گزارش دفاع پرس از آخرین تحولات منطقه

هلاکت 28 سرکرده تروریست در سوریه/سخنرانی اوباما درباره داعش/تشکیل دولت در عراق

مهمترین تحولات سیاسی و میدانی منطقه طی 2 روز گذشته هلاکت 28 سرکرده گروه‌های تروریستی در سوریه، سخنرانی چهارشنبه اوباما درباره داعش، تشکیل دولت جدید در عراق و به خاک و خون کشیده شدن انقلاب یمن است.
کد خبر: ۲۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶ - 10September 2014

هلاکت 28 سرکرده تروریست در سوریه/سخنرانی اوباما درباره داعش/تشکیل دولت در عراق

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، مهمترین تحولات سیاسی و میدانی منطقه طی 2 روز گذشته را باید در هلاکت 28 سرکرده گروههای تروریستی در سوریه، سخنرانی چهارشنبه اوباما درباره داعش، تشکیل دولت جدید در عراق و به خاک و خون کشیده شدن انقلاب یمن ملاحظه کرد.

بحرین
 
کمیته حقوق بشر بحرین بازداشت دانش آموزان را «غیر انسانی» خواند
کمیته حقوق بشر بحرین با صدور بیانیهای اعلام کرد که در سال 2013 میلادی 171 نوجوان دانش آموز کمتر از 18 سال در این کشور بازداشت شدهاند. بر اساس این گزارش،77 نفر از این افراد در زمان بازداشت 18 ساله، 46 نفر 17 ساله، 31 نفر 16 ساله، 14 نفر 15 ساله و سه نفر 14 ساله بوده اند.50 نفر از این افراد به تجمع غیر قانونی، 27 نفر به شورش، 19 نفر به حمل بطریهای آتش زا (مولوتوف)، 10 نفر به تلاش برای قتل و 9 نفر به حمله و آتش زدن گشتی های پلیس متهم هستند. 
 
 
 
تظاهرات محکومیت سکوت انگلیس در قبال تشدید سرکوبگری رژیم بحرین

فعالان بحرینی مقیم لندن به همراه تعدادی از شهروندان انگلیسی به سکوت انگلیس درباره اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه اعتراض کردند. این تظاهرات مقابل وزارت خارجه انگلیس برگزار شد و معترضان با سر دادن شعارهایی ضد رژیم آل خلیفه خشونتهای رژیم منامه علیه مخالفان بحرینی و سکوت بینالمللی از جمله دولت انگلیس را محکوم کردند.
 
سوریه
 
بهبود اوضاع امنیتی و کاهش پدیده تروریسم در سوریه
«وائل الحلقی» نخست وزیر دولت سوریه اعلام کرد که بازگرداندن امنیت و ثبات به اقصی نقاط سوریه از رهگذر مبارزه با تروریسم و از بین بردن آن، اولویت دولت جدید است. این مقام سوری گفت: دولت همچنین در راستای بهبود وضعیت معیشتی مردم، تأمین نیازهای روزمره آنها، ممانعت از انبار کردن (مواد غذایی) و بازخواست انبار کنندگان فعالیت خواهد کرد.
 
هلاکت دستکم 28 سرکرده «احرار الشام» بر اثر انفجار در ادلب

وقوع یک انفجار در سوریه به هلاکت دستکم 28 سرکرده گروه تروریستی «احرار الشام» از جمله «حسن عبود»، موسس و سرکرده این گروه منجر شد.
 
 

گروه موسوم به دیدهبان حقوق بشر سوریه ضمن تائید این خبر، اعلام کرده است که این انفجار در استان «ادلب» واقع شمال غرب سوریه و در جریان نشستی با حضور 50 سرکرده این گروه رخ داده است. تلویزیون سوریه نیز اعلام کرد، در جریان این انفجار عبود نیز بر اثر شدت جراحات کشته شده است. احرار الشام با صدور بیانیهای کشته شدن دستکم 12 تن از فرماندهان خود را تائید کرده است.
 
جانشین اخضر ابراهیمی وارد دمشق شد

«استفان دیمیستورا» نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه برای اولین بار پس از تصدی این مسئولیت وارد دمشق شد. دو ماه قبل استفان دیمیستورا پس از ناکامی اخضر ابراهیمی در تلاش برای بکارگیری راه حل سیاسی در سوریه میان مخالفان مسلح و دولت دمشق و بی نتیجه بودن نشست ژنو 2 وادار به کناره گیری از سمتش شد.
 
هاموند: میتوان درباره سوریه با ایران مذاکره کرد

«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس با حضور در کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس، به اوضاع جاری عراق و موضع وزارت متبوعش در اینباره پرداخت. وی در ابتدا به اقدام آمریکا در بمباران محدود مواضع داعش در شمال عراق پرداخت و گفت: «از ما برای انجام چنین اقدامی درخواست نشده است، چنین اقدامی در یک کشور مانند عراق، اقدامی حساس خواهد بود».
 
پرسه «ببر» در دژ «جبهه النصره» در ریف حماه

در چارچوب نبردهای جاری در ریف حماه، واقع در مرکز سوریه نیروهای ارتش سوریه به فرماندهی سرهنگ «سهیل الحسن» که در میان سوریها به سرهنگ «ببر» معروف است، موفق شدند، در نبردی سخت و سنگین با عناصر تکفیری «جبهه النصره» شهرک «الخطاب» را به طور کامل پس از پاکسازی از عناصر تروریستی تکفیری آزاد کنند. شهرک «خطاب» از مهمترین دژها و مقرهای جبهه النصره در ریف حماه، واقع در مرکز سوریه به شمارمیآید که نیروهای ارتش سوریه به فرماندهی سرهنگ ببر در آن درحال پیشروی هستند.
 
نماینده دمشق: سازمان ملل علیه گروههای تروریستی در سوریه هیچ اقدامی نکرد

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل دوشنبه درباره ارتکاب جنایات تروریستی در این کشور گفت: گروههای تروریستی حاضر در سوریه پس از شستشوی مغزی، کودکان در اردوگاههای ویژه، آنها را برای جنگ بسیج میکنند. وی با بیان اینکه نهادهای ذیربط سازمان ملل متحد برای رسواسازی این تجاوزات علیه کودکان هیچ تحرکی نمیکنند، پیرامون گروههای تروریستی مانند جبهه النصره، جبهه اسلامی و جیش الاسلام همچنین گفت: سربازان این گردانها کودکانی هستند که شستشوی مغزی میشوند و این مسئله از آنها (انسانهای) وحشی، تجاوزکار و جلاد پدید میآورد.
 
عربستان
 
جلسه مشترک آمریکایی-عربی پنجشنبه در عربستان
قرار است در سایه اخبار منتشر شده درباره ایجاد ائتلافی موسوم به ائتلاف ضد داعش، نشستی مشترک میان آمریکا و اعراب در جده عربستان برگزار شود. این نشست پس از سفر وزیر خارجه آمریکا به چند کشور در خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، برگزار خواهد شد. قرار است کری سهشنبه وارد منطقه شود.
 
در همین خصوص یک مقام مسئول مصری نیز اعلام کرد که نشست مشترک وزرای خارجه عرب با وزیر خارجه آمریکا برای بررسی آنچه وی آن را «راههای مبارزه با داعش» نامید، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شود.
 
سفارت عربستان در صنعا بسته شد
سفارت عربستان سعودی در صنعا دوشنبه بسته شد و سفیر و تمامی کارکنان آن به کشورشان بازگشتند. منابع خبری ناامنی اوضاع در پایتخت یمن را علت این امر ذکر کرده و بسته بودن سفارت را تا بازگشت آرامش به صنعا دانستند.
 
سرزمینهای اشغالی
 
ادعای لیبرمن درباره کشته شدن یکی از فرماندهان گردانهای القسام
«آویگدور لیبرمن» در جمع گروهی از مقامات دیپلماتیک مدعی شد، «محمد ضیف»، فرمانده گردانهای «القسام» شاخه نظامی حماس در حملات ارتش این رژیم به نوار غزه کشته شده است. چندی پیش، طی تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، نیروی هوایی این رژیم خانه محمد ضیف را بمباران کرد که باعث شهادت همسر و فرزندان وی شد. بعد از آن در حالی که اخبار متناقضی درباره زنده بودن محمد ضیف منتشر میشد، «خالد مشعل»، رئیس دفتر سیاسی حماس در گفتگو با پایگاه خبری «یاهو» گفت، او زنده و در سلامت کامل است و همچنان نیروهایش را فرماندهی میکند. با این حال، لیبرمن مدعی شد، اینکه تاکنون صدایی از وی شنیده نشده، میتواند نشانه کشته شدن او باشد.
 
سخنگوی عباس خبر معاوضه سینا با کرانه باختری را بیاساس خواند
سخنگوی محمود عباس دوشنبه این موضوع را که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر پیشنهاد داده، آوارگان فلسطینی در منطقهای در صحرای سینا اسکان داده شوند که قرار است به نوار غزه ضمیمه شود، تکذیب کرد.
 
رژیم صهیونیستی در اردن نیروگاه اتمی میسازد

یک کارشناس محیط زیست اردن اعلام کرد که اسنادی از توافق میان اردن و رژیم صهیونیستی برای ایجاد نیروگاه هستهای در اردن کشف شده است. «سفیان التل» یکی از مشاوران برجسته پروژه توسعه سازمان ملل اعلام کرد که این نیروگاه در حال ساخت، مقدمهای برای احداث 4 نیروگاه هستهای دیگر در اردن است.
 
ایران، حماس و جنگ غزه در صدر محورهای روز اول «کنفرانس هرتزلیا»

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و پیامدهای آن در کنار موضوع ایران، در رأس مباحث کنفرانس سالانه موسسه بینالمللی ضد تروریسم در هرتزلیا قرار گرفت. چهاردهمین دور این کنفرانس روز دوشنبه آغاز شد. در روز نخست مسئولان و شخصیتهای مختلف اسرائیلی در آن سخنرانی کردند. «زیپی لیونی» وزیر کنونی دادگستری، «شیمون پرز» رئیس این رژیم، «یائیر لاپید» وزیر دارایی و «نفتالی بنت» وزیر اقتصاد از جمله سخنرانان روز اول این کنفرانس بودند.
 
لیبرمن: عملیات ما به تقویت سیاسی حماس منجر شد

«آویگدور لیبرمن» تلویحا بر پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ اخیر غزه اذعان کرد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: «عملیات «صخره سخت» مثل دیگر جنگهای قبلی ما در غزه سبب تقویت و قدرتمند شدن نظامی-سیاسی حماس و تضعیف ابومازن (محمود عباس) شد».
 
سفرای اروپایی به طرح غصب ۴۰۰ هکتار از اراضی فلسطین اعتراض کردند

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش داد: سفرای انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان در دیدار با مشاور امنیت ملی نتانیاهو به طرح اشغال 400 هکتار از سرزمین فلسطینیان اعتراض کردند. در دیدار روز دوشنبه، سفرای اروپایی طرح اخیر اعلام شده تلآویو برای اشغال 400 هکتار از اراضی کرانه باختری و شهرکسازی در آن به شدت انتقاد کردند.
 
2 هزار یتیم حاصل حمله رژیم صهیونیستی به غزه
«اعتماد الطرشاوی» مدیرکل بهزیستی وزارت امور اجتماعی فلسطین به خبرگزاری آناتولی گفت: در حمله اخیر صهیونیستی به نوار غزه 2000 کودک ، پدر یا مادر و یا هر دوی آنها را از دست دادهاند.
 
یمن
 
برکناری فرمانده نیروهای گارد ویژه یمن
وزیر کشور یمن، سرلشگر «فضل القوسی» فرمانده نیروهای گارد ویژه این کشور را برکنار کرد و سرلشگر «محمد الغدرا» را به جای وی نشاند. در پی درگیری مأموران امنیتی با انقلابیون یمنی در مسیر فرودگاه صنعا، دهها تن مجروح و یک تن به شهادت رسید.
 
 
سخنگوی حوثیها: دولت یمن با جنایت امروز نسخه خود را پیچید

سخنگوی حوثیها اعلام کرد که مسئولیت کامل حمله نیروهای امنیتی و ارتش یمن به تظاهرات مسالمتآمیز مردمی در نزدیکی ساختمان نخستوزیری این کشور در صنعا را بر عهده دولت است. وی با تاکید بر مسالمتآمیز بودن تظاهرات امروز مقابل مقر نخستوزیری گفت: تظاهرات امروز مسالمتآمیز بود و معترضان قصد تحصن داشتند نه اشغال این مقر.آنچه که در صنعا روی داد جنایت دولت است که با این کار، پایان کار آن امضا شد و نسخه خود را پیچید.
 
یورش تیپ چهار ارتش یمن به تظاهرکنندگان در جنوب صنعا
تیپ چهار ارتش یمن به تظاهرکنندگان و معترضان در جنوب صنعا یورش بردند. یمنیها معترض به عملکرد دولت امروز در نزدیکی مقر نخست وزیر در صنعا دست به تظاهرات زدند اما نیروهای گارد نخست وزیر اقدام به تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان کردند. در این تیراندازی 10 معترض به شهادت رسیدند و بیش از 80 معترض نیز زخمی شدند.
 
عبدالملک الحوثی: دولت یمن شکست خورده است
عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی های یمن اعلام کرد که دولت شکست خورده است و واقعیت هم به آن گواهی میدهد. وی در ادامه افزود: این دولت دولت احزاب است نه دولت مردمی. هیچ یک از اقداماتی که برای ناامیدی مردم و سرکوب اعترضات مردمی بکار رفته کارساز نبوده است و مردمی که بر آنها ظلم شده همچنان بر ادامه تظاهرات و تحقق مطالبات خود تاکید دارند.
 
تصمیم دولت یمن برای برکناری رئیس پلیس شهر صنعا

دولت یمن تصمیم دارد رئیس پلیس شهر صنعا را به دلیل تیراندازی امروز نیروهای گارد نخست وزیری به سمت تظاهرکنندگان در صنعا را برکنار کند.
کشتههای یمن رو به افزایش/ حرکت اعتراضی مردم ادامه دارد
شمار قربانیان حمله سهشنبه نیروهای امنیتی یمن و افراد نقابدار به تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در مقابل ساختمان نخستوزیری صنعا به 7 کشته و بیش از 50 زخمی رسید. هزاران نفر از مردم معترض در بعد از ظهر سهشنبه و پس از درگیریهای صبح، که منجر به کشته شدن حداقل هفت نفر شد، همچنان ادامه دارد. منابع رسمی کشته شدن هفت نفر را تاکنون تأیید کردهاند اما به گفته منابع غیررسمی تعداد کشتهها بسیار بیش از این است.
۲ سرباز یمنی در انفجار «حضرموت» کشته شدند
در انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در یک مقر نظامی در «حضرموت»، دو سرباز کشته شدند.
 
عراق
 
سازمان ملل: از آغاز ۲۰۱۴ تاکنون ۷۰۰ کودک در عراق کشته یا معلول شدند
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان در جنگ و درگیریهای مسلحانه روز گذشته، دوشنبه به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 700 کودک از آغاز سال جاری میلادی تاکنون در عراق یا کشته و یا معلول شدهاند. وی تصریح کرد که از کشتار غیرنظامیان از جمله کودکان توسط گروه تروریستی «داعش» که بخشهایی در عراق و سوریه را به تصرف درآوردهاند بسیار وحشت کرده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد که این گروه افراطی به پسران 13 ساله دستور میدهند تا سلاح حمل کنند، از مکانهای استراتژیک مراقبت کنند یا غیرنظامیان را دستگیر کنند و بقیه کودکان را بعنوان بمبگذاران انتحاری مورد استفاده قرار میدهند.
 
 
 
کابینه جدید عراق و تلاش آمریکا برای تصاحب وزارتخانههای امنیتی

کابینه جدید عراق دوشنبه پس از به تأخیر افتادنهای متعدد و و رایزنیهای گسترده با شرکت 289 نماینده پارلمان، رأی اعتماد گرفت و به جز 4 وزیر، تکلیف باقی وزرا مشخص شد. 4 وزارت دفاع، کشور، آب و زنان به روزهای آینده موکول شد. در تمامی روزهایی که گروههای سیاسی برای نهایی شدن لیست کابینه در حال رایزنی بودند، نقش و دخالت آمریکا و انگلیس کاملا مشهود بود. واشنگتن کیفیت چیدمان کابینه را برای خود بسیار مهم میدانست و در این میان تمامی سعی خود را برای در اختیار گرفتن چند وزارتخانه از جمله وزارتخانههای امنیتی به کار گرفت.
 
گردانهای «سیدالشهدا» یک منطقه دیگر در شرق فلوجه را آزاد کردند

گردانهای «سید الشهدا»(ع) با صدور بیانیهای اعلام کرد که اعضای این گردانها موفق شدند منطقه «الضابطیه» در شرق شهر فلوجه را از حضور تکفیریهای داعش پاکسازی کنند. این اقدام پس از بازپس گیری منطقه شیخ عامر در فلوجه صورت گرفت.
 
انگلیس از ارسال سلاحهای اتوماتیک و مهمات به عراق خبر داد

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که برای مقابله با داعش سلاحهای اتوماتیک و مهمات به عراق ارسال میکند. وزیر دفاع انگلیس میگوید که ارزش تجهیزاتی که لندن درصدد ارسال آن است ۱.۶ میلیون پوند بوده و حدود ۴۷۵ هزار پوند نیز هزینههای حمل و نقل آن خواهد بود. قرار است این تجهیزات روز چهارشنبه به عراق برسد.
 
نخستین نشست هیأت دولت جدید عراق

«حیدرالعبادی» نخستوزیر عراق نخستین نشست هیئت دولتش را سهشنبه در بغداد برگزار کرد. یک منبع آگاه گفت: عبادی ریاست این نشست را با حضور وزرا و معاونانش «صالح المطلک»، «هوشیار زیباری» و «بهاء الاعرجی» برگزار کرد و طی آن چندین مسئله ذکر شده در دستورکار بررسی شد.
 
استقبال مصر از تشکیل دولت جدید عراق و امیدوار به روابط بهتر با بغداد

قاهره از تشکیل دولت «حیدر العبادی» نخست وزیر جدید عراق استقبال کرد. سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد، تشکیل دولت جدید در عراق گامی مثبت در راستای شراکت همه گروههای عراقی در قدرت و ساخت آینده این کشور است. وی ابراز امیدواری کرد که عراق بتواند به نقش خود به عنوان یک کشور مهم وتأثر گذار بازگردد.
برگزاری نشست بینالمللی عراق روز دوشنبه در پاریس

دفتر رئیسجمهور فرانسه اعلام کرد که نشست بینالمللی درباره امنیت عراق روز دوشنبه هفته آینده در پاریس برگزار میشود. در این بیانیه اعلام شده که در نشست پاریس، رئیسجمهور عراق و سران کشورهای مهم منطقه و جهان شرکت میکنند.
 
اولاند جمعه به عراق میرود
فرانسوا اولاند» رئیسجمهور فرانسه روز جمعه برای گفتگو درباره تحولات جاری عراق به ویژه موضوع مقابله با داعش به بغداد سفر میکند. رئیسجمهور فرانسه با اذعان به نقش ایران در تحولات منطقه گفته بود که «احتمال دارد از ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت کنم؛ ایران میتواند نقش کمککننده برای مقابله با داعش ایفا کند».
 
کاخ سفید: سخنرانی اوباما درباره فاز بعدی عملیات در عراق است
سخنگوی کاخ سفید سهشنبه، محورهای سخنرانی چهارشنبه صبح (به وقت واشنگتن) رئیسجمهور این کشور را با خبرنگاران در میان گذاشت. باراک اوباما قرار است چهارشنبه 9 صبح (ساعت 5 و 30 دقیقه بامداد پنجشنبه به وقت تهران) با حضور بر صفحه تلویزیون، در خصوص مقابله با داعش با مردم آمریکا سخن بگوید.
ملت و کشور ایران و عراق در واقع یک کشور هستند
ستاد خبری هفتمین دوره جشن های مردمی زیر سایه خورشید، در این دیدار رئیس اوقاف شیعه عراق گفت: ارتباط بین ایران و عراق اتحاد بین مسلمانان است و وجود مرقد مطهر ائمه اطهار(ع) سبب این اتحاد شده و ملت و کشور ایران و عراق به دلیل اشتراکات دینی در واقع یک کشور هستند.
 
لبنان
 
میشل عون با سیدحسن نصرالله دیدار کرد
میشل عون رئیس حزب «جریان آزاد ملی» با دبیر کل حزب الله لبنان امروز دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار اوضاع حساس داخلی لبنان و منطقه در سایه فعالیت گروهکهای تروریستی بررسی شد. «خطر اسرائیل» و «خطر تکفیریها» نیز دو موضوع مهم این دیدار بوده است که به گفته المنار، در دیدار عون و سید حسن نصرالله بررسی شد.
 
 
 
از سرگیری درگیریهای مسلحانه در «عرسال» لبنان

پایگاه خبری «النشره» از درگیریهای شدید بین نیروهای حزب الله و افراد مسلح خبر داد و افزود: درگیریهای شدیدی بین حزب الله و افراد مسلح در مناطق «الرهوه» و «الرعیان» واقع در ارتفاعات «عرسال» شکل گرفت که در آن از سلاحهای سنگین استفاده میشود.
 
هماهنگی بیروت و حزب الله برای جلوگیری از ایجاد هرج و مرج در کشور

نخست وزیر و «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان به منظور کنترل امور کشور و جلوگیری از واکنشهای (خطرناک مردمی) در پی اعلام خبر اعدام دومین اسیر لبنانی توسط «داعش» با «حسین خلیل» معاون دبیر کل حزب الله و «وفیق صفا» مسئول یگان ارتباطات و هماهنگی حزب الله تماس برقرار کردند. بر اساس این گزارش، دو طرف توافق کردند که طرح داعش به دنبال ایجاد فتنه بین شیعه و سنی است و راهی  جز ناکام گذاشتن این توطئه وجود ندارد.
 
معاون حزب الله: تلاش آمریکا برای پایان دادن به خطر تکفیر، جدی نیست

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله لبنان در گفتوگو با روزنامه «السفیر» گفت: گروهکهای «داعش» و «جبهه النصره» خطر بزرگی برای لبنان به شمار میروند ولی این خطر بدین معنی نیست که تکفیریها میتوانند به اهدافشان برسند، بویژه چنانچه به صورت صحیح و فعال به مقابله با آنها پرداخته شود.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار