اقتدار دفاعی ایران-3/

امن‌تر شدن آسمان کشور با «باور ایرانی»

سامانه موشکی «باور 373» در حال گذراندن آخرین آزمایش‌هاست و طبق گفته فرماندهان در آینده نزدیک «باور ایرانی» به سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشورمان الحاق می‌شود و با وجود این سامانه، آسمان‌ ایران امن‌تر خواهد شد.
کد خبر: ۲۷۶۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶ - 03February 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، پدافند هوایی در سال 1387 از نیروی هوایی ارتش جدا و تحت عنوان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) به فعالیت خود ادامه داد. پدافند هوایی در طول 4 دهه انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای در تجهیزات، ماموریت‌ها و نیروی انسانی داشته است، به طوری که فرمانده معظم کل قوا شهریور ماه سال جاری در دیدار فرماندهان این قرارگاه عنوان کردند: «قرارگاه پدافند هوایی خط مقدم دفاع از حیثیت و موجودیت کشور است.»

اهمیت این قرارگاه در بین نیروهای ارتش نیز به گونه‌ای است که فرمانده این قرارگاه در مراسم‌های رسمی همچون رژه نیروهای مسلح، پس از فرمانده نیروی زمینی ارتش و پیش از فرماندهان نیروهای هوایی و دریایی ارتش می‌ایستد.

پیشرفت‌های قرارگاه پدافند هوایی موجب شده است تا ایران از امن‌ترین آسمان در بین کشورهای منطقه برخوردار باشد و کشورهای مختلف جهان درخواست عبور پروازهای کشورشان را از آسمان ما داشته باشند و هیچ هواپیمایی بدون مجوز نمی‌تواند از آسمان کشورمان عبور کند.

با «باور ایرانی» آسمان کشورمان امن‌تر می‌شود

در سال گذشته (سال 95)، بیش از یک میلیون و نیم هواگرد اعم از هواپیماهای مسافربری، جنگنده و تجاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و پهپاد توسط قرارگاه پدافند هوایی رهگیری و شناسایی شد و 500 هزار فروند هواپیمای ترانزیتی با 60 میلیون مسافر خارجی نیز از فضای کشورمان عبور کردند.

امنیت آسمان ایران مورد اذعان سازمان ایکائو (سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی) نیز است؛ به گونه‌ای در سال 93، آسمان ایران را امن‌ترین آسمان در غرب آسیا معرفی کرد.

ایران همچنین تاکنون دارای بیش از 3 هزار و 700 نقطه پدافندی است که به گفته امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) تعداد این نقاط پدافندی به 5 هزار نقطه افزایش می‌یابد و ایران با در اختیار داشتن سامانه‌های مختلف توانایی مقابله با پهپادهای متخاصم، موشک‌های بالستیک بردبلند و جنگنده‌های مختلف همچون اف-22 و اف-35 را دارد و هر ساله این قرارگاه در رزمایش‌های مختلف و مشترک توانایی‌های خود را به آزمایش می‌گذارد. به طوری که در رزمایش «دماوند» که در سال جاری برگزار شد، سامانه‌های پدافندی این قرارگاه توانستند موشک بردبلند بالستیک را به دام بیاندازند و با موشک پدافندی منهدم کنند.

با «باور ایرانی» آسمان کشورمان امن‌تر می‌شود

قرارگاه پدافند هوایی گرچه جزو نیروهای ارتش محسوب می‌شود اما فرماندهان این نیرو ترکیبی از ارتشیان و پاسداران هستند و این قرارگاه نمونه هماهنگی و همدلی نیروهای ارتش و سپاه شناخته می‌شود.

در بحث تجهیزات نیز هر ساله تعداد زیادی از سامانه‌های راداری، موشکی و پدافندی رونمایی می‌شود، به طوری که در مدت 9 سالی که از تاسیس این قرارگاه می‌گذرد، تعداد سامانه‌ها و تجهیزات قرارگاه 5 برابر افزایش یافته است. در شهریور ماه سال جاری از سامانه‌های پدافندی «سمیع»، «صامت 1»، «سما» و «بصیر» رونمایی شد و ایران در موضوع ساخت سامانه‌های راداری جزو 6 کشور برتر دنیاست.

با «باور ایرانی» آسمان کشورمان امن‌تر می‌شود

همچنین موشک «صیاد 3» ارتقا یافته سامانه «تلاش یک» و موشک‌های صیاد یک و دو، تیر ماه سال جاری عملیاتی شد. تعداد سامانه‌های موشکی، راداری و پدافندی ارتش و سپاه حدود یک هزار سامانه ذکر شده است. این قرارگاه دارای گردان پهپادی نیز می‌باشد.

با «باور ایرانی» آسمان کشورمان امن‌تر می‌شود

اما مهمترین سامانه پدافندی ایران که توسط متخصصان داخلی و بومی طراحی و ساخته شده و در آینده به سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشورمان ملحق خواهد شد، سامانه موشکی «باور 373» است.

این سامانه موشکی در زمره سامانه‌های موشکی برد بلند و بسیار پیشرفته‌تر از سامانه موشکی S-300 روسی است؛ البته این هم عنوان شده است که این سامانه شباهتی با اس 300 روسی ندارد و طور دیگری طراحی و ساخته شده است اما ماموریت‌هایشان یکسان است.

کار طراحی این سامانه از سال 1389 آغاز شد و در سال 91، امیر اسماعیلی اعلام کرد که سیستم‌های سامانه در حال تست‌های آزمایشگاهی است و دو سال بعد یعنی در سال 93، اولین شلیک از سامانه انجام گرفت که موفقیت‌آمیز بود. اما این پایان کار نبود و باید آزمایش‌های دیگر نیز انجام می‌گرفت، بدین منظور در همان سال رادارهای رهگیر و ردگیر و موشک‌های ارتفاع پایین، متوسط و بالای آن نیز آزمایش شدند.

با «باور ایرانی» آسمان کشورمان امن‌تر می‌شود

فروردین سال 94 و در جریان برگزاری رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار سامانه موشکی باور 373 که توسط متخصصان وزارت دفاع ساخته شده است، به نمایش در آمد اما در آن زمان جزئیاتی از نحوه عملکرد و کارآیی این سامانه موشکی منتشر شد.

بعدها وزیر دفاع و فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) عنوان کردند که این سامانه موشکی قابلیت درگیر شدن با موشک‌های کروز، هواپیمای بدون سرنشین، جنگنده‌ها و موشک‌های بالستیک را دارد. بُرد آن نیز یک و نیم برابر بُرد سامانه موشکی اس 300 روسی است.

با «باور ایرانی» آسمان کشورمان امن‌تر می‌شود

این سامانه موشکی بومی 31 مرداد ماه سال گذشته همزمان با روز صنعت دفاعی و با حضور رییس جمهور رونمایی شد و هم اکنون در حال گذراندن آخرین تست‌های موشکی است و امید است در آینده نزدیک «باور ایرانی» وارد شبکه یکپارچه پدافند هوایی شود.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار