جنگ امارات و عربستان در یمن نمایشی است

انصارالله و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند، تمام تحولات در یمن ساختگی است و امارات و عربستان قصد دارند با این نمایش، یمن را تجزیه کنند.
کد خبر: ۲۷۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴ - 01February 2018

جنگ امارات و عربستان در یمن نمایشی استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «شورای انتقالی جنوب» که تحت حمایت امارات قرار دارد هفته گذشته اعلام کرد در اعتراض به «فساد» مسئولان دولت مستعفی وابسته به عربستان ضرب‌الاجلی یک هفته‌ای برای استعفای دولت به ریاست «احمد بن دغر» (نخست‌وزیر دولت مستعفی) صادر کرده است.

شورای انتقالی جنوب یمن همچنین اعلام کرد به منصور هادی رئیس‌جمهوری مستعفی هم تا یکشنبه (۸ بهمن) برای انحلال کابینه به ریاست «حمد عبید بن دغر» مهلت داده است. با پایان یافتن این مهلت بود که اعلام شد، بن دغر از نخست‌وزیری دولت مستعفی منصور هادی استعفا نداده است و ساکنان جنوب به مقابله با مزدوران سعودی پرداخته و بسیاری از نهاد‌های دولت مستعفی را تحت تسلط خود گرفته‌اند. «بن دغر» هم این درگیری‌ها را کودتا علیه «دولت قانونی» خواند.

اما به اعتقاد انصارالله و بسیاری از کارشناسان، تمام این تحولات ساختگی است و امارات و عربستان قصد دارند با این نمایش، یمن را تجزیه کنند. در این ارتباط مجتهد شاهزاده افشاگر سعودی درباره درگیری‌های مسلحانه بین نیرو‌های تحت حمایت امارات و نیرو‌های منصور هادی نوشت: «بر عکس اینکه گفته می‌شود امارات و عربستان در عدن جنگ نیابتی دارند، این دو هیچ اختلافی با یکدیگر بر سر تقسیم یمن ندارند.»

خبرنگاری برای اطلاع از پشت پرده درگیری‌های شهر عدن طی گفت‌و‌گویی با دکتر «عبدالرحمن راجح» مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی و بین‌المللی «تقارب» یمن و سردبیر بخش یمن شبکه تلویزیونی «العالم» این مسئله را بررسی کرد.

دکتر «الراجح» با بیان اینکه «درگیری‌های شهر عدن بین نیرو‌های امارات با نیرو‌های عربستان در جریان است» تاکید کرد که «این یک توافق نانوشته بین ابوظبی و ریاض برای ایجاد درگیری است و همه این مسائل تصنعی بوده و این دو کشور به دنبال جدا کردن یمن جنوبی از یمن شمالی هستند.»

وی همچنین با بیان اینکه «برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که اختلافات بین امارات و عربستان واقعی بوده و عربستان حامی وحدت یمن و امارات به دنبال تجزیه یمن است» اعلام کرد: «این مسئله صحت ندارد و اهداف کلانی برای تجزیه یمن وجود دارد.»

به گفته دکتر «راجح» در شرایط کنونی متجاوزان به دنبال تجزیه یمن به سه کشور هستند به این صورت که جنوب یمن به عنوان یک کشور تحت حمایت و نفوذ امارات باشد، مارب دومین کشور است که تحت تسلط اخوانی‌ها قرار می‌گیرد و عربستان در این منطقه صاحب نفوذ خواهد بود و در نهایت شمال یمن که تحت تسلط انصارالله خواهد ماند.
محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم رخداد‌های عدن را «توطئه‌ای برای تقسیم یمن» دانست. وی گفت: «مداخله ائتلاف عربی توطئه‌ای است که اهداف آن اکنون در عدن روشن شده است.»

یاسین التمیمی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی یمنی نیز معتقد است عربستان و امارات با تقسیم یمن به توافق رسیده‌اند.

در همین حال انور عشقی، مشاور دفتر پادشاهی عربستان در توییتری نوشت: «راهکار بحران یمن تشکیل دولتی در شمال به ریاست رهبری از خودشان مثل احمد علی صالح، پسر علی عبدالله صالح و دولتی در جنوب به رهبری عیدورس الزبیدی در سایه فرماندهی فدرالی به ریاست هادی است.» (!)

تحولات میدانی عدن

اما در عرصه میدانی هنوز درگیری‌ها در شهر عدن در جریان است. روزنامه القدس العربی چاپ لندن گزارش داده که ساکنان محلی در شهر عدن اعلام کرده‌اند نیرو‌های شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات هستند کنترل آخرین مقر نیرو‌های گارد ریاست‌جمهوری وابسته به دولت منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن در منطقه دارسعد در شمال عدن را در دست گرفتند. برخی رسانه‌ها هم اعلام کرده‌اند که گروه‌های مسلح وابسته به آنچه «شورای انتقالی جنوب» نامیده می‌شود و مورد حمایت امارات عربی متحده است، تقریبا بر ۹۰ درصد شهر عدن مسلط شده و مقر لشکر چهارم زرهی گارد ریاست جمهوری را در عدن تصرف کرده است. این در حالی است که دولت احمد بن دغر همچنان در کاخ ریاست‌جمهوری در المعاشیق در محاصره است و البته میانجی‌گری‌های محلی وجود دارد تا اعضای دولت بن دغر این شهر را به مقصد ریاض ترک کنند. اما در واکنش به این خبر، «راجح بادی» سخنگوی دولت مستعفی یمن، مستقر در ریاض اعلام کرد شایعات درباره اینکه «جدایی‌طلبان، رئیس‌جمهور و اعضای دولت را در کاخ ریاست جمهوری در عدن محاصره کرده‌اند» درست نیست و این مکان و اطرافش تحت کنترل لشگر اول گارد است.

منبع: روزنامه کیهان

نظر شما
پربیننده ها