یادداشت/

تامین امنیت با کمترین هزینه

نیروهای مسلح در سال‌های گذشته با توجه به توان داخلی و مردم توانسته‌اند با کمترین هزینه، امنیتی پایدار را در کشور و مرزها برقرار سازند.
کد خبر: ۲۷۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶ - 17January 2018

تامین امنیت با کمترین هزینهگروه دفاعی امنیتی دفاع پرس – محمدحسن جعفری؛ جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای همسایه خود و به خصوص در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس جزو کشورهایی است که با کمترین بودجه نظامی به تامین امنیت می‌پردازد و نسبت به این کشورها از امنیت بسیار بهتری نیز برخوردار است و بلکه به عنوان جزیره ثبات و آرامش در منطقه شناخته می‌شود.

با این وجود روز گذشته مدیران و مسئولان جامعه طرح و برنامه و بودجه نیروهای مسلح دور هم گرد آمدند تا در راستای اقتصاد مقاومتی و با مدیریت جهادی بتوانند ضمن طراحی و برنامه‌ریزی ماموریت‌های آینده نیروهای مسلح برای برقراری امنیت و مقابله با تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، در خصوص راه‌های کاهش هزینه‌های تامین امنیت با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند.

الگوی «دفاع مقدس» که در آن دوران فرماندهان و رزمندگان با کمترین بودجه و امکانات دفاعی به معنای واقعی با دستان خالی به دفاع از میهن اسلامی پرداختند و ضمن اینکه دشمن بعثی را به عقب رانند، متجاوز را نیز دنبال و تنبیه کردند، راهگشای امروز طراحان و برنامه‌ریزان نیروهای مسلح است تا بتوانند برنامه‌ها را به گونه‌ای مدیریت کنند تا با کمترین هزینه منابعی، بیشترین بهره‌وری را داشته باشد.

توجه به توان داخلی و صنعت دفاعی کشورمان موجب شده است که بسیاری از هزینه‌های تامین تجهیزات دفاعی کاهش یابد و مشابه نمونه‌های خارجی با همت شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها در داخل کشور و با قیمت یک دهم مشابه خارجی آن ساخته شود و به تولید انبوه برسد که امیدواریم با رونق گرفتن فروش تولیدات دفاعی و تولیدات غیرنظامی که توسط صنایع دفاعی کشورمان انجام می‌گیرد، بازگشت هزینه‌ای نیز به همراه داشته باشد.

برخی کشورهای منطقه همچون عربستان برای تامین تسلیحات دفاعی خود میلیاردها تومان خرید نظامی می‌کنند اما ایران با هزینه‌های بسیار کمتر خود اقدام به ساخت و تولید کرده است.

دومین نکته در کاهش هزینه‌های نظامی کشورمان، نوع مدیریت فرماندهان بوده است که همواره بر آن تاکید شده است تا با کمترین هزینه، ماموریت‌ها به خوبی و با بازدهی بالا انجام شود که در این رابطه روحیه جهادی نیروهای انسانی نیز بسیار موثر بوده است.

و مهمترین نکته نیز این است که دکترین امنیتی جمهوری اسلامی ایران، مردم پایه تعریف شده است و برخلاف برخی کشورها که سعی دارند با هزینه‌های هنگفت امنیت را بخرند، ایران تلاش کرده است این امنیت را در کنار مردم و به صورت پایدار به دست بیاورد؛ لذا در برهه‌های مختلف جلوه‌های امنیت آفرینی مردم را شاهد بوده‌ایم و همچنین در مرزهای شرقی و غربی کشور امروز مردم آن مناطق در تامین امنیت مشارکت و نقش فعال و اثرگذار دارند.

با این وجود نیروهای مسلح در بسیاری از مواقع و به خصوص در بحران‌ها همچون زلزله کرمانشاه همراه و یاری‌رسان دولت در کمک‌رسانی به مردم بوده‌اند و ارتش، سپاه و بسیج جهت تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام داشته‌اند که در هر زمینه‌ای آماده همکاری با دولت هستند.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار