شناخت جهان «بهشتی» به کوشش شهید مطهری

شهید مطهری یکی از بزرگترین و نام آشناترین شاگردان حضرت امام خمینی (ره) در کتاب «خاطرات ماندگار» دست به معرفی شهید بهشتی زده که در نوع خود قابل تامل است.
کد خبر: ۲۷۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷ - 03February 2018

شناخت جهان «بهشتی» به کوشش شهید مطهریبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، تاریخ انقلاب چهره‌های بزرگی به خود دیده که بدون حضور آنها پیروزی انقلاب به سختی حاصل می‌شد به شکلی که حذف آنها به دست منافقین ضربه محکمی به پیکره انقلاب اسلامی بود که هنوز زخم حاصل از آن ترورها التیام نیافته است. شهید بهشتی یکی از این چهره‌های اسطوره‌ای است که شهادتش ثلمه‌ای جبران ناپذیر برای انقلاب بود.

شید مطهری در کتاب «خاطرات ماندگار از زندگی آیت‌الله دکتر محمدحسین بهشتی» بخش‌هایی از خاطرات این شهید بزرگوار را جمع آوری و تدوین کرده است که برای شناخت چهره واقعی شهید بهشتی و درک نگرش و جهان بینی وی مفید است.

این کتاب توسط «دفتر نشر فرهنگ اسلام» منتشر شده است.

بخشی از این کتاب را در ادامه می‌خوانید.

یکی از خیل شاگردان روح الله

«بعد از سال ۴۱ پرچم‌دار مبارزه، یک استاد بزرگ حوزه است که فقط خیل شاگردان برجسته‌اش در حوزه و سراسر ایران، نیرویی عظیم تشکیل می‌دادند. بزرگ‌ترین حوزه درسی قم در آن سال‌ها متعلق به ایشان بود.

بزرگترین و جوان‌ترین و شاداب‌ترین و پربارترین حوزه درسی فقه در قم در این سال‌ها متعلق بود به استاد بزرگمان آیت‌الله خمینی پرچم‌دار مبارزه، یک استاد و یک مرجع تقلید است. کانون فرماندهی و ستاد، شهر قم و حوزه علمیه قم است‌‌. همزمان، مراجع دیگر تقلید و روحانیون بلاد و طلاب حوزه‌اند. شعار مبارزه، صرفا شعار اسلام است و آن چه به وسیله حکومت وقت از دست می‌رود و آن چه در معرض خطر قرار دارد گرفته، اسلام است و روحانیت و ملت با روحانیت بپاخاسته است تا از اسلام حراست کند.

پس از نزدیک به صد سال از تاریخ انقلاب‌های ایران، چه اتازه‌ای رخ داده است؟ تازه‌ای که رخ داده، این است که: انقلاب ملت یکپارچه اسلامی و دینی و قرآنی شده است. در پی این نقطه عطف جمعیت‌های متشکل علنی، سری و نیمه علنی به وجود می‌آید‌. یکی از این جمعیت‌ها که من در آن شرکت داشتم و در شورای فقاهتی و روحانیتی آن به امر بودم، (در سال‌های ۴۲ و ۴۳ که در ای ایران بودیم) جمعیت هیئت‌های مؤتلفه بود.

این هیئت از توده مردم تشکیل می‌شد، که درون آن، تحصیل‌کرده هم بود. و بیشتر اعضایش توده و خلق بودند، از همان هیئت‌های دینی، همان‌هایی که سینه می‌زدند و یا حسین یا حسین می‌گفتند‌. همان‌ها یک سازمان منظم اسلامی سیاسی تشکیل داده بودند و چون از همان وقت به ولایت فقیه پای‌بند بودند، از امام خواسته بودند که باید کارهای ما، با حفظ حضور و نظارت و مسئولیت کسانی از جانب شما باشد که با حضورشان سلامت جهت حرکت‌های ما را تضمین کنند‌‌ و امام به چهار نفر فرموده بودند در آن‌جا باشند از جمله من.

در این شورا، فداکاری، علاقه و نظم دقیق به چشم می‌خورد. این شورا از چند گروه بود و هر گروهی برای خودشان سازمان‌ها داشتند. خوب یادم می‌آید، سال ۴۲ یک روز صبح زود در سراسر تهران اعلامیه‌ای سر ساعت پخش شد و ساواک وحشت کرد، این چه گروه زیر زمینی است که می‌تواند سر ساعت در سراسر تهران یک اعلامیه صد رژیم را منتشر کند؟ از همان‌جا بود که فشار رژیم برای پیدا کردن این گروه بالا گرفت، وای تا ترور حسن‌علی منصور، این گروه لو نرفت. با ترور منصور، شاخه نظامی‌اش دستگیر شد و در پی آن شاخه سیاسی‌اش.

ببینید یک سازمان به وجود می‌آید در محور اسلام. انقلاب اسلامی و انقلابیون مقیدند کارهای‌شان بر اساس اسلام صورت بگیرد. گروه‌های دیگری نیز بر اساس اسلام به وجود آمدند. هر گروهی، با بینشی و با خطی و با توجه به نقشی که این گروه‌ها در پیروزی انقلاب‌مان داشتند، باید همواره مورد تقدیر و ارج نهادن قرار گیرند. امام مهم این است که از آن پس روحانیت و توده مردم بر محور اسلام در معرکه حضور دارند. تداوم انقلاب بیش از هر چیز، بستگی به حضور اسلام و علمای اسلام در صحنه دارد و این ادامه داشت تا سال ۵۶.

در این سال، زمینه برای رشد و شکوفایی انقلاب فراهم شده، سیاست جهانی آمریکا به دنبال رسوایی ویتنام و واترگیت دست‌خوش بحران شده، معادلات جهانی به هم خورده، برنامه ظاهری سطحی مردم‌گول‌زن رژیم در ایران رو به شکست کامل و زمینه برای این که حرکت شتاب پیدا کند، فراهم شده بود. در این مرحله چه کسانی هستند که حضور کامل‌تر، فعال‌تر، بسیج کننده‌تر دارند؟ جناحی که با آرمان و انگیزه اسلامی و مذهبی، به حرکت در آمده است‌.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار