کاظم جلالی:

فقط 10 درصد درآمد نفتی به سرمایه‌گذاری در کشور اختصاص می‌یابد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تنها 10 درصد درآمدهای نفتی به سرمایه‌گذاری اختصاص یافته و بقیه به هزینه‌های جاری اختصاص می‌یابد.
کد خبر: ۲۷۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱ - 23January 2018

فقط ۱۰ درصد درآمد نفتی به سرمایه گذاری در کشور اختصاص می یابدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی عملکرد هشت ماهه بودجه سال 96 کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌ها اظهار داشت: طبق اظهارات رئیس دیوان محاسبات دولت 9 هزار میلیارد تومان در طرح تحول سلامت و 9 هزار میلیارد تومان در هدفمندی یارانه‌ها با کسری بودجه مواجه است. این امر نشان می‌دهد که برخی عددها و رقم‌هایی که توسط دولت اعلام می‌شود، درست نیست.

وی با تاکید بر شفافیت حسابرسی و نظارت عمومی و بیرونی بر بودجه گفت: حسابرسی عملکردی و حسابرسی اجتماعی امری بسیار مهم است. باید مردم و ذی‌نفعان احساس کنند بودجه بر زندگی‌شان تاثیر داشته است.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: عملکرد بودجه باید در ارتباط با اقتصاد کلان، سیاست‌های مالی و شاخص‌های پایداری و چشم‌انداز میان مدت مورد بررسی قرار گیرد. باید تاثیر بودجه بر تورم و ضریب جینی و رشد اقتصادی اعلام شود.

وی با اشاره به ارتباط بودجه با شاخص‌های پایداری دولت ادامه داد: باید اعلام شود دولت چه مقدار اوراق مشارکت چاپ کرده و چه تاثیری این امر بر پایداری دولت دارد. در لایحه بودجه سال 97 دولت 39 هزار میلیارد تومان چاپ اوراق مشارکت را پیش‌بینی کرده بود که در کمیسیون تلفیق به 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی تصریح کرد: آنچه برای مردم مهم است و برای ما هم باید مهم باشد این است که نتایج این اعداد و ارقام برای مردم قابل لمس نیست.

وی با تاکید بر اینکه مجلس خواستار ارائه گزارش عملکرد بودجه از سوی دولت است، گفت: باید عملکرد تک تک وزارتخانه ها در تحقق بودجه بررسی شود و اثر اجرایی بودجه در زندگی مردم دیده شود.

وی در بررسی تراز تملک دارایی های سرمایه ای در بودجه گفت: طبق بررسی ها فقط شش هزار میلیارد تومان از درآمد نفت صرف سرمایه گذاری شده است. ما نفت را می فروشیم و فقط 10 درصد آن را به سرمایه‌گذاری اختصاص می‌دهیم و بقیه درآمدهای نفتی صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

وی گفت: دولت در سال گذشته 11 هزار و 700 میلیارد تومان از محل فروش حامل‌های انرژی درآمد داشته است و برای پرداخت یارانه‌های نقدی 12 هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه عمومی درآمد کسب کرده است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها