نوبخت در جلسه علنی مجلس:

برای سال آینده رشد اقتصادی 5 درصدی پیش‌بینی کرده‌ایم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به عملکرد 8 ماهه بودجه سال 96 از پیش‌بینی رشد 5.8 درصدی برای سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۲۷۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶ - 23January 2018

اعداد رشد اقتصادی را به دلیل مشکلات اقتصادی زیاد حس نمی کنیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از عملکرد هشت ماهه بودجه سال 96 ارائه داد.

نوبخت اظهار داشت: پیش‌بینی دولت در لایحه 1396 این بود که قیمت فروش هر بشکه نفت 50 دلار باشد و از منابع حاصل از فروش نفت 20 درصد به صندوق توسعه ملی واریز شود که بر این اساس دولت 309 هزار میلیارد تومان  منابع کسب خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: مجلس با توجه به احتمال افزایش قیمت نفت، سقف دیگری برای منابع بودجه با نفت 55 دلار به تصویب رساند که بر این اساس سقف بودجه 309 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شد.

سخنگوی دولت با اشاره به تغییر لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس سقف لایحه بودجه را به 346 هزار میلیارد تومان و سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را به میزان 30 درصد افزایش داد.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی دولت برای فروش نفت به میزان هر بشکه 50 دلار تحقق یافت و اندکی بیشتر از 50 دلار توانستیم نفت بفروشیم.

نوبخت تصریح کرد: سرجمع آنچه مجلس در مورد بودجه پیش‌بینی کرده بود تحقق نیافت، زیرا دولت با فرض اینکه 20 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق واریز می‌شود، منابع و مصارف را پیش‌بینی کرده بود؛ اما مجلس این رقم را به 30 درصد افزایش داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: تا اول بهمن ماه سال جاری 222 هزار میلیارد تومان منابع به خزانه واریز شده است و این رقم باید طی دو ماه آینده با افزایش 87 هزار میلیارد تومانی به میزان 309 هزار میلیارد تومان محقق شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: صد درصد منابعی که در لایحه بودجه دولت در سال 96 پیش‌بینی شده بود بر اساس عدد 309 هزار میلیارد تومان محقق شده است.

وی ادامه داد: تا امروز 40 هزار و 500 میلیارد تومان در زمینه واگذاری دارایی‌های مالی درآمد کسب کرده‌ایم که طی دو ماه آینده 14 هزار میلیارد تومان به این مبلغ اضافه شده و در مجموع 55 هزار و 400 میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های مالی درآمد کسب خواهیم کرد که طبق لایحه بودجه دولت در این بخش 125 درصد تحقق منابع داشته‌ایم و نسبت به لایحه مصوب مجلس 102 درصد تحقق منابع خواهیم داشت.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شما اعلام کردید در 10 ماهه سال 96، 40 هزار میلیارد تومان اوراق واگذار کردید که تا پایان سال به 50 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. طبق قانون برنامه انتشار اوراق مشارکت سقف دارد و رقمی که شما اعلام می‌کنید بالاتر از سقف است.

در ادامه نوبخت در پاسخ به این سوال گفت: دولت تا امروز 34 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده و سقف رعایت شده است، رقم افزون بر این شامل فروش سهام کارخانجات است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار