در بیانیه ستاد حقوق بشر قوه قضاییه آمده است:

"خاکی" از داشتن وکیل مدافع و امکانات دادرسی عادلانه محروم بود

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در بیانیه‌ای با اشاره به این که با جوسازی های وسیع رسانه­ای و دخالت های آشکار مقامات سیاسی آمریکا در پرونده "خاکی"، فضای بی­طرفانه ضروری برای رسیدگی عادلانه مخدوش شده بود، آمده است: دولت فیلیپین باید در قبال این شرایط خود را مسئول دانسته و این دولت به تعهدات قانونی و بین المللی خود عمل نماید.
کد خبر: ۲۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲ - 09September 2014

به گزارش اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در این بیانیه مرگ مشکوک شهروند ایرانی را باعث تاسف و نگرانی عمیق دانسته و از دولت فیلیپین خواسته شده است خود را مسئول بداند و به تعهدات قانونی و بین المللی در این زمینه عمل نماید.

پرویز خاکی در سال 1391 و بنا به درخواست ایالات متحده آمریکا به بهانه ای واهی در فرودگاه مانیل بازداشت و از آن زمان در بازداشتگاه پلیس مانیل بهسر میبرد تا آن که دولت فیلیپین اخیرا فوت ناگهانی وی را بهعلت حمله قلبی اعلام کرد.

متن بیانیه ستاد حقوق بشر درباره مرگ مشکوک شهروند ایرانی آقای پرویز خاکی به شرح ذیل است:

1-   مرگ مشکوک آقای پرویز خاکی - شهروند ایرانی - در فیلیپین باعث تأسف و نگرانی عمیق است.

2-   از ابتدای بازداشت ایشان، ستاد حقوق بشر ضمن پیگیری مسأله، همواره از دخالت­های نابجای آمریکا در پرونده سازی و طرح اتهامات بخصوص غیرموجه و تلاش برای منصرف کردن وکلای مدافع نامبرده با توسّل به تهدید، نگرانی داشته است.

3-   ستاد حقوق بشر معتقد است؛

اوّلاً - اتهامات وارد شده توسط مقامات آمریکایی علیه این شهروند ایرانی مورد تردید جدّی بوده و لذا موّجه نمی باشد.

ثانیاً - با جوسازی های وسیع رسانه­ای و دخالت های آشکار مقامات سیاسی آمریکا در این پرونده، فضای بی­طرفانه ضروری برای رسیدگی عادلانه مخدوش شده است.

ثالثاً - مرحوم خاکی از داشتن وکیل مدافع مورد نظر و سایر امکانات دادرسی عادلانه محروم بوده است.

رابعاً- دولت فیلیپین باید در قبال این شرایط خود را مسئول دانسته و به تعهدات قانونی و بین المللی خود عمل نماید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار