌ها کمی صبر کرد تا مشخص شود این کارگردانان تازه نفس چه خط فکری را در آثار تولیدی‌شان داشته‌اند!

منبع: جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار