یادداشت/ سمیه قربانی

سرود انقلاب؛ تأثیرگذار و نیازمند ترویج

سرود انقلاب اثرگذارترین نوع شعر است که انعکاس کمتری در جامعه داشته و باید ترویج و گسترش یابد.
کد خبر: ۲۷۵۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ - 24January 2018

سرود انقلاب؛ تأثیرگذار و نیازمند ترویجبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سمیه قربانی در یادداشتی نوشت:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ شعر معاصر ایران، دچار تحول شد، هر چند آغاز این تحول از سال‌های قبل از پیروزی نیز آغاز شده بود؛ اما پس از بهمن ۵۷ ادبیات ویژه‌ای با عنوان ادبیات انقلاب، شعر انقلاب و شاعران انقلاب شکل گرفت.

با پیروزی انقلاب اسلامی، ادبیات و شعر انقلاب پا گرفت و روز به روز قویتر و شکوهمندتر شد و مفاهیم جدیدی ایجاد شد و همین امر سبب شد شکوه ارزش‌های اسلامی از دل‌ها به زبان‌ها جاری شود؛ چرا که انقلاب اسلامی، انقلاب ارزش‌ها است. در همین راستا انواع قالب‌های شعری اعم از غزل، مثنوی، رباعی، دوبیتی، چهارپاره، قطعه، قصیده، تک بیتی و قالب‌های نو سروده شد، اما غزل بیشترین سهم را داشته است، به طوری که نوآوری‌هایی هم در این قالب به وجود آمده است که برخی معتقدند باید از آن به عنوان «غزل نو» یاد کرد.

علاوه بر این سرود، در مقطع پس از انقلاب و حتی قبل‌تر از آن رواج بیشتری پیدا کرد و به گفته مقام معظم رهبری، سرود، مؤثرترین نوع شعر است و به سرعت می‌تواند در جامعه فراگیر شود؛ از این رو باید سرود‌های خوب در جامعه تولید و ترویج شود؛ که از این نظر احساس می‌شود توجه اندکی در سال‌های اخیر نسبت به سرود وجود دارد و اوج سرود‌ها را می‌توان پس از پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس دانست. به همین دلیل باید این کمبود رفع شود.

همچنین رهبر معظم انقلاب در دیدار با شاعران باز هم بر این نکته تأکید دارند و می‌فرمایند؛ ما امروز به سرود نیاز داریم. سرود نوعی از شعر بسیار پرتأثیر است؛ از همه انواع شعر اثرگذاری‌اش بیشتر است. اگر سرود مناسبی متناسب وضع زمان داشته باشیم که جوان‌ها در جا‌های مختلف مثل اردو، کوهنوردی، اجتماعات و راهپیمایی ۲۲ بهمن بخوانند، تکرار این‌ها گسترش معارفی است که به آن‌ها نیاز داریم. زود هم اثر می‌گذارد، فرهنگ‌سازی می‌کند، سطح هم نمی‌شناسد؛ از سطوح بالای معرفتی تا عامه مردم را به سرعت فرامی‌گیرد.

در هر واقعه‌ای شعر نخستین هنری است که وارد میدان می‌شود و رسالت و نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند؛ از این رو جایگاه و مسئولیت شعر و سرود‌های انقلاب باید بیش از پیش شناخته و شناسانده شود؛ چرا که شعر می‌تواند مسائل مهم کشور اعم از سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را جریان‌سازی کند و همین ویژگی موضع‌مندی است که سبب زنده بودن شعر می‌شود.

در حال حاضر شعر‌ها و سرود‌های انقلاب بسیاری متناسب با وقایع و حوادث سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سروده می‌شود، اما انعکاس این شعر و سرود‌ها در جامعه کم است و به درستی ترویج نمی‌شوند که در این راستا رسانه ملی، مطبوعات و رسانه‌های جمعی دیگر می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

منبع: ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار