یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

تقابل ایران با آمریکا در شمال سوریه

حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران در منطقه، نه‌تنها نقشه جدید آمریکایی‌ها برای سوریه بلکه هرگونه طراحی‌های بعدی آن‌ها را نیز می‌تواند با شکست مواجه کند.
کد خبر: ۲۷۴۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰ - 22January 2018

خواب جدید آمریکا برای سوریهگروه بین‌الملل دفاع پرس- شهاب شعبانی نیا؛ چهار ماه قبل رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان با اشاره به سخنان سخیف و غیرواقعیِ رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کردند: «این سخنان ناشی از قدرت نبود؛ بلکه ناشی از عصبانیت، درماندگی و سبک‌مغزی است؛ زیرا آمریکایی‌ها از اینکه نقشه‌های چندین ساله آن‌ها در منطقه غرب آسیا، با حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران، نقش بر آب شده است، به شدت ناراحت و عصبانی هستند.»

آمریکا طی سال‌های گذشته با حضور نظامی در کشورهایی، چون عراق و افغانستان سعی در تحت فشار گذاشتن ایران بعنوان رأس جبهه مقاومت داشت؛ اما سرانجام مجبور به خروج نظامیان خود از عراق و کاهش نیرو‌های خود در افغانستان شد.

از آنجا که نقشه‌های آمریکایی‌ها برای اعمال نفوذ در منطقه غرب آسیا و تغییر چهره خاور میانه به نحو دلخواهشان پیش نرفت، چندی بعد پرونده ایجاد آشوب در سوریه را گشودند و پس از شعله‌ور شدن آتش جنگ در سوریه، از پروژه داعش در عراق رونمایی کردند.

پس از شکست داعش در عراق و کاهش توان و سلطه‌ی تروریست‌ها در سوریه، آمریکا ترفند‌های تازه‌ای را برای التهاب‌آفرینی در منطقه بکار گرفت که موضوع اقلیم کردستان عراق، استعفای عجیب سعد حریری در عربستان و کودتا علیه انصارالله در یمن از آن جمله‌اند.

شیطان بزرگ که همچنان با تغییر نقشه و اعمال سیاست‌های جدید سعی دارد به اهداف خود در منطقه دست یابد، این بار با اعزام ۲ هزار نفر از نظامیان خود به شمال سوریه و پشتیبانی از ۳۰ هزار مدافع خلق کُرد در شهر «عفرین» راهبرد جدیدی را در پیش گرفته تا نقشه‌ی تجزیه‌ی سوریه را این بار با قرار دادن کرد‌ها در مقابل دولت سوریه عملی کند.

همچنان که چندی پیش وقوع غائله اقلیم کردستان عراق، می‌رفت تا به چالشی برای تجزیه این کشور تبدیل شود، تشکیل حکومت خودمختار کُردی در سوریه نیز خطر تجزیه سوریه را در پی خواهد داشت.

تشکیل چنین حکومتی علاوه بر دولت سوریه، برای ترکیه نیز که ۲۱ استان کردنشین دارد، خطرآفرین خواهد بود؛ لذا ترکیه هم طی روز‌های اخیر اقدام به اعزام نیرو به شمال سوریه و انجام عملیات نظامی در این منطقه کرده است.

البته این اقدام ترکیه واکنش عالی‌ترین مقام نظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دستگاه دیپلماسی کشورمان را در پی داشت.

بر همین اساس، سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با ژنرال «حلوصی آکار» رئیس ستاد ارتش ترکیه اظهار داشت: «تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت سوریه نبایستی آسیب ببیند و ترکیه باید تصریح کند که چشم‌داشتی به خاک سوریه ندارد. در ضمن این‌گونه اقدامات نباید موجب سوء استفاده دشمنان ملت سوریه و دشمنان جهان اسلام شود و به ویژه نبایستی آمریکا و متحدین آمریکا از این شرایط برای اهداف زیاده‌طلبانه خود در سوریه سوء استفاده کنند.»

از سوی دیگر، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دیدار اخیر خود با کمال خرازی نسبت به حصول توافق کرد‌های شمال این کشور با دولت و همچنین پاک‌سازی این منطقه از نفوذ آمریکا و حامیان تروریست‌ها ابراز امیدواری کرده است.

توافق دولت سوریه با کرد‌ها و آگاه‌سازی آن‌ها نسبت به تهدیداتی که در صورت تجزیه متوجه سوریه خواهد بود، می‌تواند بحران‌آفرینی تازه‌ی آمریکا را بی اثر کند.

با توجه به بیانات رهبر انقلاب که در این مطلب به آن اشاره شد، حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران در منطقه، نه‌تنها نقشه جدید آمریکایی‌ها بلکه هرگونه طراحی‌های بعدی آن‌ها را نیز می‌تواند با شکست مواجه کند؛ طراحی‌هایی که با هدف تامین امنیت اسرائیل و دور کردن نیرو‌های جبهه مقاومت از سرزمین‌های اشغالی فلسطین صورت می‌گیرد.

عزم ایران در حمایت از دولت قانونی سوریه و همچنین هشدار دولت سوریه به آمریکا در خصوص اعزام نیرو‌های نظامی ایالات متحده به شمال سوریه، هزینه‌های اجرای طرح ضد سوری جدید را برای آمریکا افزایش خواهد داد. از سوی دیگر روسیه نیز سوریه را شریک راهبردی خود می‌داند و در مقابل خطر تجزیه این کشور سکوت نخواهد کرد. با این تفاسیر، باید دید خواب جدید آمریکا در شمال سوریه چه تعبیری خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار