مهدی نقویان:

مستند متعهد انقلابی در آستانه چرخش از موضع دفاعی به تهاجمی است

مستندساز جوان کشورمان با اشاره به دام‌های بی‌سابقه دشمن در حوزه فرهنگ گفت: مستند متعهد انقلابی در آستانه چرخش از موضع دفاعی به موضع تهاجمی است.
کد خبر: ۲۷۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷ - 22January 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «مهدی نقویان» مستندساز جوان کشورمان در آیین رونمایی از «منشور مستند انقلاب اسلامی» که شامگاه (یکشنبه، اول بهمن ماه) در حوزه هنری برگزار شد، اظهار داشت: خداوند بزرگ را شاکریم که در کنار بزرگان و پیشکسوتان مستندساز انقلاب اسلامی، ما نسل جوان این جبهه نیز حضور به هم رسانیده‌ایم. سابقونی که از صحنه‌های انقلاب و جبهه‌های جنگ تا سال‌های پرحادثه پس از آن، همواره خط‌شکنانِ مستندِ متعهد و انقلابی بوده‌اند.

وی افزود: امروز، اما نسل جدید ـ نسل ما ـ با باری بسا سنگین‌تر از دیروز، به میدان آمده است. امروز، جبهه‌های جنگ رسانه‌ای تا محیط شخصی، در فرد فرد مردم ایران رسوخ پیدا کرده و حملات دشمن، نفوذی بی سابقه یافته است که عمده بار مقابله با این جنگ نرم رسانه‌ای، بر عهده فیلم‌های مستند است.

نقویان با اشاره به تاثیرات مستند تصریح کرد: کمتر به خاطر داریم که یک فیلم داستانی از سوی جبهه دشمن تاثیرات گسترده‌ای در روایت مجدد تاریخ انقلاب و مردم داشته باشد. فیلم‌های مستندی که پیاپی از سوی جبهه مقابل ساخته و توزیع شده، تاکنون کوشیده‌اند تا ابعاد گوناگون حیات شجره طیبه انقلاب اسلامی را در میان مردم تحریف کرده و ریشه‌های آن را بخشکانند، اما در میان این ظلمت فراگیر، نسل جدید به فانوسی روشن‌تر از دیروز مسلح است.

این مستندساز بیان کرد: نسل جدید سینمای متعهد انقلابی، از حیث کمی و کیفی خود را با مقتضیات زمانه سازگار کرده و در برابر هجمه گوناگون جبهه دشمن، در سنگر نگهبانی ایستادگی می‌کند. از نظر کمی، تعداد مستند‌هایی که در این عرصه به لطف و حمایت نهاد‌های دغدغه‌مند و مدیران دلسوز تولید می‌شوند، بی سابقه است.

وی ادامه داد: از نظر کیفی اما، مستند‌های امروز نسل جوان انقلاب، با زبان اشاره و ارجاع به اسناد و پرهیز از زبان شعاری، توانسته‌اند در تراز مستند‌هایی با استاندارد‌های جهانی ظاهر شوند و به جرات می‌توان گفت: امروز مستند متعهد انقلابی، در آستانه چرخش از موضع دفاعی به تهاجمی است. نه تنها به سوالات و شبهات پاسخ می‌دهد بلکه با تکیه بر حقایق تاریخی دشمن را به پرسش می‌گیرد.

نقویان خاطرنشان کرد: در این مسیر، اما خطراتی نیز در کار است. دام‌های فرهنگی دشمن، تنها در محتوای تولید شده مستند‌های آنان نیست. بلکه در این ایده رایج است که هنر برای هنر؛ که هنر، نه عرصه تقبل مسئولیت‌های انسانی بلکه صرفا وادی حدیث نفس و ظهور نفسانیت هنرمند است.

این مستندساز کشورمان ادامه داد:، اما هنرمندان نسل جدید، عهد خود را نه با چنین ایده‌ای که با حقایق انقلاب بسته‌اند و خود را ملزم به بازنمایی حق و شهادت به تاریخ می‌دانند. ستاره راهنمای ما هم، این سخن از قافله سالار مستندسازان انقلابی، سیدمرتضی آوینی است که فرمود: «قصد ما فیلم خوب ساختن و هنرمند شدن و افاضه فیوضات هنرمندانه و عشوه فروختن و بازاریابی و جاه‌طلبی و شهرت پرستی نیست. در یک جمله، ما از حریم دین دفاع می‌کنیم و فیلمسازی وسیله کار ماست.»

وی با بیان اینکه روایت امروز مستندسازان جوان انقلاب، روایت امید است، گفت: امیدی که طلیعه آن در تاریخ روشن مستندسازی انقلاب اسلامی، به همت سابقون و پیشکسوتان، فضای ظلمانی هجمه‌ها را شکافت و امروز می‌رود تا با روشنایی بیشتر، پیام‌آور آینده‌ای مستقل، پرنشاط و رو به توسعه باشد. در این مسیر، اما، از همه لغزش‌ها و خطرات به خداوند بزرگ پناه می‎‌بریم و به ذات مقدس او توکل می‌کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار