گزارش/

پرهیز آمریکا از قایق‌های تندرو سپاه

نیروی دریایی سپاه بر اساس وظایف ذاتی خود با اقتدار از سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز و خلیج‌ فارس صیانت کرده و می‌کند؛ این موضوع باعث تغییر رفتار آمریکایی‌ها و پرهیز از نزدیک‌شدن آنها به آب‌های سرزمین‌مان شده است.
کد خبر: ۲۷۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵ - 30January 2018

پرهیز آمریکا از قایق‌های تندرو سپاهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سه روز پیش برخی مقام‌های نظامی آمریکا مدعی شدند که در طول پنج ماه گذشته نیروی دریایی ایران با نیروی دریایی آمریکا در آب‌های خلیج فارس رویارویی با یکدیگر نداشته‌اند، درحالی‌که بنابر ادعای واشنگتن بیش از ۲ سال بود که شناور‌های ایرانی هنگام عبور از کنار کشتی‌های آمریکایی در این منطقه به سرعت به سمت آن‌ها حرکت می‌کردند.

بر همین اساس دریادار دوم پاسدار علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به اظهار نظر برخی از مقامات نظامی آمریکا پیرامون تغییر رفتار شناور‌های ایرانی در مسیر‌های تردد بین المللی و در مواجهه با شناور‌های آمریکایی و بازتاب آن در رسانه‌ها اظهار داشت: در ایام سالگرد ماجرای دستگیری تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس که به دلیل عدم رعایت قوانین بین‌المللی و ورود به آب‌های سرزمینی ما رقم خورد و سپس طی فرایندی خاص رها شدند شاهد شرارت کمتر آمریکایی‌ها در مسیر‌های دریایی خلیج‌فارس و تنگه هرمز و نیز مواجهه آن‌ها با شناور‌های ایرانی هستیم.

اشاره سردار عظمایی به ورود غیرقانونی ناو آمریکایی به جزیره فارسی و اقدام سخت سپاه پاسداران در بازداشت تمامی ملوانان نظامی این ناو است که به اعتقاد رسانه‌های معتبر دنیا این اقدام سپاه رسوایی بزرگی را برای نیروی دریایی آمریکا رقم زده بود.

سردار عظمایی همچنین گفته است: در واقع شاهد تغییر رفتار آمریکایی‌ها و توجه بیشتر آنان به مقررات بین‌المللی و پرهیز از نزدیک شدن به آب‌های سرزمین‌مان در این منطقه هستیم.

نیروی دریایی سپاه بر اساس وظایف ذاتی خود با اقتدار از سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز و خلیج‌فارس صیانت کرده و می‌کند و اجرای تمرینات منظم، برقراری گشت‌های دریایی، کنترل و رهگیری و توسعه اشراف اطلاعاتی از برنامه‌های جاری ما بوده که با اقتدار ادامه خواهد یافت.

اشراف سپاه بر تنگه هرمز و خلیج‌فارس

از اواخر دهه ۸۰ (شمسی) بنا بر تدبیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر تفکیک مسوولیت نیرو‌های دریایی سپاه و ارتش، امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز به سپاه واگذار شد و امروز قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیا ۲ (ص) مسئولیت اصلی حراست از این آبراه مهم جهان را برعهده دارد.

با توجه به مأموریت محوله، یکی از مهمترین اقدامات روزمره نیروی دریایی سپاه، رهگیری ناوگان‌های بیگانه حاضر در خلیج فارس است که طی آن، نیروی دریایی سپاه پاسداران این وظیفه را در سال‌های اخیر به نحو احسن انجام داده‌است.

تاریخچه درگیری مستقیم و سخت سپاه با نیروی دریایی آمریکا به سال‌ها قبل یعنی در دوران دفاع مقدس برمی‌گردد که مشهورترین آن‌ها درگیری ناوگروه نیروی دریایی سپاه به فرماندهی شهید نادر مهدوی با آمریکایی‌ها بود که طی آن یک فروند بالگرد آمریکایی سرنگون و اکثر نیرو‌های رزمنده ایرانی حاضر در این عملیات نیز به شهادت رسیدند.

علاوه‌ بر آن، سپاه پاسداران (در همان سال‌های پایانی جنگ) با استفاده از دیگر تجهیزات خود از جمله انواع مین‌های دریایی، چند کشتی جنگی و غیرجنگی متعلق به کشور‌های خارجی ازجمله آمریکا را مورد اصابت قرار داد که این درگیری‌ها به «جنگ نفتکش‌ها» معروف شد.

پس از گذشت نزدیک به سه دهه از پایان جنگ، یکی از معدود مواردی که هنوز هم برخی موضوعات آن دارای طبقه بندی محرمانه است، همین موضوع درگیری‌های دریایی ایران و آمریکا در خلیج‌فارس است.

برای ورود به خلیج‌فارس اجازه بگیرید

اما در سال‌های بعد از جنگ هم این تقابل به نوعی دیگر ادامه داشت و سپاه -که حالا مسوول مستقیم تأمین امنیت خلیج‌فارس است- تاکید می‌کند که هیچ‌کس حق ورود بی‌اجازه به آب‌های ایران را ندارد و این را در عمل هم نشان داد که سه مورد مهم آن در سال‌های ۸۲ و ۸۶ و ۹۴ اتفاق افتاد.

دستگیری تفنگداران آمریکایی با یک کلاش

۱۳ سال قبل، چهار نظامی آمریکایی و ۲ کویتی به همراه تجهیزات نظامی و ۲ فروند قایق، درحالی‌که قصد ورود به اروند را داشتند، توسط نیروی دریایی سپاه بازداشت شدند، اما فیلم و تصاویر آن هیچ‌گاه بنا بر دلایل امنیتی پخش نشد.

دریادار تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در همین رابطه در گفت‌وگویی که داشته گفته بود: آن‌ها با دو قایق آمده بودند و نیرو‌های سپاه نیز با دو قایق به طرف آن‌ها رفتند، ولی تجهیزات آمریکایی‌ها خیلی بیشتر بود با این حال یکی از نیرو‌های سپاه با لباس پاسداری و یک اسلحه کلاش به داخل قایق آن‌ها می‌رود و فقط می‌گوید «الله اکبر» و فرد کویتی به آمریکایی‌ها می‌گوید این‌ها پاسدار هستند و تسلیم می‌شوند.

آخرین مورد از درگیری‌های منجر به دستگیری متجاوزان بیگانه در خلیج‌فارس، به دی‌ماه سال گذشته بر می‌گردد که نیروی دریایی سپاه پاسداران ۲ شناور نظامی آمریکایی را که به‌صورت غیرقانونی وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بودند، توقیف کرد. در این عملیات -که در اطراف جزیره فارسی صورت گرفت ۱۰ تفنگدار نیروی دریایی ارتش آمریکا که مجهز به سلاح‌های سبک و نیمه سنگین بودند بازداشت شدند.

به گفته دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، در هنگام توقیف این شناورها، ناو هواپیمابر «ترومن» آمریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‌های بین‌المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است و تحرکاتی در حدود ۴۰ دقیقه برای آزادی این ملوانان داشته که با اقدام به‌موقع نیروی دریایی سپاه خنثی شده است.

منبع: صبح نو

نظر شما
پربیننده ها