سورپرایز ترامپ در داووس دنیای اقتصاد

هیچ‌کس گمان نمی‌کرد که ترامپ اهل تغییر باشد. مجریان و رهبران جهانی که در داووس گرد هم آمده بودند، بیش‌تر نگرانی‌های خود را در محافل خصوصی نشان داده و گفته بودند که ترامپ در استفاده از غرایز بد خود به شکل افراطی عمل کرده و میل شدیدی برای به رعب و وحشت انداختن در دنیا از طریق توییتر دارد و هر توییت وی به یک بحران ختم می‌شود.
کد خبر: ۲۷۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰ - 29January 2018

سورپرایز ترامپ در داووس دنیای اقتصادبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، هیچ‌کس گمان نمی‌کرد که ترامپ اهل تغییر باشد. مجریان و رهبران جهانی که در داووس گرد هم آمده بودند، پیش‌تر نگرانی‌های خود را در محافل خصوصی نشان داده و گفته بودند که ترامپ در استفاده از غرایز بد خود به شکل افراطی عمل کرده و میل شدیدی برای به رعب و وحشت انداختن در دنیا از طریق توییتر دارد و هر توییت وی به یک بحران ختم می‌شود.

آنها بر این باور بودند که رئیس‌جمهوری آمریکا با استفاده از لحن غیردیپلماتیک خود جبهه جدید خصومت با تجارت آزاد ایجاد کرده و به شکل گسترده‌ای مردم را مورد آزار قرار داده است. به نوشته نیویورک‌تایمز اما حالا یک توافق نسبی در مورد عملکرد ترامپ در دیدار دوروزه خود از داووس به‌وجود آمده است و کارشناسان می‌گویند که رفتار وی در این دو روز عملگرایانه‌تر از چیزی بود که تاکنون از خود نشان می‌داد. بسیاری ترامپ را در حالت تهاجمی نسبت به هر رویداد جهانی دیده بودند.

واس ناریسماس، رئیس جهانی توسعه دارو که در میهمانی شام ترامپ هم حضور داشت، گفت: «مدیریت ترامپ به شکل سازنده‌ای مسیر خود را یافته و در حال حرکت است.» او افزود: «من و بسیاری از رهبران جهانی دیدی خوش‌بینانه پیدا کرده‌ایم و این بحث مطرح شده است که با ادامه این رویه می‌توان به شکل سازنده اقتصاد و کسب‌وکار جهانی را بهبود بخشید.» بنا به گفته حضار در جریان شام، دونالد ترامپ سر هر میزی که برای گفت‌وگو می‌نشست، سوال می‌کرد که چگونه می‌توان میزان سرمایه‌گذاری را در ایالات‌متحده افزایش داد. ترامپ در سخنرانی خود امیدها را به بازار درحال رشد سهام در آمریکا بازگرداند و گفت که برای رشد اقتصادی قوی مقرراتی را که مانع حرکت این رشد باشد از بین خواهد برد و همچنین وعده کاهش مالیات ۵/ ۱ تریلیون دلاری را داد که کنگره و کاخ سفید روی آن کار می‌کنند. او همچنین در سخنرانی خود این تصویر را نشان داد که دولتش بسیار برای سرمایه‌گذاری خارجی مشتاق است و از اتاق‌های بازرگانی حمایت خواهد کرد. او در سخنرانی ۲۵ دقیقه‌ای خود، ضمن بیان پیشرفت‌های اقتصادی ایالات‌متحده در یک‌سال اخیر، از سرمایه‌داران برای حضور در آمریکا دعوت کرد و گفت: بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در آمریکا است و من از همه دعوت می‌کنم. آمریکا محل کسب‌وکار است. برای اختراع و ساخت چیزهای جدید و بزرگ بیایید. وی افزود: «بزرگ‌ترین اصلاح مالیاتی را در آمریکا انجام داده‌ایم برای تقویت مردم و سرمایه‌گذاران. این بهترین فرصت برای همه است که برای سرمایه‌گذاری به آمریکا بیایند.» رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به سیاست «اول آمریکا» گفت: به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گویم همچنان سیاست من اول آمریکا است. مثل رهبر هر کشوری، که کشور خود را بر هر چیزی مقدم می‌داند. بدانید که آمریکا هربار رشد کرده، موجب رشد در دنیا شده است. ترامپ افزود: ما مخالف هرگونه سوبسید و اقدام برای اقتصاد غیررقابتی هستیم.

ما درحال بازنگری در هرگونه توافق اقتصادی هستیم که تبعیض‌آمیز است و منافع کشور من را به خطر می‌اندازد. رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از سخنان خود به تلاش ایالات‌متحده برای ایجاد امنیت اشاره کرد و گفت: «یکی از حوزه‌های اصلی کار من تضمین امنیت ایالات‌متحده آمریکا است. اهداف اقتصادی بدون وجود امنیت میسر نمی‌شود.» «گری کوهن» مدیر شورای اقتصاد ملی آمریکا به خبرنگاران گفت که با توجه به اجرای قانون اصلاحات مالیاتی که چندی پیش به همت دولت ترامپ و اعضای جمهوری‌خواه کنگره تصویب شد، جهانیان می‌توانند با تسهیلات انتقال کارخانه‌های خود به آمریکا مواجه شوند. اقتصاددانان می‌گویند که اقتصاد آمریکا در نهمین سال توسعه خود پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ قرار دارد و این نشان می‌دهد که آمریکا در حال عبور از آن دوران است. افزایش نقدینگی از سوی فدرال رزرو، موجب تحریک فعالیت‌های تجاری شده است. صندوق بین‌المللی پول در این هفته پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی آمریکا به دلیل اجرای اصلاحات مالیاتی برای سال جاری افزایش داد. این درحالی است که اقتصاددانان می‌گویند به‌رغم کمک به رشد اقتصاد آمریکا، اصلاح مالیاتی کاملا به سود شرکت‌ها و خانواده‌های ثروتمند آمریکایی است و این امر بیشتر به نابرابری اقتصادی منجر خواهد شد. اما ترامپ بر این باور است که کاهش مالیاتی موجب می‌شود که آمریکا روزهای بهتری در پیش داشته باشد و او توانست یک تاییدیه غیرمنتظره نیز از اجلاس جهانی داووس برای خود به دست آورد.

پیام روز پایانی اجلاس داووسچهل و هشتمین اجلاس سالانه داووس پس از برگزاری بیش از ۴۰۰ نشست به پایان رسید. در جمع‌بندی نشست پایانی، شاران بورو، دبیرکل کنفدراسیون اتحادیه تجارت بین‌الملل، به‌عنوان یکی از هفت زن رئیس جلسه، جو همگرایی، احترام به تنوع‌ها و حقوق بشر را که در اجلاس امسال حاکم بود ستود و گفت:‌ «بیایید اطمینان حاصل کنیم که داووس ۲۰۱۸ تازه اول راه دلسوزی جهانی است و اطمینان حاصل کنیم در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن هیچ‌کس جا نمی‌ماند.» نشریه فورچون، ۶ نکته داووس ۲۰۱۸ را به این شرح خلاصه کرده است: ۱- بمب ساعتی اختلال سلامت مغز، پیش روی ماست. آلزایمر و دیگر اختلالات مغزی مرتبط با پیری جوامع، تهدیدی جدی هستند. ۲- خودروها در آینده نه تنها خودکار می‌شوند، بلکه ممکن است اساسا نابود شوند چون به عصر روبات‌ها و دیجیتالی شدن همه چیز وارد شده‌ایم و کارگران بخش خودروسازی با بحران مواجهند. ۳- همه به تکنولوژی «بلاک‌چین» علاقه‌مند شده‌اند گر چه توضیح دلیل آن ممکن است برایشان دشوار باشد. به‌نظر می‌رسد این در آینده یک روند را شکل خواهد داد.۴- پیروزی احتمالی بشر در پایان دادن به بیماری مالاریا. این چشم‌انداز با توجه به آگاهی‌بخشی روزافزون، تلاش‌های نهادهای بهداشت و درمان دولت‌ها و بنیادهای غیرانتفاعی و کمک‌های مالی سازمان‌هایی همچون بیل‌ اند ملیندا گیتس میسر خواهد بود. ۵- تلاش شرکت‌های بزرگ برای ایجاد تغییر در جهان. برخی شرکت‌ها در راستای بهبود وضعیت سیاره ما، اصلاح ایرادها و کمک به زندگی بشر گام برمی‌دارند. ۶- خبر تعجب‌‌برانگیز اینکه تکنولوژی می‌تواند ما را به انسان‌های بهتری تبدیل کند. ابزارهای دیجیتال با همه فرآیندهای غیرانسانی دستگاه‌هایشان امکان صحبت ما با یکدیگر و به اشتراک‌گذاردن عقاید و احساساتمان را فراهم می‌آورند تا جایی که کمک می‌کنند انسانیت خود را کشف کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار