افشای نقشه شوم گروه واشنگتن درباره سوریه

سند فاش شده از گروه موسوم به گروه واشنگتن بیانگر دیدگاه پنج کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی و اردن برای اعمال قیمومیت بین‌المللی بر سوریه است.
کد خبر: ۲۷۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰ - 27January 2018

افشای نقشه شوم گروه واشنگتن درباره سوریهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سند فاش شده از گروه موسوم به گروه واشنگتن بیانگر دیدگاه پنج کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی و اردن برای اعمال قیمومیت بین المللی بر سوریه است.

سندی در وین به دست آمده است که شامل دیدگاه گروه واشنگتن برای حل بحران در سوریه است. این سند شامل حذف اختیارات ریاست جمهوری، متمرکز نبودن قدرت در دست حکومت مرکزی و اعمال قیمومیت مستقیم سازمان ملل بر سوریه است.

احمد عبدالله، گزارشگر شبکه المیادین درباره بخش های مختلف سند مورد نظر گروه واشنگتن گفت: اعمال قیمومیت سازمان ملل بر سوریه و حذف اختیارات ریاست جمهوری، اصلی ترین عناوین سند خطرناکی است که گروه واشنگتن آن را به عنوان پایه و اساس مذاکرات در ژنو در نظر گرفته است و المیادین به آن دست پیدا کرد.

آمریکا، فرانسه، انگلیس، عربستان و اردن موسوم به گروه واشنگتن نخستین بار دو هفته پیش در پایتخت آمریکا تشکیل جلسه دادند و جلسه دوم این گروه هم در پاریس در حاشیه کنفرانس تعقیب عاملان حملات شیمیایی در سوریه برگزار شد. در ادامه این گزارش آمده است: این سند که درباره تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه است با جزئیات کامل به اختیارات ریاست جمهوری، نخست وزیری، دولت های محلی، دستگاه قضایی و سازمان های امنیتی سوریه و چگونگی تشکیل مجلس در این کشور اشاره کرده است. تعیین سرنوشت این مسایل مخالف قطعنامه 2254 شورای امنیت است که گروه واشنگتن می گوید خواهان اجرای آن است زیرا این قطعنامه تأکید می کند تدوین قانون اساسی جدید مسئولیت خود سوری ها است.

این سند خواهان حفظ توازن در اختیارات نهادها و ضمانت هایی برای استقلال این نهادها و دولت های محلی است. اجرای این سند در عمل، رئیس جمهور سوریه را از اختیاراتش خلع و آن را به ریاست جمهوری افتخاری تبدیل می کند. بر اساس این سند، تعیین نخست وزیر و وزرای کابینه نیازی به موافقت رئیس جمهور نخواهد داشت و رئیس جمهور سوریه همچنین از حق انحلال پارلمان هم برخوردار نخواهد بود.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: این سند، سوریه را در قیمومیت مستقیم سازمان ملل قرار می دهد و این سازمان خواهد توانست فصل الخطاب را درباره همه جزئیات مربوط به تدوین قانون اساسی جدید بیان کند و بر روند سیاسی از جمله روند برگزاری انتخابات به طور کامل تسلط داشته باشد.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار