واشنگتن پست:

عربستان همچنان زندان مدافعان حقوق بشر است

یک رسانه آمریکایی نوشت: عربستان مانند گذشته، زندان مدافعان حقوق بشر است.
کد خبر: ۲۷۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ - 30January 2018

واشنگتن پست: عربستان همچنان زندان مدافعان حقوق بشر استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از القدس العربی، روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای نوشت: عربستان در مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس حضور داشت و محمد الجدعان وزیر دارایی این کشور گفت که عربستان امروز فرق کرده است و مانند عربستان پنج سال قبل نیست.

به نوشته واشنگتن پست، وزیر دارایی عربستان و سایر وزرای این کشور که در اجلاس داووس حضور داشتند، به تمجید چشم‌انداز 2030 پرداختند.

این روزنامه آمریکایی افزود: شیوه‌های قدیمی همچنان در عربستان ادامه دارد. 2 فعال حقوق بشری این کشور به نام‌های محمد العتیبی، و عبدالله العطاوی به ترتیب 7 الی 14 سال زندان محکوم شده‌اند. اتهام آن‌ها این است که 5 سال قبل برای مدتی کوتاه به‌منظور تاسیس یک مرکز حقوق بشر در عربستان تلاش کرده‌اند.

به نوشته واشنگتن پست، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان حق برآورده کردن خواسته‌های نسل جوان از طریق تحت پیگرد قرار دادن فاسدان، ایجاد تنوع در اقتصاد به دور از نفت، جلوگیری از قدرت مؤسسه دینی و صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها و رانندگی آن‌ها را دارد. اما او در لابه لای همه این تصمیات، بر همان نظام سرکوب کننده آزادی بیان و حقوق بشر که مشخصه نظام‌های قبلی او بود، نظارت دارد و این بخش تاریکی است که او نمی‌خواهد تغییر دهد.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: در روند محاکمه العتیبی و العطاوی، انحرافات عجیبی رخ داده است. آن‌ها در آوریل 2013 میلادی همراه با دو تن دیگر مجمع اتحاد برای حقوق بشر را تاسیس کردند و چندین بیانیه در شبکه‌های اجتماعی صادر شد و آن‌ها یک ماه بعد از اعلام تاسیس این مجمع، برای بازجویی فراخوانده شدند و وعده دادند که این مرکز را تعطیل کنند. سپس رسما آن درخواست اجازه تاسیس یک تشکل غیر دولتی را به نهاد‌های ذیربط دادند، اما این درخواست آن‌ها رد شد. مقامات سعودی در سال 2014 میلادی به العتیبی و العطاوی درباره ادامه فعالیت‌ها هشدار دادند. در سال 2016 میلادی، پرونده آن‌ها بار دیگر باز شد. در ماه مارس 2017 میلادی، العتیبی به قطر سفر کرد و در آنجا تصمیم گرفت که به نروژ درخواست پناهندگی دهد و در نهایت موفق شد؛ اما هنگامی که در حال آماده شدن برای سوار بر هواپیما در فرودگاه دوحه بود، بازداشت و به مقامات سعودی تحویل داده شد. یک هفته قبل دادگاه کیفری ویژه عربستان که دادگاهی برای رسیدگی به پرونده‌های تروریستی است و برای ساکت کردن منتقدان و مخالفان از آن استفاده می‌شود، حکم او را صادر کرد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، روشن است که هدف از این حکم، رساندن پیام به کسانی است که جسارت به خرج می‌دهند و از حقوق بشر سخن می‌گویند. همه کسانی که فریب بلندپروازی‌های ولیعهد را خوردند باید ببینند که چگونه تفکر قدیم در خصوص آزادی و حقوق ادامه یافته است. رائف بدوی، فعالی که خواستار جامعه‌ای باز بود، به دلیل افکارش، همچنان پشت میله‌های زندان است. بنابراین وعده‌ دادن توسط وزرای سعودی به سرمایه‌گذاران خارجی در داووس، این حقیقت را مخفی نمی‌کند و عربستان همانند پنج سال قبل، زندان کسانی است که جرأت می‌کنند درباره آزادی سخن بگویند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز جمعه در بیانیه‌ای به صدور حکم زندان برای 2 فعال حقوق بشری عربستان به نام‌های محمد العتیبی و عبدالله العطاوی توسط دادگاه کیفری عربستان اشاره کرد و گفت: صدور حکم زندان برای این 2 فعال حقوق بشری، این نگرانی را ایجاد می‌کند که سران جدید عربستان در سایه ولیعهدی محمد بن سلمان مصمم به خاموش کردن صدای جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر هستند.

دادگاه کیفری ویژه در شهر ریاض عبدالله العطاوی و محمد العتیبی را در ارتباط با اتهامات مربوط به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و تاسیس جمعیت حقوق بشر الاتحاد به ترتیب به هفت و 14 سال زندان محکوم کرد.

نهاد حقوقی بین المللی «اسکای لای» که مقر آن در استکهلم سوئد است، پیش از این با انتشار بیانیه‌ای، محاکمه محمد العتیبی و عبدالله العطاوی 2 فعال عربستانی به اتهام های «غیرقانونی و سست» را تقبیح کرد و گفت: اینگونه اتهامات حقوق اساسی این 2 فعال را نقض می‌کند و هدف از این محاکمه‌ها مجازات فعالان و مرعوب کردن آنها است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار