گزارش/

امنیـت ثمره چهار دهه انقلابی‌گری

امروز پس از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، امنیت ملی کشورمان به واسطه زحمات و تلاش‌های شبانه روزی نیرو‌های نظامی و امنیتی کشور و همچنین حضور نیرو‌های مردمی، در منطقه در سطح بسیار بالایی است.
کد خبر: ۲۷۶۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ - 03February 2018

امنیـت ثمره چهار دهه انقلابی‌گریبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، امروز پس از گذشت نزدیک به 40 سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، امنیت ملی کشورمان به واسطه زحمات و تلاش‌های شبانه روزی نیروهای نظامی و امنیتی کشور و همچنین حضور نیروهای مردمی، در منطقه در سطح بسیار بالایی است و می‌توان ایران را در صدر کشورهای مقتدر در بین کشورهای دیگر دانست، اقتداری که امروز از یک‌سو مرهون حضور مقتدرانه ایران در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و از سوی دیگر با تجهیز و تقویت بنیه دفاعی کشور و حضور نیروهای مردمی همچنین فداکاری‌های سربازان گمنام امام زمان به‌دست آمده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی اولین هدف دشمنان ایجاد ناامنی در کشور در تمامی عرصه‌ها بود تا این را به اثبات برسانند که نظام جمهوری اسلامی قادر به برقراری امنیت نیست، اما با وجود برنامه‌ریزی‌های متعدد دشمنان و ارتباطاتی که میان برخی کشورها به منظور ایجاد ناامنی در کشورمان صورت می‌پذیرد، اما توطئه و دشمنی‌ها خنثی شده و ایران اسلامی به عنوان جامعه‌ای امن در دنیا شناخته می‌شود. بنابراین این امنیت را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی توصیف کرد، چرا که امروز دامنه آن از مرزهای ما خارج شده است. امروز با وجود این‌که جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای پرآشوب و پرتلاطم قرار دارد نه تنها شاهد برقراری امنیت در داخل مرزها هستیم بلکه به دیگر کشورهایی که درگیر توطئه‌های گروه‌های تکفیری تروریستی هستند نیز در جهت برقراری ثبات و امنیت کمک می‌کنیم.

در همین زمینه نظر چند نفر از کارشناسان مسائل بین‌الملل، استادان دانشگاه و فعالان حزبی را درباره راز و رمز امنیت بالای ایران جویا شده است که در ادامه می‌خوانید:

گسترش عمق امنیت در ایران

منصور حقیقت پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی

قبل از انقلاب، امنیت در کشورمان با خدمات مستشاری موساد و سیا تامین می‌شد و چنین امنیتی برای طبقه ممتاز و وابستگانش تامین می‌شد در حالی که برای متدینین و مخالفان نظام، امنیتی وجود نداشت.این در حالی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امنیت در جمهوری اسلامی پایدار شده و مردم نیز در تامین امنیت خودشان ورود می‌کنند. همان‌طور که در جریان فتنه اخیر نیز شاهد بودیم مردم هوشیاری لازم را از خود نشان دادند.

امروز به‌واسطه قدرت نرم مردم و تدبیر نظام به جایی رسیده‌ایم که حتی در برخی کشورهای دیگر نیز از طریق حضور مستشارانمان مشاوره‌های امنیتی می‌دهیم.

امروز عمق امنیت در کشورمان گسترش یافته و دارای سازمان‌های بالغی هستیم که براحتی قادر به تامین امنیت نه تنها در داخل مرزها بلکه در کشورهای همسایه هستیم. امنیت کنونی کشور مرهون مدافعان حرم و مدافعان مرزهای ایران است. امنیت مرزها و شهرهای کشور به برکت تلاش‌های مرزدارانی است که با همه وجود از ایران دفاع می‌کنند.

مبارزه با تروریست‌ها و تاثیر آن بر امنیت داخلی

نوذر شفیعی استاد دانشگاه

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با مجموعه‌ای از تهدیدها و تهاجمات گسترده علیه کشورمان مواجه بودیم، مقابله و مواجهه با این تهدیدها کار ساده‌ای نبود، اما به واسطه اقدامات مسئولان امنیتی از بحران‌ها عبور کردیم.

از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه‌ اخیر، نقش مؤثر ایران در پایان دادن به حضور و ادامه حیات گروه افراطی و جنایتکار داعش است. جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریست‌ها در مرزها و کشورهای دیگر دارد و به این واسطه شاهد برقراری امنیت در داخل کشور هستیم.

امروز، ایران لنگرگاه امنیت منطقه است و ما به‌دنبال منطقه‌ای آرام، امن و باثبات هستیم. جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ و بانفوذ در منطقه غرب آسیا و جهان است و با وجود ناامنی در کشورهای همجوار و منطقه، در داخل کشور امنیت کامل وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران خطر تروریسم و گروه‌های افراطی تکفیری را از سال‌های پیش احساس کرده بود و تمامی زیرساخت‌های لازم برای مقابله با آن را در خارج و داخل کشور ایجاد کرده است و اگر غیر از این بود، ایران نیز از تروریست‌ها آسیب‌های جدی می‌دید.

نقش موثر تلاش‌های مردمی در برقراری امنیت

مهدی چمران فعال سیاسی

بعد از انقلاب اسلامی شرایط خاصی در کشور داشتیم چرا که در هر کشوری پس از وقوع انقلاب شرایط بحرانی بر کشور حاکم می‌شود. انقلاب اسلامی ایران در میان توده‌های مردم شکل گرفته بود، از این جهت بعد از انقلاب امنیت بخوبی برقرار شد و در ابتدای انقلاب توانستیم به امنیتی که کشورهای دیگر آرزوی آن را داشتند دست یابیم. از طرف دیگر می‌توان وجود امنیت در کشورمان را حاصل تلاش مرزبانان و مرزنشینان نیز عنوان کرد. طی سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌هایی از سوی دشمنان انقلاب جهت مقابله با ثبات و امنیت کشورمان صورت گرفت اما خوشبختانه به‌واسطه تلاش‌ مردم و نیروهای دلسوز در داخل کشورمان امنیت وجود دارد، البته باید برای ایجاد امنیت بیشتر در مرزهایمان کنترل بیشتری نیز برای مقابله با نفوذ گروهک‌های تروریستی و اشرار صورت گیرد، چرا که در صورت ناامنی و عدم‌کنترل دقیق مرزها شاهد ناامنی در داخل کشور خواهیم بود. در طول سال‌های پس از انقلاب، اقدامات ضدامنیتی در برخی از نقاط مرزی کشورمان وجود داشته که با اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته بسیاری از مشکلات و مسائل مرزی برطرف شده است و مرزهای ایران به صورت دقیق رصد و کنترل می‌شود.

تلاش برای برقراری امنیت در منطقه

محسن پاک‌آیین تحلیلگر مسائل سیاسی

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی موضوع امنیت است. نقش تنش‌زدای ایران نه‌فقط موجب ایجاد امنیت داخلی در کشورمان شد بلکه در کشورهای پیرامونی و غرب آسیا نیز اثر گذار بود.

در داخل کشور وجود امنیت به حضور جدی مردم و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی وابسته است که با اخلاص برای حفاظت از انقلاب در حوزه‌های مختلف تلاش کردند و بتدریج به ابزارهای روز مجهز شده و موفق به عدم شکل‌گیری اتفاقات ضدامنیتی از بیرون و داخل مرزها شدند.

در داخل تلاش‌های بسیاری از سوی کشورهای بزرگ بخصوص آمریکا در جهت خدشه دار کردن امنیت کشورمان و منطقه صورت گرفت و در این راستا تلاش کردند با ترفندهای متعدد دست به خلق گروه‌های تکفیری و افراطی در منطقه که مهم‌ترین آن داعش بود، بزنند.

امروز در کنار ثبات و امنیت مثال زدنی ایران در منطقه پرآشوب غرب آسیا، نفوذ و قدرت تاثیرگذاری ایران نیز بیش از گذشته نمود یافته است. جمهوری اسلامی ایران امروز نقش بسزایی در منطقه دارد و امیدواریم تلاش‌های ایران برای برقراری امنیت و صلح در منطقه ادامه یابد.

امنیت داخلی در منطقه‌ای پرآشوب

حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر امور خارجه

ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شاهد وقوع ترورهای مختلفی در داخل بودیم که با کمک مردم و نیروهای فداکار و دلسوز، این مرحله را نیز پشت سر گذاشتیم و امروز امنیتی مثال زدنی در داخل کشور برقرار است.

امروز در منطقه پرآشوبی زندگی می‌کنیم و بسیاری از کشورهای منطقه درگیر ناامنی و آشوب هستند، اما به‌واسطه وجود نعمت مردم‌سالاری در کشورمان به‌رغم حضور تروریست‌ها در خارج از مرزها و نا امنی در دیگر کشورها، شاهد امنیت در داخل کشور هستیم.

برای حفظ امنیت در کشور در پشت پرده تلاش‌های بسیاری در حال انجام است و در این راستا باید به نقش مدافعان حرم اشاره و ارزش و منزلت آنها را پاس داشت.

با وجود برخی ناامنی‌ها در ابتدای انقلاب، خوشبختانه امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که حتی به سایر کشورها نیز مشاوره امنیتی می‌دهیم. جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها با درایت تمام نه‌تنها مانع نفوذ تروریست‌ها به کشور شد بلکه به کمک متحدانش نیز رفت و همچون سدی مستحکم در مقابل آنها ایستاد. تروریسمی که ماحصل اتحاد میان کشورهای مرتجع منطقه و سرویس‌های جاسوسی غرب بود به نقطه‌ای رسید که همچون بومرنگ به سمت سازندگانش بازگشته است.

امنیت نباید وابسته به بیگانگان باشد

داریوش قنبری فعال اصلاح طلب

بستر امنیت برای هر کشوری، لازم تر و مهم‌تر از هر چیزی است، زیرا اگر امنیت نباشد، پیشرفت علمی و اقتصادی هم وجود نخواهد داشت. در نبود امنیت،حتی با وجود توانایی و انگیزه‌ در میان افراد یک جامعه، امکان فعالیت‌های متنوع اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و خدماتی از بین می‌رود.

یکی از مشکلات امنیت ملی ما قبل از انقلاب، وابستگی کشور به دیگران و آسیب پذیری در این مورد بود. اما کشورمان پس از انقلاب اسلامی، سیاست مستقلانه‌ای در قبال نفوذ خارجی‌ها در پیش گرفت که در راستای ارتقای ضریب امنیت ملی کشور بود، چرا که یک کشور نمی‌تواند امنیت ملی خود را به‌قدرت‌های بیگانه وابسته کند.

جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی سیاست موازنه منفی در قالب سیاست نه شرقی نه غربی دارد. همچنین باید بر آمادگی‌های لازم و هوشیاری نیروهای مسلح در رصد کردن تحرکات دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تاکید داشته باشیم و در این راستا باید توان دفاعی برای تأمین امنیت در بازدارندگی از تهاجم دشمنان مورد توجه قرار گیرد.

برنامه دشمن برای ایجاد ناامنی در ایران

یدالله جوانی استاد دانشگاه

آنچه باعث عزت و اقتدار روز افزون انقلاب اسلامی ایران شده، حمایت و حضور مردم در صحنه است و بدون شک امروز دشمن نیز از این حضور مردم در صحنه ترس دارد و به همین دلیل از تمام ابزارهای در اختیار خود برای دلسرد کردن مردم استفاده می‌کند.

وقتی این میزان حمایت مردمی از انقلاب اسلامی وجود داشته باشد، کسی نمی‌تواند در مقابل این سیل خروشان ایستادگی کرده و در نتیجه هر روز بر عزت و اقتدار کشورمان افزوده می‌شود.

امروز آرامش، ثبات، امنیت ملت ایران و وحدت میان آحاد جامعه و همسویی آنان با انقلاب، دشمن را آزار می‌دهد و او برای جبران شکست‌هایی که از مردم ایران خورده به دنبال این است تا این آرامش و امنیت موجود در کشور را بر هم بزند. آنان امنیت ملی را در ایران نشانه روی کردند تا از پیشرفت کشورمان جلوگیری کنند.

باید در نظر داشته باشیم تمرکز دشمن روی موضوع امنیت و بر هم زدن آن، به خاطر نقش کلیدی و اساسی امنیت در پیشرفت هر کشور است. کشور بدون امنیت نمی‌تواند پیشرفت کند، چرا که لازمه هر نوع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و شرط توسعه علمی و فناوری، امنیت است.

دشمنان برای جلوگیری از ساخت تمدن اسلامی با پیشتازی ملت ایران به‌دنبال بر هم زدن امنیت، ثبات و آرامش جمهوری اسلامی از طریق تضعیف عوامل اقتدار دفاعی کشور هستند.

بدیهی است که در چنین شرایطی ملت ایران باید اولویت اول خود را حفظ امنیت و تقویت عوامل اقتدار دفاعی قرار دهد. برای بسیاری از تحلیلگران، جای شگفتی است که چگونه ایرانی که در میان آشوب و کشورهای بحران زده قرار دارد، متاثر از تروریسم نگشته و مردم می‌توانند در کمال امنیت به زندگی روزمره خود بپردازند.

امنیت فعلی را ارج نهیم

محسن اسلامی استاد دانشگاه

بحث ایجاد ناامنی در ایران مقوله مهمی است که از سال 1357 تاکنون پروژه‌های مختلفی برای نا امن کردن کشورمان چه در حوزه منطقه‌ای و چه جهانی در دستور کار بوده است، اما ‌آنچه جمهوری اسلامی ایران بخوبی آن را درک کرده انسجام درونی و وحدتی است که در مجموعه جریان‌های سیاسی کشور وجود دارد.

امروز تقویت بنیه‌های دفاعی امنیتی کشور منجر شده ایران خارج از مرزها هم بتواند نطفه‌های ناامنی بیرونی را مانند داعش خنثی کند .

در عین حال باید توجه داشته باشیم که با وجود توان بالای جمهوری اسلامی ایران در برقراری امنیت و آرامش در کشور، باید همچنان برنامه‌ریزی منسجم و سیاستی مناسب را تنظیم کنیم تا 40 سالگی انقلاب به‌عنوان نقطه عطف پروژه‌های امنیتی تعریف شود. امروز برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای به‌دنبال ایجاد نا امنی در داخل کشورمان هستند، بنابراین مسئولان امنیتی باید تدبیر بیشتری در این خصوص داشته باشند.

باید قدر امنیتی که در کشور وجود دارد را بدانیم و برای حفظ این امنیت به نابود کردن جریان تروریسم در کانون‌های اصلی‌اش کمک کنیم تا تروریست‌ها اجازه رشد و نمو پیدا نکنند. باید همچنان مانند 40 سال گذشته تلاش کنیم تا از ورود تروریست‌ها به داخل کشورمان از طریق مرزها جلوگیری کنیم چرا که در صورت نفوذ آنها به داخل کشور امنیت ملی به خطر می‌افتد.

منبع: جام جم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار