نبرد برای تسخیر آخرین پایگاه شورشیان

با ادامه حملات هوایی دولت سوریه به شورشیان مسلح در غوطه شرقی، تعداد کشته‌ها افزایش یافته است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که شمار افرادی که در غوطه شرقی در حومه دمشق کشته‌ شده‌اند، در دو هفته اخیر به‌واسطه بمباران‌های مکرر، به ١٧٩نفر رسیده است.
کد خبر: ۲۷۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ - 15January 2018

نبرد برای تسخیر آخرین پایگاه شورشیانبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نیرو‌های دولتی با پشتیبانی جنگنده‌های روسی، حملاتی را از ٢٩ دسامبر آغاز کرده‌اند تا این منطقه را از دست معارضان سوری دربیاورند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه که جزییات تلفات را از منابعی در داخل کشور به‌دست آورده، می‌گوید که در میان آخرین افراد کشته‌شده، ٥١ کودک و ٣٨ زن حضور دارند. تصاویری هم در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که در آنها، کودکان زخمی در میان آوار‌های ریخته‌شده دیده می‌شوند، گرچه صحت این تصاویر هنوز تأیید نشده است.

حدود ٤٠٠ هزار غیر نظامی از سال ٢٠١٣، بدون دسترسی به کمک‌های ضروری در غوطه شرقی محاصره شده‌اند. محاصره چهار ساله توسط نیرو‌های دولتی، منجر به بحران کمبود مواد غذایی و دارو در این منطقه شده است.

«جان اگلند»، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه، ماه نوامبر گذشته وضع این منطقه را «فاجعه بشری» توصیف کرد و هشدار داد که بسیاری از ساکنان آن به دلیل سوءتغذیه شدید، نزدیک به مرگ هستند.

«یوسف ابراهیم»، معلم ساکن شهر «هارستا» در نزدیکی غوطه شرقی است. او شرایط زندگی در این شهر را این‌گونه توصیف می‌کند: «شرایط از گذشته کمی بهتر شده؛ در این‌جا دیگر خبری از حملات هوایی نیست، صرفا حملات شدید توپخانه‌ای و موشکی است که ساختمان‌ها و مردم را هدف قرار می‌دهد.»

ابراهیم می‌گوید: «بسیاری از ساکنان این شهر، در زیرزمین‌ها زندگی می‌کنند تا از موشک‌ها در امان بمانند.»

خروج از ادلب

همزمان با افزایش حملات به غوطه شرقی، حملاتی نیز به استان ادلب در شمال سوریه صورت گرفته و تخمین زده می‌شود که حدود ٢٨٠‌ هزار نفر از این منطقه فرار کرده‌اند.

زمانی که ارتش سوریه در زمستان ٢٠١٦ در نبرد حلب پیروز شد، عملیات‌های خود به سمت شمال غرب سوریه را متوقف کرد و شورشیان سوری در ادلب گرد هم آمدند. پس از عملیات حلب، ارتش سوریه به سمت شرق رفت و تمرکز خود را بر شکست داعش قرار داد. اما با از بین رفتن داعش در شرق سوریه، حالا دوباره تمرکز به سمت مناطقی رفته است که ارتش بر آن کنترل ندارد و اصلی‌ترین منطقه نیز ادلب در شمال غرب سوریه است که در آن گروه‌های مختلفی از معارضان و تروریست‌ها حضور دارند. از حدود یک‌ماه گذشته جنگنده‌های روسی حملات هوایی خود در منطقه ادلب را آغاز کردند و ارتش سوریه نیز پیشروی‌های خود را از سمت جنوب استان ادلب آغاز کرده و روستا‌هایی در این منطقه را به کنترل خود درآورده است. اما ادلب برای مخالفان اهمیت زیادی دارد، چراکه آخرین پایگاه مستحکم آنان به شمار می‌رود. روسیه در ماه‌های اخیر بار‌ها اعلام کرده است که فعالیت‌های نظامی در جنگ هفت‌ساله را متوقف می‌کند. اما حملات هوایی روسیه به ادلب کماکان ادامه دارد. به‌خصوص از زمانی که یک حمله محدود به پایگاه هوایی حمیمم انجام شد، روسیه موج حملات خود را نیز به مناطق تحت اختیار شورشیان مسلح افزایش داده است.

در استان ادلب، حدود ٢،٦‌ میلیون نفر زندگی می‌کنند. گرچه هم دولت سوریه و هم روسیه عنوان می‌کنند که نیروهای‌شان تنها به نظامیان حمله می‌کنند. طبق گزارش‌های بین‌المللی دو مرکز پزشکی با هزاران بیمار و خدمه پزشکی در ادلب و غوطه شرقی در طول ١٠ روز گذشته ٩ بار هدف حمله قرار گرفته است. «زید رعدالحسین» یکی از مقام‌های عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت: هواپیما‌های نظامی دو تاسیسات پزشکی را مورد حمله قرار دادند که یکی از خدمه آن‌ها کشته شده است.

با وجود این، رعدالحسین عنوان کرد که معارضان سوری در غوطه شرقی نیز از روز اول ژانویه حملات راکتی به اطراف دمشق را آغاز کردند و غیرنظامیان را هدف قرار دادند.

همچنین شنبه‌شب، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر حمله شیمیایی در اطراف دمشق. مردم غوطه شرقی گفته‌اند که پس از برخورد یک موشک در این منطقه، بوی گاز کلر به مشامشان رسیده است. کارکنان امدادی می‌گویند که پس از آن، شش نفر به‌دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان فرستاده شدند.

از زمان آغاز جنگ در سوریه، گزارش‌های متعددی از حمله شیمیایی با گاز کلر منتشر شده؛ دولت سوریه، اما هیچ‌گاه استفاده از این موشک‌ها را نپذیرفته است.

روزنامه گاردین از قول یکی از مقامات ترکیه گزارش داده که حملات اخیر به ادلب باعث ایجاد موج جدید مهاجرت شده است. این مقام ترکیه‌ای هشدار داده است که در حملات اخیر، بیش از ١٠٠‌هزار نفر آواره شده‌اند.

«منیر مصطفی»، معاون رئیس سازمان غیرانتفاعی دفاع ملی، موسوم به «کلاه‌سفید‌ها» می‌گوید: «این آوارگی شاید بزرگترین حجم آوارگی غیرنظامیان سوری از آغاز جنگ داخلی در این کشور باشد.»

بسیاری از این آوارگان به سوی مرز ترکیه فرار کرده‌اند. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، که به مهاجران جدید کمک می‌رساند، اعلام کرده است که دوسوم این آوارگان در چادر‌های دست‌ساز و در هر چادر ٣ خانواده زندگی می‌کنند و بسیاری از آن‌ها توالت ندارند.

«توماس گارافالو»، یکی از مقامات صلیب‌سرخ خاورمیانه گفته است: «ما به‌خاطر پیشروی نیرو‌های دولتی، بسیار نگران امنیت ٢،٦‌میلیون ساکن استان ادلب هستیم. مردم به ما می‌گویند که هیچ انتخابی جز این ندارند که به سوی شمال کشور حرکت کنند و در چادر‌ها و کمپ‌ها ساکن شوند؛ اردوگاه‌هایی که پیش از این نیز بیش از ظرفیتشان جمعیت در خود جای داده‌اند و شرایط آن‌ها در زمستان، با وجود رطوبت و سرما بدتر هم خواهد شد.»
جنگ داخلی در سوریه از فوریه ٢٠١١ با اعتراضات مردمی به فضای سیاسی آغاز شد و با گسترش اعتراض‌ها و درگیری‌ها، این کشور وارد جنگی داخلی شد که تاکنون بیش از نیم‌میلیون نفر را به کام مرگ کشانده و میلیون‌ها تن را نیز آواره کرده است.

منبع: روزنامه شهروند

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار