امیر خانزادی:

تشریح ماموریت کلاه سبزها در «سانچی»/ «چین» ابتدا مخالف حضور تکاوران ارتش بود

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به سانحه نفتکش سانچی و اعزام تکاوران گفت: چینی‌ها گفته‌ بودند نظامی‌ها را برای حضور در این عرصه نمی‌پذیرند، لذا تمهیداتی دیده شد تا اعلام کنیم، کاری که تکاوران می‌خواهند انجام دهند، نظامی نیست.
کد خبر: ۲۷۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ - 15January 2018

چین ابتدا مخالف حضور تکاوران ارتش بود/ یک تیپ از تکاوران برای کمک به سانچی اعلام آمادگی کردندبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اعزام تکاوران جهت کمک به پرسنل نفتکش سانچی به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: این حادثه خیلی دورتر از مرزهای کشور ما و بالغ بر 8000 مایل دریایی دورتر از مرزهای دریایی کشور رخ داد.

وی افزود: روزهای اول این حادثه همه منتظر بودیم به محض اطفا حریق، امکان حضور تیم کنترل صدمات بر روی عرشه وجود داشته باشد، اما متاسفانه می‌دیدیم درحالیکه بخش‌هایی از شناور در حریق نبود و به زعم ما این امکان وجود داشت که افرادی روی شناور برای امداد و نجات حضور داشته باشند، بنده تصور کردم که شاید این جرأت برای رفتن روی کشتی وجود ندارد.

خانزادی تاکید کرد: به همین خاطر به شرکت ملی نفتکش‌ و سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد دادیم که کلاه‌سبزهای نیروی دریایی آمادگی دارند تا بر روی عرشه شناور حاضر شوند، فقط تشریفات اعزام این افراد به کشور چین باید مهیا شود.

فرمانده نداجا تصریح کرد: وقتی این موضوع را میان کلاه‌سبزها مطرح کردیم، بیش از یک تیپ از کلاه‌سبزها داوطلبانه اعلام آمادگی کردند و این افتخاری برای نیروی دریایی ارتش است که در هرجایی نیاز باشد آماده دفاع و کمک به مردم کشورمان هستیم.

وی ادامه داد: بطور طبیعی اعزام یک نیروی نظامی به یک کشور دیگری دارای تشریفاتی است، وقتی که ما این پیشنهاد را دادیم سه روز از سانحه کشتی گذشته بود. تشریفات اعزام این عزیزان چالش‌هایی را داشت و با توجه به اینکه باید ویزا می‌گرفتند و آنها (چینی‌ها) گفته‌ بودند نظامی‌ها را برای حضور در این عرصه نمی‌پذیرند، لذا تمهیداتی دیده شد تا اعلام کنیم که کاری که می‌خواهند تکاوران انجام دهند در قالب نظامی نیست.

خانزادی افزود: (چینی‌ها) به ما گفتند که این عزیزان نباید با لباس تکاوری در صحنه حاضر شوند، در حالیکه لباس تکاوری برای ما یک ارزش است اما تکاوران این لباس را از تن درآوردند و حاضر شدند با هر پوششی که آنها اعلام کنند در صحنه حاضر شوند.

فرمانده نداجا خاطرنشان کرد: من شخصا با فرمانده نیروی دریایی ارتش چین در روز سوم مذاکره کردم، در تماسی که با این نیرو داشتند به من اعلام کردند الان ساعت در چین 11 شب است و دسترسی به فرمانده نیروی دریایی چین نیست و من تاکید کردم الان دقایق برای ما خیلی مهم است و این حتما پشیمانی به بار می‌آورد، هرطور شده او را پیدا و با او صحبت کنید که به هرحال با او صحبت کردند. او هم همکاری خوبی داشت و نماینده‌اش یک ساعت بعد در مرکز مدیریت سانحه برای همکاری حاضر شد.

وی با بیان اینکه به هرحال فرآیند دریافت ویزا برای حضور در چین طولانی شد و 3 روز طول کشد، گفت: همکاران من در روز هفتم وارد صحنه شدند و کشتی خیلی دور شده و به سواحل ژاپن نزدیک شده بود و 130 مایل از سواحل ژاپن فاصله داشت و امکان اعزام به وسیله بالگرد وجود نداشت لذا تکاوران دریایی با سریعترین شناور موجود به صحنه اعزام شدند اما در همان زمان انفجار مهیبی رخ داد و آتش تمام عرشه را گرفت و در نهایت غرق شود.

فرمانده نداجا در پایان اظهار داشت: این ضایعه بزرگ و از دست دادن همکاران و همرزمانمان در نفتکش سانچی را به خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گوییم و برایشان آرزوی صبر داریم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها