قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

67 درصد از جوانان آگاهی به معضلات مواد مخدر ندارند /جمع آوری 5 هزار معتاد در تهران و کلان شهرها

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از ابتدای سال تا کنون، 5 هزار نفر معتاد کارتن خواب در تهران و کلان شهرها توسط نیروی انتظامی، دستگیر همچنین طی دو هفته گذشته، 2 هزار نفر آنان در تهران جمع آوری شدند که پس از ترک تنها 56 درصد از خانواده یشان، آنها را تحویل گرفتند.
کد خبر: ۲۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶ - 10September 2014

67 درصد از جوانان آگاهی به معضلات مواد مخدر ندارند /جمع آوری 5 هزار معتاد در تهران و کلان شهرها

به گزارش دفاع پرس، "علیرضا جزینی" قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سومین جشنواره کشوری نوجوان سالم گفت: اولین راهبرد ستاد مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری است و براساس سندی که تحت همین عنوان به تصویب رسید باید همه سازمان ها در این امر، نقش آفرینی کنند.

انهدام 100 کارگاه تولید شیشه در سال 93

وی با اشاره به اینکه نقش وزارت آموزش و پرورش در پیشگیری از مواد مخدر اساسی است، افزود: براساس شیوع شناسی که توسط وزارت علوم انجام شده، بیش از 60 درصد از افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند، شروع مصرف آنها از دوره دانش آموزی است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: سالانه 6 هزار و 500 تن مواد مخدر در افغانستان تولید می شود و 210 هزار هکتار از زمین های این کشور زیر کشت مواد مخدر می باشد، این به این معنا است که تهدید مواد مخدر در کنار ما قرار دارد علاوه براین سالانه 650 تن هروئین در این کشور تولید می شود.
 
جزینی، یادآور شد: سال گذشته 3 هزار و 600 کیلو مواد مخدر صنعتی کشف و 100 کارگاه تولید شیشه امسال و سال گذشته نیز 395 کارگاه نیز منهدم شد.
 
به گفته جزینی براساس شیوع شناسی که در حوزه جوانان در کشور انجام شده، سن مصرف مواد مخدر از 15 تا 64 سالگی است و یک درصد از دانش آموزان مواد مخدر و 4/0 درصد آنان نیز شیشه استعمال می کنند البته این به معنای آن نیست که معتاد هستند بلکه مواد را به صورت تفننی مصرف می کنند.
 
وی به رویکرد اجتماعی مبارزه مواد مخدر اشاره کرد و اظهار داشت: باید تمامی اقشار جامعه را درگیر مبارزه با مواد مخدر کنیم که در این میان نقش والدین، مربیان پرورشی، معلمان و مدیران نیز بسیار اساسی است چرا که آنها با دانش آموزان زندگی می کنند و ارتباط بسیار نزدیکی با این افراد دارند.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: مربیان، مدیران و معلمان توانایی روشنگری و ارتقای سطح آگاهی دانش آموزان در موضوع مواد مخدر را دارند و می توانند باورهای غلط را در بین آنها تغییر دهند.
 
جزینی تاکید کرد: باید عوارض مصرف مواد مخدر را در بین جوانان تبیین کنیم که چه اختلالات روانی، خانوادگی، جسمی، اقتصادی و اجتماعی در پی دارد و تمامی ابعاد زندگی در یک اجتماع سالم را تهدید می کند.
 
صرف 25 میلیارد تومان برای درمان اعتیاد در کشور طی 2 سال
 
وی با اشاره به اینکه، درمان اعتیاد بسیار سخت و پرهزینه است، گفت: در دو سال گذشته 25 میلیارد تومان برای درمان معتادان صرف شده است این درحالی است که پیشگیری ارزان و بسیار راحت تر می باشد چرا که درمان فرایندهای مختلفی از جمله دارو درمانی، روان درمانی، بازپروری و بازتوانی دارد.
 
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بیش از 27 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد، افزود: 67 درصد از این افراد به دلیل استفاده از سرنگ های مشترک به این بیماری مبتلا شده اند.
 
به گفته دکتر جزینی، 70 درصد از زندانیان به دلیل جرم مواد مخدر به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در زندان ها به سر می برند و 40 درصد از جرایم خرد نیز توسط معتادان انجام می شود. اعتیاد، علت 55 درصد از طلاق ها و 65 درصد از همسر آزاری و قتل ها نیزاست.
 
وی به مصرف برخی از قرص ها تحت عنوان قرص شب امتحان و لاغری اشاره کرد و بیان داشت: تمامی این قرص ها دارای آمفتامین و متاآمفتامین هستند و مصرف آنها مقدمه ای است برای اعتیاد.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، دانش آموزان را سرمایه های ملی دانست و گفت: باید این سرمایه ها را با نشاط آفرینی و برنامه ریزی مناسب، حفظ و حمایت کرد که از جمله این برنامه ریزی ها می توان به اصلاح نگرش به اعتیاد و مواد مخدر، افزایش فعالیت های بدنی و ورزشی و توسعه محتوای عمومی متون درسی اشاره کرد.
 
وی با اشاره به اینکه 67 درصد از جوانان نسبت به معضلات مواد مخدرآشنایی ندارد، خاطرنشان کرد: باید با بیان حقایق در جامعه آگاه سازی کنیم چرا که کتمان باعث می شود تا کنترل کمتری بر مشکلات داشته باشیم.
 
دانش آموزان معتاد از مدرسه اخراج نمی شوند

جزینی بر توسعه برنامه های پرورشی دانش آموزان تاکید کرد و گفت: باید در مدارس دانش آموزان توسط معلمان و مربیان خود کنترل شوند تا در صورت اعتیاد برای درمان آنها اقدام بشود. دانش آموزان معتاد نباید از مدارس اخراج شوند بلکه باید برای درمان به مراکز درمان و کاهش آسیب ارجاع داده شوند.
 
به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، سال گذشته 8 درصد از مدارس کشور تحت آموزش در حوزه مواد مخدر قرار گرفتند که امسال این رقم را تا 20 درصد افزایش خواهیم داد.
 
وی از وجود 4 هزار نقطه آلوده در کشور خبر داد و اظهار داشت: باید علت افت تحصیلی افرادی که در مناطق آلوده قرار دارند، بررسی شود تا این افراد به دام اعتیاد نیافتند.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه 6 درصد از معتادان توسط دوستان و همسالان خود به دام اعتیاد افتاده اند، تصریح کرد: یکی از آسیب هایی که در جامعه ما وجود دارد نداشتن قدرت «نه» گفتن است چرا که جوان و نوجوان ما باید توانایی نه گفتن را زمانیکه اعتیاد به سراغ او می آید، داشته باشد. همچنین باید از کم رویی جلوگیری کرد و اعتماد به نفس را در میان آنها، پرورش داد.
 
جزینی مصرف سیگار و قلیان را مقدمه ای برای اعتیاد دانست و گفت: باید به مصرف این دو ماده، بی توجه نباشیم چرا که براساس بررسی های انجام شده، 98 درصد از معتادان، سیگار و یا قلیان مصرف می کردند.
 
وی با تاکید براینکه تمامی اقشار جامعه باید دست به دست هم در موضوع پیشگیری از مواد مخدر، قدم بردارند، افزود: یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که تنها 50 درصد از آنها برای ترک به مراکز درمانی مراجعه می کنند.
 
به گفته این مقام ارشد در ستاد مبارزه با مواد مخدر، از ابتدای سال تا کنون، 5 هزار نفر معتاد کارتن خواب در تهران و کلان شهرها توسط نیروی انتظامی، دستگیر همچنین طی دو هفته گذشته، 2 هزار نفر آنان در تهران جمع آوری شدند که پس از ترک تنها 56 درصد از خانواده یشان، آنها را تحویل گرفتند.
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها