دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نشست سوچی؛ تعیین سرنوشت ملت سوریه

آمریکا و اسرائیل بر اساس منافع خود در سوریه تمایل به حضور ایران و روسیه در این کشور ندارند و درصدد آن هستند که تلاش‌های این دو کشور را خنثی کنند و سکاندار اصلی تعیین سرنوشت ملت سوریه باشند؛ این درحالی است که تعیین سرنوشت ملت سوریه بر عهده خود سوری‌ها است.
کد خبر: ۲۷۶۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵ - 29January 2018

نشست سوچی؛ معارضان چه چیزی می گویند؟به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، رؤسای سه کشور ایران، ترکیه و روسیه روز چهارشنبه (یکم آذرماه سال‌جاری) در «سوچی» روسیه نشستی سه‌جانبه با هدف بهبود «ساختار آینده سوریه» و به منظور برقراری امنیت و ثبات در این کشور برگزار کردند.

ایران و روسیه نقش مهمی در تحولات سوریه، شکست داعش و مبارزه با تروریسم ایفا کردند؛ این دو کشور با تدابیر ویژه‌ای که اتخاذ کردند تا حدودی توانستند ترکیه را با خود در مسیر حل بحران سوریه همراه سازند و حجم حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم ترکیه از معارضان مسلح سوری را کاهش دهند.

همکاری تهران، آنکارا و مسکو در برگزاری این نشست که با تلاش‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی مسکو برای تماس با کشور‌هایی که در موضوع سوریه به نوعی دخیل بودند صورت گرفت-نظیر آمریکا و برخی از مخالفان بشار اسد- پیش و پس از برگزاری نشست به گونه‌ای بود تا هرگونه بهانه‌ای از سوی آمریکایی‌ها و مخالفان رئیس جمهور سوریه سلب شود.

 با این وجود مخالفان حکومت بشار اسد که روز 7 بهمن در مذاکرات صلح وین شرکت داشتند، اعلام کردند که آنان در مذاکرات «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» که در روزهای نهم و  دهم بهمن‌ماه در بندر سوچی روسیه برگزار می‌شود، شرکت نخواهند کرد.

فرحان حق سخنگوی سازمان ملل گفت: تمرکز ما بر اجلاس 28 نوامبر (ماه آینده) خواهد بود. ما امیدواریم که پروسه‌های دیگر در حال جریان، به موفقیت دور مذاکرات بیانجامد. این اجلاس اشاره به اتحاد میان تهران، آنکارا و مسکو دارد که نسبت به گذشته پررنگ‌تر می‌باشد.

معارضان چه می‌گویند؟

برای اولین بار روسیه به طور رسمی برگزاری این نشست را برعهده گرفته است و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری آن را بر عهده دارد. این نشست تنها میزبان موافقان دولت سوریه نیست، بلکه از تمام گروه‌های موافق و مخالف حکومت بشار اسد خواسته شده تا در این اجلاس شرکت کنند. تا کنون نشست‌های زیادی جهت ایجاد صلح و ثبات و نیز حل بحران سوریه در شهر‌های ژنو و آستانه برگزار شده است که هیچ‌کدام به نتیجه مطلوب نرسیده است. اختلاف منافع کشور‌های درگیر در بحران سوریه، گروه‌های سنی، گروه‌های کرد و مخالفین حکومت بشار اسد که از حمایت کشور‌های فرامنطقه‌ای و بعضا منطقه‌ای برخوردارند ریشه مشکلات کنونی سوریه و سبب تداوم بحران در این کشور می‌باشند.

قدر مسلم حضور تمامی طرف‌های درگیر در بحران سوریه می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در مذاکرات صلح سوریه داشته باشد و دستیابی به ثبات پایدار در این کشور بدون حضور و عدم همکاری گروه‌های موافق و مخالف امکان پذیر نمی‌باشد. ابتکار عمل روسیه در برپایی این نشست سبب بروز حساسیت‌هایی از سوی معارضان این نشست از جمله آمریکا شده است که آتش بروز این حساسیت‌ها از سوی برخی متحدان ذینفع آمریکا در بحران سوریه نظیر اسرائیل شعله‌ورتر شده است.

روزنامه اورشلیم‌پست نوشته است: در گفت‌وگو‌های ایران، ترکیه و روسیه، هر سه کشور به صورت نمادین پیام‌هایی به واشنگتن داده‌اند که آمریکا در دوران پسا‌داعش در این کشور جای ندارد و (سیاست‌های سوریه) ممکن است توسط قدرت‌های منطقه‌ای دیکته شوند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: هدف اصلی این نشست تلاش گسترده مسکو برای به نمایش در‌آوردن نفوذ خود در منطقه می‌باشد. آنگاه به اظهارات ابراهیم کالین، مشاور ویژه رئیس جمهور ترکیه، اشاره می‌کند و می‌نویسد: به نظر می‌رسد که آمریکا هم از داعش و هم از نیرو‌های مدافع خلق کرد (YPG) بعنوان فرصتی برای حضور در شرق سوریه به صورت نیروی بالقوه مقابله با حضور روسیه و ایران در این منطقه استفاده می‌کند و ترکیه (YPG) را شاخه سوری حزب کارگر کردستان (PKK) می‌داند و معتقد است که نیرو‌های دمکراتیک سوری (SDF) اجازه داده است تا صد‌ها تن از تروریست‌های داعش در ماه اکتبر منطقه رقعه را ترک کنند.

بدین ترتیب رویکرد مذبوحانه‌ای را برای مخدوش کردن اقدامات سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در بین معارضان و جامعه جهانی ساماندهی شده است و هیچ اشاره‌ای به تاکید رؤسای سه کشور بر خروج نیرو‌های بیگانه از سوریه، حفظ تمامیت ارضی سوریه و تعهد به حاکمیت سوریه نشده است.

سه کشور ایران، روسیه و ترکیه موازی با مذاکرات صلح ژنو، مذاکرات «آستانه» را در مورد سوریه پیش می‌برند و در نشست سوچی هم شرکت دارند. در همین راستا، در روز‌های 29 و 30 ژانویه (9 و 10 بهمن‌ماه) نشست گفت‌و‌گوی ملی سوریه به منظور سرعت بخشیدن به روند صلح در جنگ داخلی این کشور برگزار خواهد شد.

این حقیقت که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در مبارزه و شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه بیشترین هزینه و نقش را ایفا کرده‌اند، نمی‌توان کتمان کرد. با این حال آمریکا و اسرائیل بنا بر منافع خود در سوریه تمایل به حضور ایران و روسیه در این منطقه ندارند و درصدد آنند تا تلاش‌های این دو کشور را خنثی کنند تا سکاندار اصلی تعیین سرنوشت ملت سوریه باشند بنابراین به دنبال همراهی با مخالفان حکومت بشار اسد و ایجاد منطقه ذی‌نفوذ در سوریه می‌باشند.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها