مقاله/

آمریکا در منگنه انتخاب ترکیه و کرد‌های سوریه

جنگ لفظی بین مقامات آمریکایی و ترکیه‌ای هر روز گسترده‌تر می‌شود و ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. واشنگتن اعلام کرده نیرو‌های این کشور قصد عقب‌نشینی از شهر منبج را ندارند، در مقابل مقامات آنکارا با انتقاد از چهره چندگانه آمریکا، تأکید دارند پس از عفرین به سمت منبج پیشروی خواهند کرد.
کد خبر: ۲۷۶۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ - 30January 2018

آمریکا در منگنه انتخاب ترکیه و کرد‌های سوریهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، جوزف ووتل، فرمانده نیرو‌های مرکزی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که واشنگتن به‌رغم هشدار‌های ترکیه، قصد خارج کردن نیرو‌های خود را از منبج سوریه ندارد.

منبج در شمال استان حلب و در نزدیکی مرز‌های جنوبی ترکیه قرار دارد. کرد‌ها مردادماه ۱۳۹۵ بدون توجه به هشدار آنکارا از غرب رودخانه فرات عبور و این شهر را از کنترل داعش خارج کردند. در آن زمان باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت امریکا به رجب طیب اردوغان وعده داد که کرد‌ها پس از بیرون راندن داعش از منبج این شهر را ترک خواهند کرد و اداره آن را به شورای محلی تحویل خواهند داد؛ وعده‌ای که تاکنون عملی نشده است و اردوغان هفته گذشته اعلام کرد که اوباما ترکیه را در رابطه با منبج فریب داده است. مقامات ترکیه همزمان با شروع عملیات عفرین بار‌ها تهدید کرده‌اند که به سمت منبج نیز پیشروی خواهند کرد.

عصر روز یک‌شنبه «رجب طیب اردوغان» طی سخنرانی خود در شهر «چوروم» واقع در شمال ترکیه گفت: «عملیات نظامی ما در شمال سوریه علیه تروریست‌های «ی. پ. د» و «پ. ک. ک» بوده و شامل منطقه «منبج» نیز خواهد شد.»‌

روز دو شنبه نیز «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا نمی‌تواند اقدامات پیشگیرانه علیه یگان‌های موسوم به «مدافع خلق» (ی. پ. گ) را به منطقه «عفرین» سوریه محدود کند و ممکن است به سمت منبج و همچنین استان حلب حرکت کند. ناظران معتقدند اگر ترکیه بخواهد به سمت منبج پیشروی کند، امریکا در شرایط سختی قرار خواهد گرفت.

اهمیت شهر منبج برای امریکا در این است که کلید امنیت شهر رقه محسوب می‌شود؛ جایی که امریکایی‌ها قصد دارند با ایجاد فرآیند دولت‌سازی، زمینه‌های جدایی این شهر را از سوریه فراهم کنند. اما این سیاست واشنگتن علاوه بر نگرانی دمشق، تهران و مسکو، خشم ترکیه را برانگیخته است. آنکارا نسبت به هرگونه قدرت‌یابی کرد‌ها در امتداد مرز‌های جنوبی خود حساس است چرا که آن‌ها را شاخه سوری حزب کارگران کردستان می‌داند که به دنبال ایجاد منطقه‌ای مستقل در شمال ترکیه هستند. این تضاد منافع و اهداف بین امریکا و ترکیه باعث شده روابط دو متحد قدیمی در ناتو طی چند روز اخیر با تنش جدی مواجه شود. حالا مهم‌ترین سؤالی که ذهن ناظران را به خود مشغول کرده این است که آیا واقعاً ترکیه به سمت منبج حرکت خواهد کرد و اگر این اتفاق بیفتد واکنش امریکا چه خواهد بود؟ ناظران معتقدند امریکایی‌ها یا باید با ترکیه وارد درگیری شود یا نیرو‌های خود را از شهر منبج عقب بکشند که در آن صورت از طرف کرد‌ها متهم به خیانت خواهند شد.

توقع پایین روسیه از سوچی

روز گذشته هیئت دیپلماتیک وارد شهر سوچی شد تا کنفرانس صلح سوریه را به مدت دو روز برگزار کند. هرچند مقامات روسیه اعلام کرده‌اند توقع زیادی از این نشست ندارند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی کرملین اظهار کرد: توقع نمی‌رود که کنفرانس سوچی به شکلی فوری به پیشرفتی دست یابد. دیمیتری پسکوف تصریح کرد: کرملین بعید می‌داند که مشارکت نکردن برخی از اهمیت این کنفرانس بکاهد. گروه موسوم به «کمیته عالی مذاکرات»، وابسته به معارضان سوریه بامداد شنبه به شرکت نکردن در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه که قرار است در شهر سوچی روسیه برگزار شود، رأی داد و به این ترتیب قرار است که در این کنگره شرکت نکنند.

مقامات روسی معتقدند حضور نیافتن بعضی هیئت‌های مخالفان به دلیل فشار‌ها و تهدید‌هایی بود که علیه آن‌ها صورت گرفته است. «الکسی بوروداوکین» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و سازمان ملل در ژنو اعلام کرد: معارضان سوری به اصطلاح میانه‌رو تحت فشار و تهدیداتی که علیه آن‌ها برای کنار گذاشته شدن از فرآیند سیاسی در سوریه مطرح شده، از حضور در کنگره سوچی انصراف داده‌اند. همزمان با شروع کنفرانس صلح سوریه در سوچی، بنیامین نتانیاهو به مسکو رفت تا با ولادیمیر پوتین درباره ایران و سوریه گفت‌وگو کند. نتانیاهو طی گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از پرواز به سمت مسکو، مدعی شد ایران تلاش‌های بی‌وقفه‌ای را برای تثبیت حضور و تأسیس پایگاه نظامی در سوریه انجام می‌دهد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار