دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«افغانستان» قربانی جدید داعش می‌شود؟

با از بین رفتن مقر استراتژیک داعش در عراق و سوریه، این گروهک در حال رخنه در افغانستان است. رخنه‌ای که شاید به قیمت ویرانی دوباره افغانستان تمام شود.
کد خبر: ۲۷۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ - 01February 2018

«افغانستان» قربانی جدید داعش می‌شود یا خیر؟به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، با شکست داعش و از بین رفتن پایگاه‌های استراتژیکش، این گروهک تروریستی در سوریه و عراق به فکر رخنه در مقصدی جدید است. ظاهرا افغانستان مقصد جدید آن‌ها برای تکرار جنایت‌های وحشتناکشان است؛ کشوری که هنوز گریبانگیر مشکلات بوجود آمده از لشکرکشی آمریکا به آنجاست. جورج بوش پسر رییس جمهور وقت آمریکا سال 2001 به بهانه حادثه برج‌های دوقلو در 11 سپتامبر و مبارزه با طالبان، به افغانستان حمله نظامی کرد.

عملیات بلندمدت «آزادی» نامی بود که بر این جنایت گذاشته شد و هدف اصلی این جنگ که در رسانه‌ها اعلام شد، مبارزه و از بین بردن القاعده، طالبان و حامیان آنها بود. یک ماه پس از ورود یانکی‌ها به خاک افغانستان رژیم طالبان سقوط کرد؛ ولی آمریکا به بهانه حفظ امنیت، در افغانستان ماندگار شد. ژنرال «جک کین» معاون سابق ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که 16 سال است که در این جنگ درگیر هستیم و این مایه رسوایی ماست که نتوانستیم این جنگ را به نفع منافع خودمان تمام کنیم.

با توجه به این مصاحبه می‌توانیم نتیجه بگیریم که آمریکا و دونالد ترامپ برنامه جدیدی برای افغانستان دارند تا بتوانند هزینه این جنگ 16 ساله که به ادعای مقامات آمریکایی 117 میلیارد دلار هزینه دربرداشته است را تامین کنند. با توجه به منابع عظیم کشور افغانستان و ذخایر قابل توجهی که دارد مثل طلا، نقره و پلاتینیوم، مقادیر زیادی سنگ آهن، اورانیوم، روی، تانتال، بوکسیت (سنگ معدن آلومینیوم)، ذغال سنگ، گاز طبیعی و مس، باعث می‌شود که چشم طمع هر کشوری به این منابع دوخته شود.

سازمان زمین شناسی آمریکا در سال‌های گذشته سرمایه معدنی افغانستان را شناسایی و تخمین زد که ارزش آن به یک تریلیون دلار می‌رسد. از آن پس، مقامات افغانستان و دیگر کشور‌ها این ذخایر را به عنوان ثروتی مهم برای استقلال اقتصادی افغانستان اعلام کردند؛ اما دلیل اصلی ناکامی آمریکا در این 16 سال برای غارت این منابع را می‌توان نبود جاده‌های هموار و ارتباطات ریلی برای صادرات سنگ آهن و مس، فساد گسترده، بروکراسی پیچیده و شورش‌های فزاینده دانست.

حالا کشوری که هنوز زخمی آلام جنگ مذهبی است باید با گروهک پرورش یافته آمریکا که از عراق و سوریه طرد شده است، دست و پنجه نرم کند. کشتارهایی که در 20 سال‌ اخیر به بهانه مذهب در این کشور انجام شده تنها قربانیانش مسلمانان شیعه و سنی بوده اند و هیچ‌گونه ابایی از کشتن مردم غیرنظامی اعم از شیعه و سنی نشده است. کشتار و عملیات تروریستی که این اواخر در افغانستان در حال انجام است خود گواه این موضوع است که داعش با هیبتی جدید در حال شکل‌گیری است. گروهکی که تنها با یک هدف از سوی آمریکا تاسیس شد و آن‌هم تامین امنیت رژیم اشغالگر قدس است. وقتی کشورهای منطقه مشغول سیاست‌های خود در منطقه و مبارزه با داعش باشند دیگر هیچ خطری اسرائیل را تهدید نمی‌کند و این شاید محوری‌ترین سیاست یانکی‌ها در منطقه است.

شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی دیگر انتقال داعش به افغانستان، ناامن کردن مرزهای شرقی ایران است. ایران که توانسته است نقشه‌های آمریکا در منطقه را خنثی کند و این به مذاق آمریکایی‌ها اصلا خوش نیامده است. یانکی‌ها می‌خواهند با ناامن کردن مرزهای شرقی خللی در تعاملات ایران با کشورهای همسایه ایجاد کنند.    

زمانی‌که افغانستان ناامن باشد بهترین بهانه برای آمریکاست که دوباره در این کشور بماند و برای چپاول منابع سر فرصت تصمیم گیری کند. همان بهانه‌ای که در عراق و سوریه دست و پا کرد، ولی با نابودی داعش و از بین رفتن مناطق استراتژیک‌شان دیگر این دو کشور برای حضور آمریکا نمی‌توانند توجیهی داشته باشند. در سویی دیگر منابع هنگفت افغانستان باعث شده آرزوی ترامپ و کشورش، دستیابی به این منابع باشد. آمریکا و دست نشانده‌هایش در تلاش هستند برای تحقق اهداف خود، اسلام را با واژه جنگ و خونریزی برای جهانیان عجین کنند تا نزد ملت‌شان و سایر ملت‌های دیگر اشغالگری‌ها و جنایاتشان را توجیه کنند.

با ورود داعش به افغانستان اختلافات داخلی در کابل به شدت افزایش می‌یابد و در وهله اول وحدت ملی این کشور با مشکل روبه‌رو می‌شود و این بهترین دستاویز برای آمریکاست تا با ژست دفاع از حقوق مردم افغانستان با دولت این کشور وارد جنگ شود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار