سرمقاله/

بازی جدید ترامپ برای توجیه جنایات جنگ یمن

جوسازی رذیلانه آمریکا و متحدینش درباره حوادث پرشتاب یمن موجب صدور قطعنامه‌های شرم آور شد که زمینه ساز جنگ فاجعه آمیز ائتلاف طوفان قاطعیت علیه مردم مظلوم یمن گردید. با اینکه جنگ و جنایت علیه یمن درحال دو ساله شدن است، گوترش دبیرکل سازمان ملل اخیراً علیه این جنگ خانمانسوز مواضع آشکاری اتخاذ و آن‌را اقدامی احمقانه و جنگی بیهوده معرفی کرد.
کد خبر: ۲۷۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶ - 29January 2018

بازی جدید ترامپ برای توجیه جنایات جنگ یمنبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با دعوت از اعضای شورای امنیت سازمان ملل به کاخ سفید تلاش کرد یک نمایش رسوای ضدایرانی را کارگردانی کند. پیش از این هم نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با نشان دادن برخی تکه‌های فلزی ادعا کرد آنچه نشان می‌دهد متعلق به بقایای موشک شلیک شده توسط ارتش یمن به سوی فرودگاه بین‌المللی ریاض است. وی همچنین ادعا کرد این موشک ساخت ایران بوده و باید با ایران مقابله شود.

ترامپ هم با دعوت از اعضای شورای امنیت درصدد است ادعای نیکی هیلی را به یک جنجال تازه در مقیاس بین‌المللی علیه ایران تبدیل کند. آمریکا پیش از این هم به دفعات مکرر از تریبون شورای امنیت و از جایگاه خود برای پیشبرد اهداف شوم خود در سایر کشور‌ها سوءاستفاده کرده و با اعمال فشار و تطمیع اعضای شورای امنیت برای تامین اهداف و اجرای برنامه‌های خود، مقدمه سازی کرده است.

همگان به خاطر دارند که ژنرال کالین پاول رئیس اسبق ستاد ارتش آمریکا و وزیر خارجه وقت این کشور با طرح ادعا‌های موهوم علیه عراق، برای شروع جنگ علیه عراق مدعی بود عراق سلاح‌های شیمیایی و حتی اتمی در اختیار دارد که می‌تواند در مدت ۴۵ دقیقه یک جنگ عظیم و غیرقابل اجتناب را به راه اندازد. طرح چنین ادعا‌های موهومی به کسب مجوز حمله به عراق از شورای امنیت منجر شد که فجایع، جنایات و پیامد‌های آن هنوز هم گریبانگیر عراق، منطقه و حتی آغازگران جنگ علیه عراق است. علاوه بر این جوسازی رذیلانه آمریکا و متحدینش درباره حوادث پرشتاب یمن موجب صدور قطعنامه‌های شرم آور شد که زمینه ساز جنگ فاجعه آمیز ائتلاف طوفان قاطعیت علیه مردم مظلوم یمن گردید. با اینکه جنگ و جنایت علیه یمن درحال دو ساله شدن است، گوترش دبیرکل سازمان ملل اخیراً علیه این جنگ خانمانسوز مواضع آشکاری اتخاذ و آن‌را اقدامی احمقانه و جنگی بیهوده معرفی کرد.

اکنون آمریکا به عنوان تامین‌کننده اصلی جنگ افزار‌های مورد استفاده طرف‌های عربی در ائتلاف طوفان قاطعیت علیه مردم یمن، به جای قطع صدور اسلحه به جنایتکاران جنگی و سکوت در برابر جنایات ائتلاف سعودی، سعی دارد ارتش یمن و مدافعان مردم این کشور را به خاطر شلیک یک موشک به فرودگاه ریاض، تحت تعقیب جهانی قرار دهد درحالی که در برابر شرارت‌های مستمر و ضدانسانی سعودی‌ها و متحدین آن‌ها همواره سکوت کرده و با اعزام کارشناسان و مستشاران نظامی، حضور مستمر و فعالی در اتاق جنگ ائتلاف سعودی در یمن دارد و از تمامی جزئیات فجایع در یمن به خوبی آگاه است و حتی بر آن صحه می‌گذارد.

ترامپ و دستیارانش امیدوارند با این اقدامات شرم آور و توسل به اینگونه نمایشات رسوا، از یکطرف بر روی نقش خود در جنگ احمقانه یمن سرپوش بگذارند و از سوی دیگر مدافعینی را تحت تعقیب جهانی قرار دهند که آن همه جنایات سعودی‌ها را با شلیک یک موشک تلافی کرده اند!

خوبست ترامپ و دستیارانش به فهرست شرارت‌های ائتلاف سعودی در یمن مراجعه کنند و با مرور نقش آمریکا و انگلیس در این جنگ احمقانه و بیهوده مطمئن شوند که آمریکا به عنوان شریک جرم اشرار سعودی نمی‌تواند با این گونه اقدامات رسوا بر نقش و عملکرد جنایتکارانه خود سرپوش بگذارد.

بیش از ۲۰ میلیون تن از مردم مظلوم یمن از قحطی و گرسنگی رنج می‌برند. علاوه بر این با تشدید محاصره زمینی، دریائی و هوائی یمن و تخریب کامل زیرساخت‌ها از جمله بیمارستان‌ها، شبکه‌های آبرسانی و بنادر این کشور، انواع بیماری‌های واگیر از جمله وبا، دیفتری و تیفوئید عملاً جان مردم زیادی را گرفته و دیگران در معرض مرگ تدریجی هستند. آمریکا به عنوان شریک جرم سعودی‌ها از این فجایع و تشدید آن سود می‌برد و نگران است که چرا ارتش یمن از امکاناتش برای تلافی جنایات آل سعود بهره برده است؟

ترامپ بداند که حتی نشانه گیری انگشت اتهام به سوی ایران هم کارساز نخواهد بود و چیزی از جرم ائتلاف سعودی و حامیانش نمی‌کاهد. نه معرکه گیری نیکی هیلی و نه ریخت و پاش ترامپ و جوسازی‌هایش نمی‌توانند مسیر تحولات یمن را به سود جنایتکاران تغییر دهند. ترامپ با توسل به این شیوه‌های حقیرانه تلاش می‌کند برای ائتلاف سعودی وقت بیشتری تدارک نماید تا بلکه آن‌ها از باتلاق یمن خارج شوند. نمایش اخیر ترامپ در کاخ سفید، حرکتی انفعالی برای انحراف افکار عمومی جهان بود تا بلکه واشنگتن بتواند اعضای اروپائی شورای امنیت را با خود برای برهم زدن برجام هماهنگ و همراه سازد. انگلیسی‌های شرور تا اینجای قضیه به ترامپ چراغ سبز نشان داده‌اند و بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس با دریافت وعده کمک‌های مالی ترامپ به انگلیس به ویژه پس از تشدید بحران ناشی از ماجرای برگزیت، به آمریکا لبخند می‌زند.

این نخستین بار نیست که دولت لندن با طرح‌های شوم آمریکا علیه ایران همراهی می‌کند، ولی انگلیس به خاطر تکرار شرارتهایش بقدری در سطح جهانی رسوا و بی‌آبرو شده که همراهی لندن با آمریکای ترامپ هم کمکی به اشرار کاخ سفید نمی‌کند. لازم است به کسانی که ممکن است در اروپا برای پیوستن به ترامپ علیه ایران و برجام وسوسه شوند، هشدار داده شود که دنباله روی و همدستی با ترامپ و دارودسته‌اش به جز رسوائی و بی‌اعتباری، پیامد دیگری نخواهد داشت.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار