پروژه آمریکا برای تجزیه شام

ترکیه نیروهای نظامی خود را در امتداد مرز با سوریه تقویت کرده است و این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که آنکارا، دمشق و مسکو همگی به طرح ایالات‌ متحده مبنی بر تشکیل یک نیروی امنیتی جدید در این کشور جنگ‌زده حمله کرده‌اند.
کد خبر: ۲۷۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲ - 17January 2018

پروژه آمریکا برای تجزیه شامبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، این کشور ده‌ها وسیله نقلیه جنگی خود را وارد منطقه ریحانلی در جنوب شرق استان هاتای وارد کرده است. یک کاروان ارتش نیز با ۲۰ وسیله نقلیه جنگی وارد ویرانشهر در جنوب شرق استان شانلی‌اورفای شده‌ است. آناتولی گفت: این نیروها برای کمک به نیروهایی که قبلا در این مناطق مستقر شده بودند، فرستاده شده‌اند. اعزام این نیروها یک روز پس از سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه اتفاق می‌افتد که وی گفت: در روزهای آینده نیروهای این کشور به نیروهای کرد که در عفرین مستقر هستند حمله خواهند کرد. یک مقام ارشد کرد اما روز یکشنبه گفت تبادل آتش بین نیروهای کرد و ترک از پیش آغاز شده است. در این ارتباط نیز خبرگزاری آنادولو گزارش داد که از منطقه عفرین در نزاریه دود بلندی روز دوشنبه به هوا برخاسته بود.

این ارتش ترور را از بین ببرید

رجب طیب اردوغان روز دوشنبه در یک سخنرانی گفت که ایالات‌متحده در حال همکاری با «ارتش ترور» در امتداد مرزی این کشور است. به گفته اردوغان، آمریکا در حال آموزش این نیروهای کرد در مناطق مرزی سوریه با ترکیه است. رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد: ما باید این ارتش ترور را پیش از اینکه کامل پا بگیرد از بین ببریم. او که در آنکارا، پایتخت این کشور صحبت می‌کرد جنگجویان کرد را افرادی خواند که از پشت خنجر می‌زنند و اسلحه استفاده شده آنها نیز ساخت ایالات‌متحده است. سخنان تند اردوغان چندی پس از آشکار شدن طرح ایالات‌متحده در سوریه ایراد شده است. براساس این طرح، ایالات‌متحده قصد دارد که یک لشکر جدید ۳۰ هزار نفری در سوریه ایجاد کند که عمدتا از جنگجویان کرد تشکیل شده است. بنا به گزارش رسانه‌های آمریکایی این ارتش جدید قرار است با نیروهای داعش در سوریه بجنگد و امنیت مناطق مرزی در شمال سوریه با ترکیه و همچنین با عراق در شرق این کشور را تامین کند.

دست‌کم نیمی از نیروهای موسوم دموکراتیک سوریه از جنگجویان کرد تشکیل شده است. این گروه برای مبارزه با داعش عصای دست ایالات‌متحده بوده و حمایت واشنگتن را در پیش‌روی خود دارند. ترکیه اما می‌گوید نیروهای کرد سوریه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» به دلیل همکاری با نیروهای پ‌ک‌ک جزو گروه‌های تروریست محسوب می‌شوند. نیروهای پ‌ک‌ک از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به‌عنوان نیروهای تروریست شناخته می‌شوند اما آمریکا و اروپا نیروهای مدافع خلق را تحت این عنوان نمی‌شناسند. ترکیه می‌گوید که از دهه ۱۹۸۰ که پ‌ک‌ک حملات مسلحانه را در این کشور به‌عنوان راه مبارزه انتخاب کرده، ۴۰ هزار نفر از مردم ترکیه را کشته است. اردوغان اما در روز سخنرانی خود هشدار داد که ترکیه آماده نبرد با کردها در عفرین و شهر منبج است. اردوغان با هشدار به متحدان غربی‌اش گفت: مقصر کسانی هستند که ارتش ترور را آموزش می‌دهند و عواقب کار نیز با خود آنها است.

واکنش سوریه و روسیه

اواخر روز دوشنبه یک مقام رسمی سوریه در وزارت امور خارجه روسیه از طرح آمریکا مبنی بر استقرار این نیروهای جدید در نقاط مرزی در شمال و شرق سوریه به‌شدت انتقاد کرد. این مقام سوری گفت: ما به‌شدت تشکیل این گروه شبه‌نظامی در داخل مرزهایمان را محکوم می‌کنیم و این نشان‌دهنده آن است که آمریکا به یکپارچگی اراضی ما توجهی ندارد و این خلاف مقررات بین‌المللی است. او افزود: سوریه این افراد سوری را که به این گروه می‌پیوندد تا زیر پرچم آمریکا خدمت کنند به‌عنوان خائن شناسایی خواهد کرد و مطابق با خائنان نیز با آنها رفتار خواهد شد.  البته این فقط سوریه و ترکیه نبودند که به این طرح حمله کردند. روسیه نیز جزو کشورهایی است که از این طرح آمریکایی انتقاد کرده است. روسیه بر این باور است که آمریکا با این طرح، به‌دنبال تجزیه سوریه است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید: اقدامات آمریکا این امر را به ذهن متبادر می‌سازد که آمریکا نمی‌خواهد سوریه را در مرزهای فعلی‌اش به رسمیت بشناسد. او می‌افزاید: آمریکا می‌خواهد به نیروهای دموکراتیک سوریه برای برقراری منطقه امنیت مرزی کمک کند.

این به آن معنی است که منطقه وسیعی از خاک سوریه در امتداد مرز عراق و ترکیه از این کشور جدا می‌شود. به گفته این مقام روسی بین عرب‌ها و کردها در آن منطقه ارتباط خوبی وجود ندارد و این اقدام سوالات بی‌شماری به‌وجود آورده است. با این حال دونالد ترامپ بی‌توجه به اعتراض‌های ترکیه گفته که می‌خواهد شبه‌نظامیان کرد را مسلح کند.

منبع: روزنامه اقتصاد نوین

نظر شما
پربیننده ها