یادداشت/ حسین شیخ‌الاسلام

یک‌ساله شدن رئیس‌جمهوری ترامپ و افتضاحات او

یک سال از ریاست ترامپ بر کاخ سفید می‌گذرد و بروز رفتار‌هایی همچون دروغ‌گویی، عدم تعهد به معاهدات بین‌المللی، در پیش گرفتن سیاست منفعت‌گرایانه و حمایت صریح از تروریست‌ها و اتخاذ تصمیمات تهدیدگونه و فتنه‌انگیزانه در صحنه جهانی علیه سایر کشور‌ها از سوی ترامپ باعث شده است که او یکی از منفورترین رئیس جمهور‌های آمریکا در یک سال پس از رئیس جمهوری‌اش باشد.
کد خبر: ۲۷۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰ - 28January 2018

یک ساله شدن رئیس‌جمهوری ترامپ و افتضاحات اوبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حسین شیخ‌الاسلام در یادداشتی نوشت:

یک سال از ریاست ترامپ بر کاخ سفید می‌گذرد و بروز رفتار‌هایی همچون دروغ‌گویی، عدم تعهد به معاهدات بین‌المللی، در پیش گرفتن سیاست منفعت‌گرایانه و باج‌گیرانه همراه با اعمال فشار، دخالت در امور کشورها، حمایت صریح از تروریست‌ها و اتخاذ تصمیمات تهدیدگونه و فتنه‌انگیزانه در صحنه جهانی علیه سایر کشور‌ها از سوی ترامپ باعث شده است که او یکی از منفورترین رئیس جمهور‌های آمریکا در یک سال پس از رئیس جمهوری‌اش باشد.

از سوی دیگر، در این مدت موقعیت آمریکا در تمامی زمینه‌ها به سمت تنزل پیش رفته است و از قدرت تأثیرگذاری این کشور در نظام بین الملل کاسته شده است. اگرچه به لحاظ بحران‌های داخلی آمریکا شرایط بسیار سختی را پشت سر می‌گذراند و همین بحران‌ها باعث شد که فردی مانند ترامپ به رئیس جمهوری آمریکا برسد. پیشینه فساد و پولشویی ترامپ سبب ایجاد رفتار متزلزل و به شدت غیر قابل پیش بینی او شده است که نتیجه این رفتار‌ها باعث شده کشور‌ها در صحنه جهانی بر تصمیمات آمریکا و شخص ترامپ اعتماد و حتی توجهی نکنند.

از طرفی دیگر، تصمیمات شتاب زده و بدون سیاست از سوی ترامپ، نظام سیاسی آمریکا را با مشکلات و اختلال‌های بی شماری در آینده مواجه خواهد کرد و نگاه سایر کشور‌ها را نسبت به این کشور و شخص دونالد ترامپ در تعاملات جهانی دچار تغییر خواهد کرد؛ زیرا او به دنبال این است تا حتی به قیمت نادیده گرفته شدن توسط سایر کشورها، منافع حداکثری آمریکا را بدست آورد.

حتی مردم در سراسر جهان نیز انزجار خود را از رفتار‌های ترامپ نشان داده اند که ادامه این روند آمریکا را به سمت منزوی شدن پیش خواهد برد و هزینه‌های زیادی را برای مردم آمریکا ایجاد خواهد کرد.

ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در آمریکا در عرصه بین الملل مثل یاغی‌ها می‌تازد و تصمیمات تهدیدگونه و فتنه انگیزانه او در صحنه جهانی که فارغ از هر گونه تفکر و منطقی است، دیگر در صحنه جهانی طرفداری ندارد؛ زیرا تصمیمی که برمبنای گسترش و رشد فساد در بین کشور‌ها باشد، ناتمام و ابتر خواهد ماند.

در یک سال ریاست جمهوری ترامپ، تعداد زیادی از شخصیت‌ها و مسئولان تراز اول آمریکا نیز به ترامپ اخطار و انذار داده اند که تصمیم‌های او به سود منافع ملی آمریکا نیست.

تلاش دونالد ترامپ برای کسب منافع حداکثری سبب شده تا مورد سرزنش‌های بین المللی و داخلی نیز قرار گیرد که درمواردی نظیر برجام، کره شمالی، جنگ یمن، شکست در عراق و سوریه، خروج از پیمان ترانس پاسیفیک، خروج از پیمان پاریس، تهدید‌های اقتصادی چین، تلاش برای وادار کردن عربستان به پرداخت پول برای تأمین امنیت خود، نمونه‌هایی از این شکست است.

ترامپ حتی جامعه آمریکا را با قطبی سازی مواجه کرده است که در یک طرف سرمایه داران بزرگ که منافع حداکثری را در آمریکا در حال چپاول کردن هستند و یک طرف هم مردم عادی که با لایحه‌ای که ترامپ درباره بیمه و مالیات به مجلس برد، محبوبیت خود را در بین این اقشار نیز از دست داد. ترامپ حتی در این یک سال نتوانست نخبگان آمریکا را جذب کند و اداره کاخ سفید در این مدت به دست ژنرال‌ها افتاده است و افتضاح او در اینکه برای به قدرت رسیدن از دشمن دیرینه آمریکا یعنی روسیه کمک گرفت باعث آبروریزی شدیدی برای او در آمریکا و صحنه جهانی گردید.

منبع: روزنامه قدس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار