سیدمسعود شجاعی طباطبایی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

وجود نگرانی‌های جدی درباره جشنواره تجسمی فجر/ گالری‌های تهران به مستعمره‌های غربی تبدیل شده‌اند

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به نگرانی‌های جدی پیرامون جشنواره تجسمی فجر گفت: گالری‌های تهران به مستعمره‌های غربی تبدیل شده‌اند.
کد خبر: ۲۷۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰ - 30January 2018

«سید مسعود شجاعی طباطبایی» مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به تجربه حضور در شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر، اظهار داشت: بنده به خاطر نداشتن موضوع، از حضور در شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر استعفا دادم.

وی گفت: وقتی عنوان یک جشنواره، «فجر» است باید کاملاً با دهه‌ای که حضرت امام خمینی (ره) درباره آن فرمودند «انقلاب ما انفجار نور بود»، به لحاظ موضوعی مرتبط باشد. برای من عجیب است که این جشنواره حتی به موضوعات انسان‌دوستانه جهانی، مانند مهاجرت، که ترامپ به شکل نژادپرستانه آن را مطرح کرده، توجه نمی‌کند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تصریح کرد: بسیاری از موضوعات، دغدغه‌هایی جهانی است که باید جشنواره بزرگ و خوبی مثل فجر به آن بپردازد. موضوع نداشتن جشنواره هنرهای تجسمی فجر ایراد بزرگ این اتفاق فرهنگی و هنری است. در خروجی چند سال گذشته جشنواره نیز مشاهده کردیم آثار صرفاً کارهای مفهومی بودند. در حالی که انتظار بود جشنواره ما را با اتفاقاتی روبرو کند که مضامین انقلابی و ارزشی دارند و یا بخشی از کارها در این ارتباط تعریف شود.

شجاعی طباطبایی افزود: امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در جشنواره هنرهای تجسمی فجر باشیم در حالی که ظاهراً تلاشی برای تحقق یک اتفاق جدی در این جشنواره وجود ندارد.

وی ادامه داد: وقتی جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار می‌شود و برندگان مسابقه صرفاً خالق آثار هنری هستند یعنی این جشنواره در راستای جشنواره ونیز حرکت می‌کند در حالی که غربی‌ها به معنی دقیق کلمه چنین جشنواره‌هایی برگزار می‌کنند و تقلید کردن این اتفاق برای ما کار شایسته‌ای نیست.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با طرح اینکه ما باید چه کار کنیم، گفت: ما فرهنگ، گذشته، پیشینه‌ و وابستگی نسبت به فرهنگ دینی و ارزشی داریم که در این جشنواره نمود پیدا نمی‌کنند و این باعث نگرانی است. وقتی در این جشنواره الگوسازی انجام می‌شود شرکت کنندگان آینده نیز به برندگان و آثار آن‌ها نگاه می‌کنند و همان مسیر را طی می‌کنند.

شجاعی طباطبایی تاکید کرد: ما نگرانیم که هنر این مملکت آرام آرام از رنگ و بوی دینی و مباحث ارزشی خارج شود و این نگاه کم رنگ شود. ما نمی‌گوییم کار هنری انجام نشود بلکه این اتفاقات در جای خود خوب و ارزشمند است و باید صورت گیرد اما انتظار از جشنواره تجسمی فجر چیز دیگری است و این انتظار وجود دارد که حداقل بخشی از این جشنواره مرتبط با مباحث ارزشی باشد. اگر انتظار و حرف ما اشتباه است مسئولین جشنواره ما را متقاعد و متوجه کنند.

وی اضافه کرد: مباحثی که از سوی ما مطرح می‌شود واکنش طبیعی به اتفاقاتی است که ما را نگران می‌کند. فعالیت‌‎های وزارت ارشاد جریان سازی است و از آن مهم‌تر این است که وضعیت گالری‌های ما در سطح تهران خوب نیست. برخی از گالری‌های تهران به مستعمره‌های کشورهای غربی تبدیل شده و احساس می‌شود هنرمند شب قبل در نیویورک بوده و صبح در پاریش و شب یک کار هنری خلَق کرده است چون اثر خلَق شده با فرهنگ و هنر بومی و اصیل ارتباطی ندارد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری خاطرنشان کرد: ما در حوزه هنری تلاش می‌کنیم مفاهیمی را که مورد غفلت قرار گرفته مورد توجه قرار دهیم. در شرایطی که وزارت ارشاد حرکتی انجام نمی‌دهد مسئولیت و وظیفه ما بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها