دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«عفرین»؛ بازی دو سر برد یا دو سر باخت برای اردوغان

عملیات نظامی ترکیه در عفرین این روز‌ها با حضور اردوغان رنگ و بویی دیگر گرفته است؛ این حضور نشانه اهمیت عفرین برای ترکیه است.
کد خبر: ۲۷۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳ - 28January 2018

«عفرین» بازی دو سر برد یا دو سر باخت برای اردوغانبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، «عِفرین» از شهر‌ستان‌های استان حلب در سوریه است؛ این شهرستان در شمال سوریه واقع شده است و دارای 366 روستا به وسعت 2 هزار و 33 کیلومتر مربع می‌باشد که حدود 460 هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند. این شهر در کوه‌پایه قرار دارد و رود عفرین از کنارش می‌گذرد. بلندترین کوه این منطقه کوه هواره است که ارتفاع آن از سطح دریا به هزار و 200 متر می‌رسد. این منطقه بعد از جنگ داخلی سوریه از سال 2012 توسط نیرو‌های کرُد به عنوان «کانتون عفرین» اسم‌گذاری شد که کلیه اختیارات اداری و سیاسی این منطقه توسط نیرو‌های کرُد انجام می‌گیرد.

حال با گذشت تقریبا 6 سال از بحران داخلی سوریه این منطقه مورد تجاوز شدید ترکیه قرار گرفته است و به نوعی می‌توان گفت که حاکمیت سوریه و جان شهروندان این منطقه در خطر قرار گرفته است. فرماندهان یگان‌های دفاعی کُرد پس از بی‌اثر دیدن خواسته خود از آمریکا مبنی بر پایان دادن به این تجاوز، دست به دامن دولت و ارتش سوریه شدند.

نکته حایز اهمیت خواسته فرماندهان یگان‌های دفاعی کُرد این است که در شش سال اخیر به‌طور مستقل از دولت سوریه عمل کردند و حتی پیشنهاد روسیه که ورود نیرو‌های ارتش سوریه به منبج و عفرین برای جلوگیری از هرگونه حمله ترکیه را رد کردند و خواستند به حمایت متحد آمریکایی خود پشت‌گرم باشند.

عرب‌های سوری تاکنون بیشترین لطمه از اداره شهر‌های منبج و عفرین را دیده‌اند. آن‌ها که ورودشان به این شهر‌ها کاملا ممنوع شده است و اگر در موارد استثنا می‌خواهند وارد این شهر بشوند از یک سو باید مجوز و ضامن معتبر داشته باشند تا وارد این محدوده بشوند و از سویی دیگر نیز باید عوارض سنگینی را پرداخت کنند.

شاید علت اصلی دخالت‌های ترکیه در این منطقه را ناکام گذاشتن کرد‌ها در این منطقه است. چون با روی کار آمدن نهاد کردی در منطقه نفوذ آن‌ها در کلیدی‌ترین نقطه سوریه که به گفته کردها، پل جغرافیایی به دریای مدیترانه است، از بین می‌‍رود. ورود ترکیه به این محدوده را می‌توان به قیمت سیطره ترکیه به تمام مناطق مرزی بین ترکیه و سوریه دانست. از این‌سو عفربین خط قرمز دولت ترکیه است که از دست رفتن آن باعث کم شدن نفوذ ترک‌ها در سوریه خواهد بود.

در ششمین روز عملیات نظامی ترکیه برای نخستین بار در 14 سال اخیر، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با لباسی نظامی همراه با خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح کشور وارد منطقه عفربین شد تا از آخرین تحولات این منطقه مطلع شود.

وی در سخنانی اظهار داشت: هدف نابودی تروریسم و اسکان مجدد سه و نیم میلیون پناهنده سوری در منطقه حائل است که اداره آن را به ارتش آزاد سوریه واگذار می‌کند نه ارتش سوریه. ارتش آزاد سوریه که متشکل از ده‌ها یگان و گروهان مسلح است. این ارتش با رهبری مستقیم ترکیه به مخالفت با دولت سوریه و بشار اسد برخواسته است.

شاید بتوان این‌گونه گفت که اردوغان در حال تشکیل یک موجودیتی در این منطقه است که بیشتر افراد آن را سوری‌های مهاجر تشکیل می‌دهند تا از این طریق کرد‌های این منطقه را به اقلیت برساند. این اقدام باعث می‌شود کرد‌ها دیگر قدرتی در منطقه نداشته باشند و عملا ایده تشکیل کردستانی واحد در منطقه از بین می‌رود.

هدف اصلی آمریکا و متحدانش در منطقه تجزیه سوریه و تجزیه سایر کشور‌های منطقه است. کشور‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، اردن، عربستان جمعه گذشته سندی را منتشر کرده‌اند که خواستار تقسیم دولت سوریه به حکومت‌های منطقه‌ای و کاهش اختیارات ریاست جمهوری این کشور است. این سند که قرار است در سازمان ملل مطرح شود باعث کاهش اختیارات ریاست جمهوری، دولت، پارلمان و ... خواهد شد.

انتخابات زود هنگام سال آینده ترکیه باعث شده است اردوغان به فکر سر و سامان دادن سه و نیم میلیون مهاجر سوری بیافتد. مهاجرینی که باعث اعتراض مردم ترکیه شده است شاید ندای شکست برای اردوغان و حزبش را به صدا در آورده است. شاید منتقل کردن مهاجر‌های سوری به عفرین بهترین و تنها راه حل موجود اردوغان است تا از شکست در انتخابات فرار کند. در طرف دیگر این ماجرا موافقت دولت سوریه و بشار اسد مبنی بر پناه دادن به مهاجران است، در صورت عدم موافقت دولت سوریه، ترکیه ناخواسته وارد جنگی فرسایشی خواهد شد که پایان این جنگ شاید به قیمت از دست رفتن جایگاه فعلی اردوغان تمام شود.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار