به بهانه عمل جراحی رهبر انقلاب در یک بیمارستان دولتی؛

الگویی که مقام معظم رهبری از امیرالمؤمنین علی(ع) گرفتند

صبح امروز رهبر انقلاب در یکی از بیمارستان های دولتی تهران تحت عمل جراحی قرار گرفتند. ایشان اصرار داشتند که در یک بیمارستان دولتی مورد عمل جراحی قرار گیرند و در این کار در حد امکان زحمتی برای مردم عادی و مراجعان به بیمارستان ایجاد نشود.
کد خبر: ۲۷۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴ - 08September 2014

الگویی که مقام معظم رهبری از امیرالمؤمنین علی(ع) گرفتند

به گزارش دفاع پرس، خبر عمل جراحی رهبر معظم انقلاب که امروز به طور ناگهانی منتشر شد و به لطف خدای متعال با موفقیت عمل همراه بود موجی از نگرانی در میان مومنان ایجاد کرد و دستهای امت حزب الله را به درگاه خدای متعال برای سلامتی هر چه زودتر ایشان بالا برد. امید است که این مساله هر چه زودتر با سلامتی کامل ایشان همراه شود.

در میان اخباری که در این زمینه منتشر شد یک بخش از خبر جای توجه جدی داشت که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است. و آن نشانههای واضح ساده زیستی رهبر معظم انقلاب و توجه ایشان به بیت المال و حقوق مردم است.

در مورد ساده زیستی و رعایت کامل احترام به بیت المال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و خانواده و فرزندان ایشان پیش از این مطالب فراوانی گفته و نوشته شده است.

این موارد و موارد فراوان دیگری از این دست حکایت از آن دارد که دوست و دشمن بر ساده زیستی رهبر معظم انقلاب اتفاق و اذعان دارند و بر همگان مشخص شده است که رهبر انقلاب ایران انسانی متقی و ساده زیست است و هر چند برخی از بدخواهان و مغرضان دروغ زن تلاش کنند گرد و شائبهای بر دامان ایشان از این جهت نمینشیند.

اما آنچه در شرایط کنونی نمیتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد این است که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای عمل جراحی اخیر خود سفارش کرده بودند که در یک بیمارستان دولتی این کار صورت بگیرد و در انجام این عمل نیز زمانی انتخاب شود که به بیماران و دیگر مراجعان به بیمارستان نیز کمترین زحمت و فشار وارد شود.

این که رهبر یک کشور برای عمل جراحی یک بیمارستان دولتی را انتخاب کند خود معنا دار است. هر چند عمل جراحی رهبر معظم انقلاب به لطف خدای متعال عمل خطرناکی نبوده است اما بالاخره مساله جراحی مساله مهمی است و به طور معمول مردم علاقه دارند که برای عمل جراحی از بهترین امکاناتی که میتوانند و در دسترسشان هست استفاده کنند. قابل انکار نیست که رهبر معظم انقلاب امکان این را داشته اند که در یک بیمارستان خصوصی و در بخشی که کاملا اختصاصی باشد و با امکانات بسیار بیشتر از یک بیمارستان دولتی به این عمل اقدام کنند. اما ساده زیستی و لزوم توجه به بیت المال مسلمین و رعایت وضعیت عمومی مردم باعث شده است که ایشان از چنین کاری خودداری کنند و چنان که آقای دکتر مرندی بیان داشتند ایشان اصرار داشته باشند که در یک بیمارستان دولتی این اقدام صورت بگیرد. مطابق خبری که خبرگزاریها منتشر کردند: دکتر مرندی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب در خصوص انجام عمل در یک بیمارستان دولتی، افزود: رهبر انقلاب تأکید داشتند که مزاحمتی برای سایر بیماران انجام نشود، لذا عمل صبح زود انجام شد. آقای مرندی در پاسخ به پرسشی درباره زمان ترخیص رهبر معظم انقلاب از بیمارستان نیز گفت: معمولا مراقبتهای بعد از این عمل برای همه بیماران بین سه تا پنج روز در بیمارستان انجام میشود و در خصوص ایشان نیز همین روند گذرانده خواهد شد.

این امر حاکی از آن است که رهبر معظم انقلاب به توصیه حضرت علی علیه السلام در مورد زندگی حاکمان اسلامی عمل مینمایند و ما نیز همواره دعا میکنیم که ایشان در همه اهداف و اعمال خویش و نیز در این اقدام که الگو گیری از مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام است موفق باشند.

حضرت علی علیه السلام در خطبه 209 نهج البلاغه که در آن هم توصیه به ساده زیستی و هم توصیه به بهره مندی از دنیا هست بیان میدارند که حاکم اسلامی باید زندگی خود را با زندگی عموم مردم و ضعفای جامعه هماهنگ کند. متن کامل این خطبه چنین است:

خطبه ۲۰۹: از سخنان آن حضرت است زمانى که در بصره جهت عیادت علاء بن زیاد حارثى که یکى از یارانش بود وارد شد، چون خانه او را وسیع دید فرمود:

مَا کُنْتَ تَصْنَعُ بِسِعَةِ هَذِهِ الدَّارِ فِی الدُّنْیَا وَ أَنْتَ إِلَیْهَا فِی الْآخِرَةِ کُنْتَ أَحْوَجَ وَ بَلَى إِنْ شِئْتَ بَلَغْتَ بِهَا الْآخِرَةَ تَقْرِی فِیهَا الضَّیْفَ وَ تَصِلُ فِیهَا الرَّحِمَ وَ تُطْلِعُ مِنْهَا الْحُقُوقَ مَطَالِعَهَا فَإِذاً أَنْتَ قَدْ بَلَغْتَ بِهَا الْآخِرَةَ فَقَالَ لَهُ الْعَلَاءُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَشْکُو إِلَیْکَ أَخِی عَاصِمَ بْنَ زِیَادٍ قَالَ وَ مَا لَهُ قَالَ لَبِسَ الْعَبَاءَةَ وَ تَخَلَّى عَنِ الدُّنْیَا قَالَ عَلَیَّ بِهِ فَلَمَّا جَاءَ قَالَ یَا عُدَیَّ نَفْسِهِ لَقَدِ اسْتَهَامَ بِکَ الْخَبِیثُ أَ مَا رَحِمْتَ أَهْلَکَ وَ وَلَدَکَ أَ تَرَى اللَّهَ أَحَلَّ لَکَ الطَّیِّبَاتِ وَ هُوَ یَکْرَهُ أَنْ تَأْخُذَهَا أَنْتَ أَهْوَنُ عَلَى اللَّهِ مِنْ ذَلِکَ قَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ هَذَا أَنْتَ فِی خُشُونَةِ مَلْبَسِکَ وَ جُشُوبَةِ مَأْکَلِکَ قَالَ وَیْحَکَ إِنِّی لَسْتُ کَأَنْتَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَى أَئِمَّةِ الْعَدْلِ أَنْ یُقَدِّرُوا أَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النَّاسِ کَیْلَا یَتَبَیَّغَ بِالْفَقِیرِ فَقْرُهُ .

ترجمه: با این خانه وسیع در دنیا چه میکنى و حال آنکه در آخرت به خانه گسترده محتاج ترى. آرى اگر بخواهى به وسیله این خانه به منزل وسیع آخرت برسى در این خانه میهمانى کن، صله رحم به جاى آور، و حقوقى را که خداوند بر عهده ات گذاشته در جاى خود پرداخت کن، در این صورت به سبب این خانه به آخرت دست یافته اى. علاء عرضه داشت: یا امیر المؤمنین، از برادرم عاصم بن زیاد به تو شکایت دارم. فرمود: چه شکایتى عرضه داشت: لباسى کهنه پوشیده و دل از دنیا بریده. حضرت فرمود: او را نزد من حاضر کنید. وقتى آمد، فرمود: اى دشمنک جان خویش، شیطان پلید تو را به بیراهه کشیده، آیا به زن و فرزند خود رحم نکردى گمان مىکنى خداوند چیزهاى پاکیزه را بر تو حلال کرده آن گاه از اینکه از آنها بهره مند شوى ناراضى است تو نزد خداوند بى مقدارتر از آنى که با تو این گونه رفتار نماید. عاصم گفت: یا امیر المؤمنین، تو خود با لباس خشن و غذاى ناگوار زندگى مى کنى حضرت فرمود: واى بر تو، من همانند تو نیستم، زیرا خداوند بر پیشوایان عادل واجب فرموده که خود را با ضعفای مردم هماهنگ کنند تا تهیدستى بر فقیر سنگینى نکند و او را از پاى در نیاورد.

توجه به محتوای این بیان گهربار امیر المومنین علیه السلام برای ما الزامی است. اولا حضرت علی علیه السلام دعوت به دنیا گریزی نمیکنند و دنیا گریزی را نهی میکنند. از سوی دیگر غرق شدن در نعمات مادی دنیا را نیز نمی پسندند و رد میکنند و به علاء بن زیاد میفرمایند که با بهرهمندی صحیح از همین مادیات و خیر رساندن به دیگران میتوان به آخرت نیز دست یافت. اما نکته اصلی مورد نظر ما دستوری است که ایشان به حاکمان اسلامی میدهند و آن این است که حاکم باید زندگی خود را با قشر و طبقه ضعیف و مستضعف جامعه هماهنگ کند. این بدان معنی نیست که حاکم اسلامی باید فقیرترین مردم باشد. چنین برداشتی از این سخن حضرت غلط و افراطی است. منظور این نیست که حاکم باید از همه فقیرتر و ندارتر باشد. بلکه منظور این است که زندگی خود را همسنگ و همراه با قشر پائین جامعه و طبقه سفلی جامعه (به تعبیر خود حضرت در نامه به مالک اشتر) قرار دهد. یعنی رفتارهای او رفتارهای اشراف و ثروتمندان و قدرتمندان جامعه نباشد که از هر امکاناتی بهره مند هستند و از هر موهبتی برخوردارند. بلکه مانند اقشار ضعیف جامعه عمل کند که به بسیاری از امکانات دسترسی ندارند.

 
چنین رفتاری باعث میشود که فقر و نداری بر طبقه پائین جامعه فشار نیاورد و مسوولین جامعه نیز درد این طبقه را بفهمند و با آنها در سیاستگذاریها و تصمیم گیریهای خود همراه شوند.

آری اقدامات عملی و بی سر و صدای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز کاملا بر اساس الگو گیری از این سیره نورانی صورت میگیرد و ما همزمان با دعای برای سلامتی کامل این رهبر گرانقدر دعا میکنیم که خدای متعال به ایشان توفیق کامل تبعیت از مولی الموحدین امیر المومنین علی علیه السلام را عطا کند و ما را نیز پیرو ایشان در این طریق قرار دهد. ان شاءالله.

منبع: دیدبان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار