معاون حقوقی قوه قضائیه:

قوانین باید منطبق با فرهنگ، دین و مذهب ما بومی‌سازی شوند

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: ما باید در تدوین قوانین از معیارها و استانداردهای بین‌الملی استفاده کنیم، اما طبیعی است که این قوانین باید منطبق با فرهنگ، دین و مذهب ما بومی‌سازی شوند.
کد خبر: ۲۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳ - 09September 2014

قوانین باید منطبق با فرهنگ، دین و مذهب ما بومی‌سازی شوند

به گزارش دفاع پرس، "ذبیحالله خداییان" معاون حقوقی قوه قضائیه  در مراسم تودیع و معارفه معاونت حقوقی قوه قضاییه ضمن گرامیداشت دهه کرامت اظهار داشت: قانون ابزار کار قاضی است و ما انتظار داریم یک قاضی تازه کار در مناطق دور دست در میان انبوهی از قوانین حکم یک موضوع را پیدا کند.

وی افزود: وظیفه ما در معاونت حقوقی قوه قضاییه، جمع آوری قوانین و تنقیح آنها و شفاف سازی در این خصوص است.
 
خدائیان با بیان اینکه در حال حاضر قوانینی داریم که متروک شده و رعایت نمیشوند، گفت: فرهنگ جامعه و ادارات ما مجازاتگرایی است. سادهترین راه جهت الزامی کردن ارزشهای اخلاقی را مجازات میدانند در حالیکه مجازات باید زمانی اعمال شود که اساسیترین ارزشهای جامعه نقض شود.
 
معاون حقوقی قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت جرمزدایی و کیفرزدایی گفت: در بعضی موارد هم که نمیشود جرم زدایی کنیم باید ببینیم که آیا میتوان مجازات را خفیفتر کنیم یا خیر و اگر این کار امکانپذیر است آن را انجام دهیم.
 
وی با بیان اینکه دستگاه قضایی مرجع رسیدگی به همه مشکلات شده است، گفت: ما با حجم انبوهی از پروندهها روبرو میشویم و هر چه قاضی اضافه کنیم فایدهای نخواهد داشت.
 
خدائیان با بیان اینکه باید نگرش موجود در بین مسئولان را تغییر بدهیم، گفت: نیازی نیست که در همه موارد برای دستگاه قضایی کار بتراشیم. دستگاه قضایی ملجاء و پناهگاه مردم در جامعه است و جایگاه آن باید در جامعه حفظ شود و برای این کار اطلاعرسانی به موقع، آموزش عمومی و دانشافزایی ضروری است.
 
معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه ما برای هر موضوع یک عنوان مجرمانه تعیین کنیم به مصلحت جامعه نیست، گفت: حداکثر یک قسمت از اکثر لوایح، قضایی است و به همین دلیل ما باید با مجلس و دولت تعامل بیشتری داشته باشیم.
 
خدائیان بر اهمیت وجود یک اتاق فکر در معاونت حقوقی قوه قضائیه اظهار کرد: این اتاق فکر قبلا در معاونت حقوقی وجود داشته اما بعدا از آن گرفته شده است. باید یک مرکز وجود داشته باشد که شب و روز کار کند، اساتید دانشگاه را دعوت کند و نمایندگان مجلس و دولت را دعوت و نسبت به قوانین مورد نیاز توجیه کند.
 
وی با اشاره به اهمیت نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه، گفت: اداره حقوقی نیاز به استفاده از نظرات صاحبنظران دارد. باید بهترینها در اداره حقوقی قوه قضاییه حضور داشته باشند. اگر نظرات اداره حقوقی متقن نباشد در رسیدگی به پروندهها مشکل ایجاد میشود و دچار اطاله دادرسی میشویم.
 
معاون حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: درست است که نظر اداره حقوقی برای محاکم لازمالاجرا نیست ولی این نظرات میتواند بسیار مفید باشد و اگر میخواهیم به قضات و دستگاه قضایی خدمت کنیم باید از بهترین قضات در اداره حقوقی استفاده کنیم تا آرای متقنی داشته باشیم، زیرا این آرا علاوه بر محاکم در دانشگاهها نیز مورد استفاده، نقد و بررسی قرار میگیرد.
 
خدائیان تصریح کرد: ما باید در تدوین قوانین از معیارها و استانداردهای بینالملی استفاده کنیم، اما طبیعی است که این قوانین باید منطبق با فرهنگ، دین و مذهب ما بومیسازی شوند.
 
معاون حقوقی قوه قضاییه با اشاره به تذکرات محسنی اژهای نسبت به مواردی که باید مورد توجه معاونت حقوقی قرار گیرد، گفت: این تذکرات حتماً در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار