یادداشت/ سید رحیم لاری

نشست سوچی با پیش‌ درآمدی از کارشکنی‌های غرب

آلکساندر لاورنتیف نماینده رئیس‌ جمهور روسیه در امور سوریه، ارسال دعوتنامه‌ها برای مشارکت در نشست گفت‌وگوهای ملی سوریه را اعلام کرد که قرار است هفته آینده و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 29 و 30 ژانویه در شهر سوچی روسیه برگزار شود.
کد خبر: ۲۷۵۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰ - 25January 2018

نشست سوچی با پیش‌درآمدی از کارشکنی‌های غرببه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سید رحیم لاری در یادداشتی نوشت:

آلکساندر لاورنتیف، نماینده رئیس‌ جمهور روسیه در امور سوریه، ارسال دعوتنامه‌ها برای مشارکت در نشست گفت‌وگوهای ملی سوریه را اعلام کرد که قرار است هفته آینده و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، 29 و 30 ژانویه، در شهر سوچی روسیه برگزار شود. لاورنتیف با اعلام این خبر در عمل فرایند مقدماتی برای برگزاری این نشست را کلید زده و طبق گفته او، دعوتنامه‌ها از سوی روسیه و به نیابت از ایران و ترکیه به عنوان شرکای سیاسی روسیه در برگزاری این نشست به تمام اعضای شورای امنیت و کشورهای مصر، اردن، عراق، قزاقستان، لبنان و عربستان سعودی فرستاده می‌شود. عراق دریافت دعوتنامه را تأیید کرده و تصمیم دارد هیئتی را به سرپرستی ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق روانه سوچی کند و به نظر می‌رسد دیگر کشورهای منطقه هم هیئت‌های خود را آماده رفتن به سوچی می‌کنند تا بعد از هفت سال جنگ در سوریه، نخستین نشست بین‌المللی برای دستیابی به صلح در این کشور برگزار شود. 


روسیه برگزاری این نشست را بر مبنای قطعنامه 2254 شورای امنیت می‌داند که در آن از دو طرف دولت سوریه و مخالفان خواسته شده هر چه سریع‌تر وارد مذاکرات رسمی در خصوص روند گذار سیاسی و برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل شوند. استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، تا کنون، از طریق نشست‌های ژنو سعی کرده بود این هدف قطعنامه را محقق کند اما هر بار با ناکامی مواجه شده و در این دو سال از صدور آن قطعنامه، مذاکرات حتی در سطح ابتدایی هم انجام نشده است. روسیه با توجه به چندین دور مذاکرات آستانه، تجربه نشست‌های ژنو و تحولات میدانی در سوریه انتظار دارد این بار دست‌کم مذاکراتی جدی بین دو طرف با حضور ناظران بین‌المللی از اعضای شورای امنیت و کشورهای منطقه انجام شود و برای همین منظور هم سه کمیته با سندی آماده کرده تا از یک سو ساختار اجرایی نشست معلوم باشد و از سوی دیگر، نکات کلیدی برای ایجاد یک اجماع بین همه طرف‌ها مشخص شود. ساختار اجرایی با تشکیل سه کمیته ریاست نشست، ویژه اصلاحات قانون اساسی و انتخابات و ثبت‌نام رأی‌دهندگان شکل می‌گیرد.

نکات کلیدی مثل احترام و پایبندی کامل به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه، عدم اجازه به معامله با بخشی از خاک سوریه، تلاش برای بازپس‌گیری جولان، حق مردم سوریه برای تعیین آینده خود، تقویت نهادهای دولتی با انجام اصلاحات در آنها، تشکیل ارتش ملی با هدف دفاع از مرزها و مقابله با تروریسم در پیش‌نویس سند سوچی مدنظر گرفته شده‌اند. روسیه با این ساختار و سند سعی کرده تا شرط آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل را مبنی بر قرار گرفتن نتایج سوچی در روند ژنو را برآورده کرده باشد و به همین جهت است که تمام اصول دوازده‌گانه استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه را در سند خود رعایت کرده است. 

با وجود اینکه روسیه سعی می‌کند ضوابط سازمان ملل را در چارچوب مذاکرات سوچی رعایت کند، اما از حالا پیداست که طرف غربی با کارشکنی‌های خود روند تخریبی نشست سوچی را شروع کرده است. این روند از سوی امریکا در شورای امنیت و فرانسه در اروپا دنبال می‌شود آن هم بر سر موضوع تکراری اتهام‌زنی به دولت سوریه در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی. امریکا که قطعنامه پیشنهادی روسیه برای بررسی این اتهامات را رد کرده به صورت بی‌سابقه‌ای روسیه را متهم به پنهان‌کاری در موضوع کاربرد تسلیحات شیمیایی از سوی دولت سوریه می‌کند. این حرفی بود که نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل گفته اما رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا پا را فراتر از این می‌گذارد و می‌گوید: «در نهایت، روسیه حامی بشار اسد رئیس دولت حاکم بر دمشق است و باید بابت هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه مورد سرزنش قرار بگیرد.»

هر چند موضوع کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه چیز جدیدی نیست اما نکته جدید آن برجسته کردن نام روسیه از سوی امریکاست که می‌خواهد با این کار به نحوی از اعتبار و ارزش نشست سوچی بکاهد تا اگر هم این نشست به نتیجه‌ای برسد باز نتواند اعتبار لازم را در سطح بین‌الملل داشته باشد. فرانسه در این طرح امریکایی وظیفه اجرایی به عهده گرفته است چنانکه نمایندگان حدود 30 کشور را به پاریس آورده تا در نشست روز سه‌شنبه 23 ژانویه در خصوص همین موضوع شرکت کنند. فرانسه با این کار به دنبال راهکاری خارج از چارچوب شورای امنیت است تا بتواند اتهامات خود علیه سوریه را به دور از نقش روسیه دنبال کند و البته با کوبیدن بر طبل تسلیحات شیمیایی سوریه، اصل روند مذاکرات سوچی را تحت تأثیر قرار  دهد. در هر صورت، روسیه به فکر برگزاری موفق نشست سوچی است و با فرستادن دعوتنامه‌ها در حال فراهم کردن مقدمات آن است اما امریکا و فرانسه با این دست تبلیغات روند تخریبی را یک هفته قبل از نشست سوچی شروع کرده‌اند. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار