جابجایی قدرت سخت

سیاستمداران آمریکایی در حال حاضر به این فکر افتاده‌اند تا قدرت سخت را جایگزین قدرت هدفمند کنند و در دهه اخیر بدان توسل جسته‌اند.
کد خبر: ۲۷۴۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ - 17January 2018

جابجایی قدرت سختبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در فوتبال اصطلاحی است که می‌گویند تیم الف. یا ب، در آخرین لحظات یا وقت اضافه، به بازی برگشت. معنای این اصطلاح آن است که تیم بازنده توانسته با زدن گل یا گل‌هایی، نتیجه را به نفع خود تغییر دهد. آمریکای ترامپ در آسیای جنوب غربی در تلاش است تا به بازی بازگردد؛ این برگشت به بازی را با سرعت، خشونت و خیانت همراه کرده و خارج از قواعد موجود، می‌خواهد نتایجش را تأمین کند. ایران قدرتمند، نقطه کانونی زوال و عامل ترک خوردن هژمون آمریکاست، شکافی دردناک برایش به وجود آورده و زمان محدودی برای ترمیم آن پیش چشم خود می‌بیند. این محدودیت منابع و زمان، سیاستمداران آمریکایی را بر آن داشته تا قدرت سخت را جایگزین قدرت هدفمند کنند که در دهه اخیر بدان توسل جسته بودند.

سیاست‌های اوباما زمینه ساز برچیده شدن بساط آمریکا از منطقه و جایگزینی محور مقاومت شد و حالا ترامپ این عقب ماندگی را می‌خواهد از مسیر‌های نظامی برآورده کند. نمونه واضح آن مسلح کردن برخی اقلیت‌های قومی در سوریه و فعال کردن آن‌ها برای استقلال خواهی، تأیید تداوم حملات خصمانه سعودی به یمن، طراحی‌های فاز‌های بعدی آشوب و اغتشاش در ایران، اقدامات تروریستی در لبنان و... است.

در عملیات سخت آمریکایی فرصت‌های بزرگی نهفته است که در پیشانی آن رونمایی از رویکرد خصمانه امپریالیسم و کاپیتالیسم قرار دارد؛ این امر به بسیج افکار عمومی علیه مداخله گری ترامپ در سراسر منطقه و ایران می‌انجامد. با این همه، آسیب‌ها و فشار‌هایی را هم به وجود می‌آورد که خوشبختانه توان پاسخگویی و مواجهه جبهه مقاومت در این بخش بالاست و شکست آمریکا نزدیک.

منبع: روزنامه صبح نو

نظر شما
پربیننده ها