محمدمهدی سیار:

شعر انقلاب نیازمند مطالعات سبک‌شناسی است

محمدمهدی سیار گفت: مطالعات سبک‌شناسی باید انجام شود تا نشان داده شود که نقاط مشترک شعرای انقلاب اسلامی در آثارشان چه بوده است. البته به‌قدری تنوع هم در بین این‌ها هست که شاید در هیچ سبکی این تنوع را نمی‌بینیم.
کد خبر: ۲۷۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴ - 03February 2018

شعر انقلاب نیازمند مطالعات سبک‌شناسی استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «محمدمهدی سیار» شاعر، ترانه‌سرا و مدرس دانشگاه، با بیان اینکه شعر انقلاب هم در حوزه تولید و هم معرفی چهره‌های ماندگار و تاثیرگذار از موفق‌ترین هنر‌ها بوده است، اظهار کرد: شعر انقلاب در نیم قرن اخیر در عین حفظ محتوای گفتمانی تقریبا واحد، تنوع جریانی و رنگارنگ خاصی هم داشته است و ما می‌بینیم که شعرای بزرگی که با این جریان همراه شدند، از طیف‌های گوناگونی بوده‌اند.

وی ادامه داد: مطالعات سبک‌شناسی باید انجام شود تا نشان داده شود که نقاط مشترک شعرای انقلاب اسلامی در آثارشان چه بوده است. البته به‌قدری تنوع هم در بین این‌ها هست که شاید در هیچ سبکی این تنوع را نمی‌بینیم. در میان شعرای سبک هندی، شاید به دو یا سه شاخه جریانی بتوانیم اشاره کنیم. در سبک‌هایی مانند عراقی یا خراسانی صدای واحدی می‌شنویم. اما اگر نیم قرن اخیر را به عنوان سبک ادبی انقلاب اسلامی بپذیریم، می‌توان این سبک ادبی را در عین وحدت، به چندین زیرشاخه متفاوت تقسیم کرد.

این شاعر کشور خاطرنشان کرد: علی معلم دامغانی، احمد عزیزی، قیصر امین‌پور، علیرضا قزوه، فاضل نظری و ... همگی شاعران انقلاب هستند و این شاعران با تفاوت‌های بسیاری که دارند، می‌توانند موضوع جذاب پژوهش‌ها باشند. امیدوارم محفل‌های دانشگاهی قدر این موقعیت را بدانند و چیزی به ذخیره دانشی کشور اضافه کنند.

سیار همچنین گفت: فضای دیگری که پیش روی سبک‌شناسی شعر انقلاب است، مقایسه شعر انقلاب در مقابل دیگر هنرهاست. تاریخ شعر فارسی از این جهت فقیر است. به طور مثال، ندیده‌ام کسی سبک خراسانی را با هنر‌های هم‌دوره خود مقایسه و تاثیرات آن‌ها بر هم را واکاوی کند. از این جهت کسی بررسی نکرده که موسیقی و معماری چه بده‌بستان‌هایی با هم داشته‌اند. در همین راستا می‌توان در حال حاضر هم به این موضوع اشاره داشت که به طور مثال شعر انقلاب با موسیقی و سینمای انقلاب چه نسبتی دارد و چه تاثیراتی بر هم داشته‌اند.

وی اظهار داشت: کوشش قابل تقدیری در این زمینه در اثری به نام «مقایسه سبک‌شناسی نقاشی انقلاب و شعر انقلاب» صورت گرفته است. این پژوهش را محمدرضا وحیدزاده انجام داده که توسط سوره مهر قرار است منتشر شود و هوای تازه‌ای را ایجاد خواهد کرد. در این اثر سعی شده که مولفه‌های سبک‌شناسی نقاشی و هم شعر انقلاب و نسبت‌های این دو با هم بررسی شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه نیاز است که بیشتر تحقیق شود تا نقطه آغازین شاعران انقلاب را بهتر بشناسیم، عنوان کرد: مرتضی امیری اسفندقه معتقد است شروع شعر انقلاب از فردوسی است و معتقد است فردوسی هم به لحاظ مولفه‌های محتوایی مضامین انقلاب را در شعر خود دارد. گاهی آغاز شعر انقلاب را هم‌زمان با انقلاب مشروطه می‌دانند و گاهی هم در دوره‌های تاریخی دیگر. این مسئله نیاز به کار پژوهشی بیشتری دارد و باید کار‌های تاریخی دقیق‌تری صورت بگیرد.

انتهای پیام/ 111

نظر شما
پربیننده ها