یادداشت؛

دروغ‌گویی‌ مدرن به روش بی‌بی‌سی

بی‌بی‌سی و برخی از رسانه‌های معاند امروزه به جای آنکه در لابه‌لای اخبار خود دروغی منتشر کنند، با افزودن غیرواقعی ارزش‌های خبری به یک رویداد، تلاش در فریب افکار عمومی دارند.
کد خبر: ۲۷۶۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰ - 31January 2018

فریب افکار عمومی با روش جدیدگروه اجتماعی دفاع پرس - محمدحسن جعفری؛ از یک مثل معروف یادداشت را آغاز می‌کنیم؛ می‌گویند که بی‌بی‌سی از بین 10 خبر، یک خبرش دروغ است. این حرف شاید در گذشته درست بود و البته امروزه نیز گاهی دیده می‌شود که در بین خبرهایش دروغی منتشر می‌شود اما به ندرت است؛ و این مثل معروف دیگر فریبی برای افکار ماست تا چشم‌هایمان را بر تکنیک‌های فریب افکار عمومی توسط این رسانه سلطنتی انگلیسی با قیافه‌ی بی‌طرفی که گرفته است، ببندیم و وقتی هم که دیدیم دروغ نمی‌گوید، از این گزاره و امثال آن متنفر ‌شویم.

امروز مهمترین دغدغه‌ی برخی از رسانه‌های بیگانه و معاند این است که چگونه از کاه، کوهی بسازند (البته باید گفت که برخی از رسانه‌های معاند همچنان از ساده‌ترین روش هجمه یعنی دروغ‌‌گویی بی‌شمار استفاده می‌کنند که از اندک مخاطبانی نیز برخوردارند) و یک مساله کوچک را در فضای مجازی بزرگ کنند تا آن را به کف خیابان بکشانند و یا در جامعه تکثیر کنند. در جریان اغتشاشات دی ماه سال جاری به گواه شاهدان عینی، جمعیتی اندک در برخی از شهرها از جمله در تهران در آشوب‌ها نقش داشتند اما با فضاسازی رسانه‌ای و هیاهویی که از سوی رسانه‌های بی‌نام و نشان و نشان‌دار معاند صورت گرفت، این مساله کوچک به یک مساله بزرگ تبدیل شد. در واقع نقش اصلی رسانه‌های معاند در حمایت از اغتشاشات اخیر این بود که با پوشش خبری تمام و کمال، به یک مساله کوچک که دارای ارزش خبری تضاد بود، ارزش خبری دربرگیری نیز بیافزایند.

پس دیگر بیان راست و دروغ مهم نیست؛ بلکه برای آنان مهم این است که چه سناریویی را در حد اقل بسازند و آن را در حد اکثر گسترش دهند. در واقع فریبی که امروز توسط این رسانه‌ها صورت می‌گیرد، افزودن غیر واقعی ارزش‌های خبری به یک رویداد است.

اگر فرض را بر آن بگیریم که هیچ حرکت اعتراضی سازماندهی شده نیست، این رسانه‌ها ذره‌بینی به دست می‌گیرند و قدم به قدم در میان رویدادها می‌گردند تا حرکتی اعتراضی به هر بهانه‌ای را در داخل کشور پیدا کنند و با قرار دادن ذره‌بین بر روی آن رویداد و بیان چندباره‌ی آن، رویداد را برای مردم مهمش کنند و عمومیت ببخشند و در واقع دروغ این رسانه‌ها این‌جاست که به مردم می‌گویند این رویداد برای تو مهم است و با تکنیک عمومیت بخشیدن، هر حرکت اعتراضی با هر انگیزه‌ای را به حرکتی علیه نظام سوق ‌دهند؛ دروغ بی‌بی‌سی این است.

در جریان اغتشاشات اخیر دیدیم که حرکت‌های اعتراضی که منجر به اغتشاش شد، بیشتر در فضای مجازی و رسانه‌ها بود تا اینکه در کف خیابان خبری از این حرف‌ها باشد.

و دروغ بزرگتر بی‌بی‌سی در آنجایی مشاهده می‌شود که حدود 2 میلیون نفر جمعیت از ایران در اربعین عازم کربلای حسینی می‌شوند و این رسانه تنها اخبار عبورهای غیرمجاز، قیمت بلیط‌ها، آشغال‌های کنار جاده و چند مساله حاشیه‌ای را پوشش می‌دهد و تلاش دارد که یک رویداد که به صورت فوق العاده دارای ارزش خبری «دربرگیری» است را به «تضاد» تبدیل کند و واقعیت را عکس جلوه دهد اما از یک حرکت کوچک، کوهی می‌سازد.

وظیفه رسانه‌ ملی و دیگر رسانه‌های رسمی کشورمان با هر سلیقه و نگاهی این است که مدیریت جریان اخبار را بر عهده داشته باشند و با پوشش دقیق رسانه‌ای وقایع، از بزرگنمایی و هیاهوسازی رسانه‌های معاند جلوگیری کنند و مانع این شوند که دیگران با تکنیک افزودن غیرواقعی ارزش‌های خبری به یک رویداد، به فریب افکار عمومی بپردازند.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها