الشرق الاوسط منتشر کرد؛

خطرناکترین تصمیم‌های ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا سال اول ریاست جمهوری خود را سپری کرد. وی در طول این یک سال تصمیم‌های متعددی را اتخاذ کرد؛ این تصمیم‌ها جنجال‌های گسترده‌ای در ایالات متحده و سراسر جهان به وجود آورد.
کد خبر: ۲۷۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ - 21January 2018

خطرناکترین تصمیم‌های ترامپبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا سال اول ریاست جمهوری خود را سپری کرد. وی در طول این یک سال تصمیم‌های متعددی را اتخاذ کرد که جنجال‌های گسترده‌ای در ایالات متحده و سراسر جهان به وجود آورد. مهمترین این تصمیم‌ها از این قرار است:

ممنوعیت سفر

ترامپ یک هفته بعد از این که تصدی ریاست جمهوری امریکا را بر عهده گرفت، دستوری را صادر کرد که موجب آن شهروندان کشور‌های با اکثریت مسلمان را برای مدت ۹۰ روز از ورود به ایالات متحده منع می‌کرد، این کشور‌ها عبارت بودند از: سوریه و عراق و ایران و لیبی و سودان و سومالی و یمن. وی همچنین برای ۱۲۰ روز برنامه پذیرش پناهندگان ایالات متحده را تعلیق کرد.

وی در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۷ شرایط جدیدی را اعلام کرد که به موجب آن اتباع ۶ کشور با اکثریت مسلمان که شامل: ایران، لیبی، سومالی، سودان و سوریه و یمن می‌شد در صورتی که اتباع آن‌ها کشور‌ها روابط خانوادگی یا تجاری قوی با ایالات متحده دارند، می‌توانند روادید ورود به کشور را دریافت کنند.

در نتیجه این اتقاق شورش فرودگاه‌های ایالات متحده را فرا گرفت و مسافران به محض ورود بازداشت شدند.

در سراسر ایالات متحده نیز اعتراض‌ها علیه این تصمیم انجام شد.

برکناری جیمز کومی

ترامپ جیمز کومی، مدیر تحقیقات فدرال امریکا را در پی خودداری وی از تقاضای او برای لغو تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا برکنار کرد. ترامپ همچنین رابرت مولر را به عنوان ناظر بر تحقیق بر این موضوع منصوب کرد. این دو تصمیم جنجال‌های گسترده‌ای را موجب شد.

پیتسبرگ نه پاریس

در ۱ ژوئن ۲۰۱۷ ترامپ اعلام کرد که از توافق پاریس، یکی از مهمترین توافقات جهانی درباره تغییرات آب و هوایی خارج می‌شود.

ترامپ این توافق را «قراردادی بد» برای اقتصاد امریکا توصیف کرد و گفت: «من به عنوان نماینده میهنم (شهر) پیتسبورگ انتخاب شدم نه پاریس.»

این تصمیم واکنش‌های تندی را در داخل ایالات متحده موجب شد.

تهدید او علیه کره شمالی

ترامپ در نخستین سخنرانی اش در مجموع عمومی سازمان ملل در سپتامبر گذشته وعده داد که کره شمالی را «به طور کامل ویران کند» اگر که پیونگ یانگ بخواهد به ایالات متحده یا متحدانش حمله کند. کره شمالی این اظهار نظر را به مثابه اعلام جنگ دانست که باعث شد تهدید هسته‌ای کره شمالی به شکل بی سابقه‌ای افزایش یابد.

هدیه کریسمس به ملت امریکا

در دسامبر گذشته، مجلس سنای امریکا طرح اصلاح مالی که بر کاهش مالیات‌های بزرگ تمرکز دارد، تصویب کرد.

به موجب طرح اصلاح مالیاتی، مالیات شرکت‌ها از ۳۵ به ۲۰ درصد و مالیات همه دسته بندی‌های مالیات دهنده کاهش می‌یابد.

دموکرات‌ها این طرح را محکوم کردند و آن را «دزدیدن» از طبقه متوط امریکا دانستند برای این که سود آن به شرکت‌ها و مالیات دهندگان ثروتمند باز می‌گردد. در حالی که دونالد ترامپ از آن دفاع کرد و گفت: «این یکی از هدایای عید میلاد بزرگ به طبقه متوسط است.»

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل

در شش دسامبر گذشته، ترامپ اعلام کرد که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد، و کار انتقال سفارت امریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کرد. این تصمیم تاثیری انفجاری گذاشت و موجی از اعتراضات در کشور‌های عربی را موجب شد.

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما
پربیننده ها