ترکیه پیشنهاد آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را رد کرد

وزیر خارجه ترکیه پیشنهاد آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را تا زمانی که اعتماد دوجانبه مجددا برقرار نشود، رد کرد.
کد خبر: ۲۷۵۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲ - 25January 2018

ترکیه پیشنهاد آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را رد کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، دولت ترکیه پیشنهاد «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا برای مذاکره درباره ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه را رد کرد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد: تا زمانی که اعتماد بین آنکارا و واشنگتن مجددا برقرار نشود، صحبت درباره منطقه امن ۳۰ کیلومتری در شمال سوریه بی‌معنی است.

چاووش اوغلو به روزنامه «حریّت» گفت: «اعتماد (ترکیه) به آمریکا مخدوش شده است. تا زمانی که مجدداً بین ۲ کشور اعتمادسازی نشود، صحبت کردن درباره چنین مسائلی، موضوعیت ندارد.»

وی همچنین افزود: ترکیه دقیق نمی‌داند که هدف آمریکا از پیشنهاد ایجاد منطقه امنی به مساحت ۳۰ کیلومتر در شمال سوریه چیست و ابتدا باید این فضای بی‌اعتمادی ازبین برود.

تیلرسون سه روز پیش در جریان سفر به اروپا گفته بود که آمریکا حق قانونی ترکیه برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه می‌تواند نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف سازد.

این در حالی است که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تحت عنوان «شاخه زیتون» و با هدف پاکسازی عفرین از شبه‌نظامیان کُرد، وارد ششمین روز خود شد.

۶۴۰۰ نظامی ترکیه تا کنون در جریان این عملیات در خاک سوریه حضور داشته و با ورود به ۷۰ روستا، شبه‌نظامیان کُرد را از بین بردند. این نیرو‌ها گستره عملیات خود را به شهر «اعزاز» در شرق عفرین و استان حلب افزایش دادند.

تاکنون سه نظامی ترکیه در جریان این عملیات کشته شدند.

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی ۳۰ هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

انتهای پیام/ ۱۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار