یادداشت/ مصطفی خدابخشی

آمریکا در باتلاق بی‌آبرویی

دست و پا زدن هرچه بیشتر جبهه اغتشاش آفرین به سرکردگی آمریکا در منطقه آنها را بیش از پیش در باتلاق بی آبرویی فروخواهد برد و از سوی دیگر زمینه لازم را جهت همگرایی بیشتر و افزایش آمادگی در جبهه مقاومت فراهم خواهد آورد.
کد خبر: ۲۷۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰ - 21January 2018

آمریکا در باتلاق بی‌آبروییگروه بین الملل دفاع پرس – مصطفی خدابخشی؛ خروج غرب آسیا از دست آمریکا و همپیمانانش در جبهه عربی - عبری خواب تلخی بود که بعد از سقوط آخرین پایگاه های داعش و گروه های تروریستی در سوریه و عراق تعبیر شد.

داعش نقطه امیدی برای آمریکا و رژیم اشغالگر قدس به حساب می آمد تا زمینه ساز تحقق سیاست انگلیسی تقسیم کشورهای عربی در منطقه خاورمیانه باشد؛ اما این ابزار نه تنها نتوانست نیابت خود را به درستی محقق سازد و زمینه ساز تامین امنیت اسرائیل در این منطقه شود بلکه با جنایات خود پرده از سیاست های پنهان برداشت و گام به گام باعث شد تا مردم سوریه و عراق به منظور پاک کردن این لکه ننگ از تاریخ خاورمیانه با یکدیگر پیوند بخورند.

آنطور که از پیش تعریف شده بود داعش مامور به ایجاد خاورمیانه جدید با محوریت اسرائیل بود اما این خاورمیانه جدید شکلی متفاوت از خواسته های اتاق فکر غرب به خود گرفت و«محور مقاومت» خاورمیانه ای را رقم زد که امروز می توان از آن به عنوان کابوس تلخ مثلث آمریکا، عربستان و رژیم اشغالگر قدس نام برد.

این کابوس برای آمریکا و متحدانش چنان تلخ کامی به همراه داشت که آبرویی‌ برایشان در جهان باقی نگذاشت و باعث شد تا مثلث زاینده تروریسم در منطقه برای خیمه شب بازی خود در مبارزه با تروریسم جز معدودی تماشاگر نداشته باشد. اما همانطور که بر تمامی تحلیلگران فضای سیاسی منطقه و جهان روشن است این مثلث به دلیل اهمیت استراتژیک منطقه به همین سادگی ها دست از آن نمی شورند و برای بازیابی خود در منطقه غرب آسیا رو به بازی روانی، جنگ سیاسی و جنگ سخت خواهند آورد. نمونه بارز این موضوع را می توان در تقویت گروه های مسلح سوری توسط آمریکا در روزهای اخیر، تنگ تر شدن حلقه محاصره مردم بی دفاع یمن از سوی عربستان و نهایتا ایجاد بسترهای اغتشاش در ایران از سوی لابی غربی-عربی-عبری دید.

با نگاهی به این رویکردها و نتایج حاصل از آنها تنها یک کارنامه از سوی کشورهای حامی تروریسم در منطقه در دل تاریخ به ثبت رسید و آن اینکه اغتشاش در ایران به زباله دان تاریخ فرستاده شد. ترکیه، سوریه و روسیه با موضع‌گیری سخت و به موقع در برابر حضور غیرقانونی آمریکا در سوریه یکبار دیگر ابهت پوشالی آمریکا را با چالش رو به رو ساختند و از سوی دیگر مردم یمن در انسجامی تاریخی در برابر جبهه کفر و در یک صف واحد مبارزه خود را تقویت کردند؛ به نحوی که پایگاه های حساس و دست نیافتنی اتحاد ضد یمن هم اکنون در تیر رس موشک های این کشور قرار دارد.  

یقینا دست و پا زدن هرچه بیشتر جبهه اغتشاش آفرین به سرکردگی آمریکا در منطقه آنها را بیش از پیش در باتلاق بی آبرویی فروخواهد برد و از سوی دیگر زمینه لازم را جهت همگرایی بیشتر و افزایش آمادگی در جبهه مقاومت فراهم خواهد آورد. ترامپ و مشاورانش می بایست این نکته را مدنظر داشته باشند که فرهنگ بسیج در منطقه به یمن انقلاب اسلامی ایران نهادینه شده و دیگر جایی برای جولان دادن‌های بی‌مهابا برای آنان وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار