تحلیلگران فلسطینی:

هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با اسرائیل قطع نمی‌شود

شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) خواستار توقف هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی شد اما کارشناسان می‌گویند تشکیلات چنین کاری نمی‌کند.
کد خبر: ۲۷۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶ - 19January 2018

هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با اسرائیل قطع نمی‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در پایان نشست بیست‌ و هشتم خود در یکشنبه و دوشنبه گذشته، تصمیم گرفت که همه انواع هماهنگی امنیتی [تشکیلات خودگردان] با رژیم صهیونیستی متوقف شود.

ناظران سیاسی این موضوع را باور ندارند و می‌گویند، در عمل چنین اتفاقی رخ نخواهد داد زیرا این نخستین بار نیست که چنین تصمیمی گرفته می‌شود. مثلا در سال 2015 نیز این تصمیم اتخاذ شد اما عملات روند همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی افزایش یافت.

وبسایت خبری «الرساله» نزدیک به جنبش حماس در غزه با بیان این مطلب نوشت که برخی روزنامه‌ها و سایت‌های خبری اسرائیلی سخنان گذشته محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان درباره توقف همکاری امنیتی با اسرائیل را پوشش داده و نوشته‌اند که «ابومازن فقط تهدید می‌کند و هماهنگی امنیتی متوقف نخواهد شد».

«هانی حبیب» کارشناس سیاسی فلسطینی به «الرساله» گفت، بهتر است که شورای مرکزی ساف، سران فلسطینی را به دلیل عدم پایبندی به تصمیم‌های قبلی در این خصوص، مؤاخذه کند. شورای مرکزی هر سه ماه باید تشکیل جلسه بدهد نه هر سه سال. این موضوع باید پیگیری می‌شد.

حبیب می‌گوید،‌ اسرائیل بعد از تصمیم دونالد ترامپ علیه قدس، به سوی رویارویی فراگیری با ملت فلسطین و همه نهادها و گروههای آن حرکت می‌کند. اسرائیل در حال پیشبرد طرح‌های الحاق کرانه باختری و قدس به خود است.

«عدنام ابو عامر» یک تحلیلگر فلسطینی به «الرساله» گفت، روشن است که تصمیم‌هایی که شورای مرکزی ساف گرفته، راهی به اجرایی شدن ندارد. این تصمیم‌ها تکراری است و از سال 2015 تکرار شده اما عملی نشده است.

ابو عامر می‌گوید، شورای مرکزی که ریاست آن را عباس بر عهده دارد اصلا به این امور توجهی ندارد. اصلا خروج از (پیمان) اسلو یا توافق‌های سیاسی دیگر (با اسرائیل) مدنظرش نیست بلکه روی شروط مذاکره مانور می‌دهد بدون اینکه بداند روند مذاکره دیگر به پایان خط رسیده و باید به دنبال راه دیگری باشد.

این کارشناس فلسطینی، هماهنگی امنیتی را «حیات تشکلات خودگردان» دانست و گفت که این تشکیلات بخوبی می‌داند که هر گونه عقب‌نشینی یا تعلیق هماهنگی امنیتی با اسرائیل، به معنای گواهی فوت تشکیلات خودگردان است. در مقابل، اسرائیل هم می‌داند که روزی که هماهنگی امنیتی متوقف شود، کرانه باختری به میدانی برای عملیات‌های نظامی تبدیل خواهد شد.

«اسعد ابو شرخ» کارشناس و تحلیلگر امور سیاسی در فلسطین در گفت‌وگو با «الرساله»،‌گفت که هر فلسطینی امروز به عباس بی‌اعتماد شده است. سخنرانی اخیر او هم بیشتر شبیه دلغک‌های بود تا رئیس یک کشور.

ابو شرخ گفت: عباس به جای سخنانی که مطرح کرد باید صحبتش را کوتاه و مشخصا درباره مسائل سرنوشت‌ساز و خواست ملت فلسطین صحبت می‌کرد. بعد از 25 سال مذاکره بیهوده باید پیمان اسلو را لغو و هماهنگی امنیتی با اسرائیل را متوقف کند و شناسایی اسرائیل را پس بگیرد و بر اهمیت مقاومت و انتفاضه و رفع محاصره و تحریم‌های تحمیلی بر نوار غزه سخن می‌گفت.

به گفته ابوشرخ، عباس هنوز در حال بازی در زمین توافق اسلو و سازش است و در متوقف کردن هماهنگی امنیتی با اسرائیل جدی نیست چون یک بار این مسئله را در سال 2015 عملی نکرده و هماهنگی امنیتی را ادامه داده است.

«عماد حسن» دیگر تحلیلگر سیاسی فلسطینی، موجودیت تشکیلات خودگردان فلسطین را صرفا «نهادی مجری» دانست که وظیفه‌ای بیش از این ندارد. عماد حسن می‌گوید این نهاد، خدمات امنیتی به اسرائیل می‌دهد و در مقابل اسرائیل نیز ماهانه پول کارمندان آن را می‌دهد.

به گفته این کارشناس فلسطینی، «تشکیلات خودگردان بیشتر نهادهای سازمان آزادی‌بخش را بلعیده و گمان می‌کنم تصمیمی مثل توقف هماهنگی امنیتی، شانسی برای اجرایی شدن داشته باشد...».

این کارشناس فلسطینی بعید ندانست که تشکیلات خودگردان خودگردان، توقف هماهنگی امنیتی را اعلام کند اما عملا این هماهنگی از طریق سومی یعنی آمریکا، همچنان اجرایی باقی بماند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار