قسمت اول - مروری بر زندگی‌نامه شهدای انقلاب اسلامی استان سمنان؛

سوی افلاک پر گشودند تا ما با عزت زندگی کنیم

همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یادی می‌کنیم از شهدای انقلاب اسلامی استان سمنان که با پای گذاردن در دایره معنویت و ایثار و شهادت، به سوی افلاک پر گشودند و تا نهایت تاریخ جاودانه شدند.
کد خبر: ۲۷۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۵ - 10February 2018

سوی افلاک پر گشودند تا ما با عزت زندگی کنیمبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از سمنان، روزگاری در جریان نهضت شکوهمند اسلامی، جوانان انقلابی اعم از زن و مرد و پیر و جوان برای رسیدن به انقلاب اسلامی جان‌شان را از دست دادند. آن‌ها جان‌شان را فدای عقیده و مذهب خود کردند.

امام خمینی (ره) فرمودند: «شهدا امام زادگان عشقتند که مزارشان زیارت‌گاه اهل یقین است».

در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یاد و خاطره شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی گرامی می‌داریم و به معرفی چند تن از شهدای انقلاب اسلامی استان سمنان می‌پردازیم.

شهید عابدین جعفری - گرمسار

در سال ۱۳۳۶ در روستای «علی آباد» به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا مقطع متوسطه ادامه داد. آن‌گاه در یک شرکت ساختمانی به عنوان نیروی خدماتی مشغول به کار شد. وی در فعالیت‌های سیاسی و مذهبی دوران انقلاب نقش فعال داشت و سرانجام در تسخیر رادیو و تلویزیون در ۲۲ بهمن سال ۵۷ مورد اصابت گلوله دژخیمان رژیم قرار گرفته و مجروح شد و پس از سه ماه بستری در بیمارستان به درجه رفیع شهادت رسید.

شهید اکبر پژم - گرمسار

در سال ۱۳۲۸ در روستای «قلعه چک» در یک خانواده روستایی دیده به جهان گشود و تحصیلات خود را در حد خواندن و نوشتن به پایان رسانید. مدتی به کارگری و آشپزی اشتغال داشت. در زمان اعلام حکومت نظامی به پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) اقدام می‌کرد و در یکی از شب‌ها در حوالی میدان خراسان در تهران مورد اصابت گلوله سربازان رژیم قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهید محمدمهدی کریمی - شاهرود

در سال ۱۳۳۱ در روستای «خانخودی» تولد یافت. پس از پایان تحصیلات تا مقطع دبیرستان برای تأمین معاش به تهران رفته و در یک مغازه آغاز به کار کرد. وی در انجام فرائض دینی بسیار جدی بود. محمدمهدی فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد تا این که در تاریخ ۲۲ بهمن ۵۷ در حال رساندن پتو، ملحفه و سایر کمک‌های اولیه به مجروحین، خودرو حامل این شهید مورد اصابت گلوله مامورین رژیم قرار گرفت و شهید بر اثر شدت جراحات وارده به لقاء الله پیوست.

شهید سیدجعفر میرغفوریان - شاهرود

در سال ۱۳۳۷ در خانواده‌ای مذهبی در شاهرود پا به عرصه وجود گذاشت. قبل از ورود به دبستان به فراگیری علوم قرآنی در مکتب خانه‌ها پرداخت. فعالیت‌های سیاسی این شهید با پخش نوار و اعلامیه حضرت امام (ره) آغاز شد. تأسیس کتابخانه و جلسات مذهبی و دعوت از سخنرانان برای روشنگری از دیگر فعالیت‌های سیاسی وی بود. سیدجعفر در تاریخ ۹ دی ۵۷ پس از شرکت در تظاهرات و مجلس ترحیم شهدای دانشگاه در بخش «بسطام» توسط مزدوران رژیم شاه شناسایی شد و جان خود را در راه انقلاب اسلامی تقدیم کرد.

شهید قربا‌ن‌علی میرآخوری - شاهرود

در سال ۱۳۱۵ در «بسطام» متولد شد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی به دلیل فقر مالی ترک تحصیل کرده و در کار کشاورزی به پدرش کمک می‌کرد. در دوران انقلاب به کمک سایر برادران به نگهبانی می‌پرداخت و در جریان حمله مردم غیور بسطام به پاسگاه ژاندارمری این بخش در بهمن‌ماه سال ۵۷ بر اثر تیراندازی سربازان به شهادت رسید.

شهید ناصر بیاری - شاهرود

در سال ۱۳۲۹ متولد شد. از سن شش سالگی به نماز و سایر مسائل اعتقادی علاقه‌مند بود و در دعای کمیل و ندبه شرکت فعال داشت. همواره ماهیت رژیم پهلوی را برای دوستان و آشنایان مورد اعتماد خود افشا می‌کرد و بالاخره در سال ۵۷ پس از شرکت در راهپیمایی شهر بسطام و هنگام مراجعت به شاهرود بر اثر تیراندازی مأمورین ژاندارمری بسطام به خودرو حامل وی به شهادت رسید.

شهید حسین امینیان - دامغان

در سال ۱۳۳۶ در دامغان متولد شد. از همان دوران کودکی علاقه خاصی به یادگیری مسائل مذهبی داشت ولی به دلیل مشکلات زندگی نتوانست پس از دوران ابتدایی به تحصیلات خود ادامه دهد. وی با اوج گیری انقلاب اسلامی همراه با دیگر مردم در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی شرکت داشت و نهایتاً در تاریخ ۲۱ اذرماه سال ۵۷ مصادف با ۱۱ محرم به دست مزدوران رژیم مجروح و پس از انتقال به بیمارستان در تهران به شهادت رسید.

شهید علی‌اصغر مخبریان - شاهرود

در سال ۱۳۳۰ متولد شد. به دنبال اوج گیری انقلاب شکوهمند اسلامی، همانند سایر مردم به صفوف مبارزین پیوست و با شرکت در راهپیمایی‌ها به مبارزه با رژیم پرداخت. سرانجام در جریان یک راهپیمایی در شهر بابل به دست عوامل رژیه طاغوت شربت شهادت نوشید.

شهید ولی‌الله محمدی - شاهرود

در سال ۱۳۳۳ در روستای «دهملاء» از توابع شاهرود متولد شد و پس از اتمام تحصیلات ابتدایی به دلیل فقر مالی به شغل مکانیکی روی آورد. چند سالی را در تهران زندگی کرد. با اوج‌گیری تظاهرات میلیونی مردم علیه رژیم طاغوت وی همسو با مردم به کمک مجروحین می‌شتافت تا اینکه در جریان پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن‌ماه سال ۵۷ هنگام تسخیر پادگان «باغشاه» هدف گلوله مزدوران طاغوت قرار گرفت و به فوز شهادت رسید.

شهید احمد اختری - دامغان

در سال ۱۳۳۹ در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را با موفقیت پشت سر گذاشت و در طول مدت تحصیل برای گذراندن معیشتی در خارج از منزل به کار می‌پرداخت. وی در تظاهرات و پخش اعلامیه بر علیه رژیم منفور طاغوت شرکت فعال داشت تا این که در سال ۵۷ در جریان راهپیمایی بر اثر اصابت گلوله مزدوران به شهادت رسید.

شهید قدرت‌الله جلالی - دامغان

در سال ۱۳۳۶ در خانواده‌ای کشاورز در محله «قلعه» دامغان دیده به جهان گشود. پس از تحصیلات ابتدایی به کار کشاورزی مشغول شد. همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی اقدام به پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) نمود. در جریان برگزاری راهپیمایی مردم دامغان علیه رژیم طاغوت در ۱۷ دی‌ماه سال ۵۷ مورد اصابت گلوله مزدوران رژیم طاغوت قرار گرفت و فردای همان روز به فیض شهادت رسید.

شهید تقی زحمتکش - دامغان

در سال ۱۲۹۵ در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. علی‌رغم فقدان امکانات تحصیلی و فقر مالی، با سعی و کوشش فراوان خواندن و نوشتن را فرا گرفت. همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی، هنگام مراجعت از مجلس بزرگداشت یکی از شهدای انقلاب همراه با هفت نفر دیگر در تاریخ ۱۶ دی‌ماه ۵۷ به دست مزدوران رژیم پهلوی به درجه شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار