بهشتی‌پور:

صهیونیست‌­ها نتوانسته­‌اند خللی در روابط ایران و روسیه ایجاد کنند

پژوهشگر مسائل بین­‌الملل گفت: لابی صهیونیستی در روسیه بعد از به قدرت رسیدن پوتین کم‌کم محدود شد؛ اما هنوز یک لابی در مجلس سنا و مجلس دوما دارند. لابی صهیونیستی در مطبوعات و رسانه‌های روسیه نیز فعال است.
کد خبر: ۲۷۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷ - 02February 2018

صهیونیست‌­ها نتوانسته­‌اند خللی در روابط ایران و روسیه ایجاد کنندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ «حسن بهشتی پور»، پژوهشگر ارشد و تحلیلگر مسائل بین‌­الملل در گفت‌وگویی در خصوص مناسبات مسکو و تل­‌آویو به دنبال دیدار اخیر نتانیاهو و پوتین، با اشاره به اینکه صهیونیست­‌ها نتوانسته­‌اند خللی در روابط ایران و روسیه ایجاد کنند، اظهار داشت: مناسبات روسیه با رژیم صهیونیستی از دوره شوروی برقرار بوده است.

وی با توجه به اینکه مناسبات طرفین بعد از 1991 نیز به‌ صورت همه‌جانبه ادامه داشته است، یادآوری کرد: این روابط مختص دوره نتانیاهو نیست و پیش از آن نیز بوده است. لابی صهیونیست‌ها در روسیه قوی‌ بودند و روابط را بیشتر گسترش می‌دادند. اما آن الیگارشی مالی که عمدتاً لابی صهیونیستی بودند، بعد از سال 2000 و به قدرت رسیدن پوتین کم‌کم محدود شد و نفوذ آن کاهش پیدا کرد، اما هنوز یک لابی در مجلس سنای روسیه و مجلس دوما دارند. لابی صهیونیستی در مطبوعات و رسانه‌های روسیه نیز فعال است.

تحلیلگر مسائل بین‌­الملل با تأکید بر اینکه اقدامات نتانیاهو در قبال روسیه عمدتاً سه محور داشته است، افزود: یک محور مربوط به خرید سلاح از روسیه و مبادله فناوری‌های پیشرفته است. محور دیگر بحث ایران بوده که صهیونیست­‌ها همیشه سعی کرده‌اند بر روسیه فشار بیاورند تا مناسبات خود را با ایران محدود کند. به‌ویژه روس‌ها در همکاری‌های تولید برق هسته­‌ای به دنبال مناقصه سال 1995 برنده شدند و قرارداد مربوط به نیروگاه بوشهر را امضا کردند. این نیروگاه در سال 2013 راه­ اندازی شد؛ اما اسرائیلی‌ها در طول همه این سال‌ها فشار می‌آوردند که چنین توافقی شکل نگیرد.

وی با اشاره به اینکه صهیونیست­‌ها پیش از برجام و بعد از آن تلاش کرده­‌اند روسیه را متقاعد کنند که همکاری‌های خود را با ایران متوقف یا محدود کند، تأکید داشت: روس‌ها هیچ وقت زیر بار این موضوع نرفته‌اند؛ چون همکاری‌ها را صلح‌آمیز می‌دانند.

بهشتی پور با توجه به اینکه صهیونیست­‌ها غیر از مسئله همکاری‌های هسته‌ای، بحث ترغیب روسیه به ایجاد محدودیت‌هایی برای موشک‌های ایران را دنبال می­‌کردند، گفت: مدودف بر اساس قطعنامه 2919 جلوی اجرای توافق اس 300 را گرفت؛ اما پوتین بعد از برجام موشک‌ها را به ایران تحویل داد. این موشک‌ها جنبه دفاعی و پدافندی دارد و نمی‌توان به‌صورت آفندی از آن‌ها استفاده کرد. با این‌همه اسرائیلی‌ها تأکید داشتند روسیه این توافق را انجام ندهد. آن­ها در حال حاضر نیز تمایل دارند مسکو را به وضعیت پیش از برجام بکشانند و با آمریکایی‌ها همگام کنند. البته بعید است که در این زمینه موفق شوند.

وی با تأکید بر اینکه مسئله فلسطین سومین محوری است که اسرائیل در طی این چند سال در روابط با روسیه دنبال می‌کرد، اشاره داشت: روسیه دو دولت در فلسطین اشغالی را پذیرفته؛ اما معتقد است که از آنجایی­ که بخش شرقی بیت‌المقدس بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل اشغالی است، پایتخت فلسطینیان و بیت‌المقدس غربی پایتخت اسرائیل است.

پژوهشگر ارشد مسائل بین‌­الملل با اشاره به اینکه نتانیاهو تلاش دارد روسیه را متقاعد کند که روابط خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند که فلسطینیان بیشتر تحت‌فشار قرار بگیرند، تأکید داشت: نخست­ وزیر رژیم صهیونیستی سعی می­‌کند که روسیه به سازمان آزادی‌بخش فلسطین کمکی نکند؛ به‌ ویژه اکنون‌که بین سازمان آزادی‌بخش فلسطین و آمریکا بر سر پایتخت بودن قدس اختلاف پیدا شده است. صهیونیست­‌ها این محور را سال‌ها دنبال کردند؛ اما در این زمینه نیز موفقیتی به دست نیاوردند. چون موضع مسکو در این­ باره همچنان محکم است و پیش‌ از این آن را اعلام کرده‌اند. نتانیاهو سه محور مذکور را در مجموعه تلاش‌های خود دنبال کرده؛ اما بعید است که در محور دوم و سوم به موفقیتی رسیده باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار