امیر گرامی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

«نهضت ترجمه» گام مؤثری در راستای معرفی دفاع مقدس به فراسوی مرزهاست

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: یکی از رویکرد‌های مهم این سازمان، توجه به نهضت ترجمه است که گام مؤثری در معرفی فرهنگ هشت سال دفاع مقدس به فراسوی مرز‌ها خواهد بود.
کد خبر: ۲۷۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ - 04February 2018

«نهضت ترجمه» گام موثری در راستای معرفی دفاع مقدس به فراسوی مرزهاستامیر سرتیپ دوم «حمید رضا گرامی» که به منظور بررسی فراز و نشیب‌های حوزه کتاب دفاع مقدس به قم سفر کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس، اظهار داشت: بنابر گزارش عملکرد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، این استان از موقعیت‌های ممتازی در برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های حوزه کتاب و نشر حوزه ایثار و شهادت برخوردار است.

وی با اشاره به اهداف و رویکرد‌های این سازمان افزود: در بخش «کودک و نوجوان» به دنبال آن هستیم تا نقش‌های زیبا و دلپذیری از حماسه و ایثار در دل و روح آنان «کالنّقش فی الحجر» حک و ماندگار شود.

امیر گرامی «نهضت ترجمه» را دومین رویکرد سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برشمرد و تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا بخشی از کتاب‌های دفاع مقدس را پس از ترجمه روان و مناسب، در نمایشگاه‌های خارجی ارائه دهیم و از این طریق گام مؤثری در راستای معرفی این فرهنگ به دنیا برداریم.

وی «حمایت از نویسندگان» و «حمایت از ناشران» را نیز به عنوان ۲ رویکرد دیگر سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس نام برد و ادامه داد: ناشران، آسیب‌پذیرترین قشری هستند که به فرهنگ جامعه کمک می‌کنند و باید مورد توجه قرار گرفته و بیشتر حمایت شوند تا دچار ورشکستگی نشوند.

وی «تاریخ شفاهی» دفاع مقدس را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: این موضوع در حوزه مرکز اسناد قرار دارد و به نظر می‌رسد برای ثبت تاریخ شفاهی رزمندگان اسلام و خانواده‌های معظم شهدا به عنوان گوشه‌ای از تاریخ، هنوز کار‌های بر زمین مانده بسیاری در سطح کشور وجود دارد؛ البته بخشی از تاریخ دفاع مقدس به دانشنامه‌های استانی بر می‌گردد که به عنوان دایرةالمعارف در پژوهش‌گاه دفاع مقدس و دانشگاه دفاع ملی پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به مأموریت‌های سازمان، ابراز داشت: پرداختن به ادبیات دفاع مقدس در زمینه‌های داستان، رمان، خاطره‌نویسی، شعر، زندگی‌نامه داستانی و به‌ویژه امور پژوهش و آموزش معارف دفاع مقدس، از مأمویت‌های این سازمان محسوب می‌شود.

وی به «کتابخوانی» دفاع مقدس توسط هنرپیشگان مشهور کشور در رسانه ملی اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس این بود که از ظرفیت رسانه ملی به این شکل در معرفی حماسه دفاع مقدس در جامعه و همچنین معرفی کتاب‌های فاخر استفاده کرد و این‌گونه برنامه‌ها، ما را به مسیر درست انتشار و توزیع کتاب راهبری می‌کند.

امیر گرامی در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع نمایشگاه‌های کتاب اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه‌ها باید بیشتر به گفتمان کتاب تبدیل شود تا با حضور نویسندگان آثار، تبادل افکار صورت گیرد و در این زمینه چشم انداز‌های خوبی طراحی شده است.

وی ادامه داد: تصمیم داریم با ترجمه برخی کتاب‌های دفاع مقدس در بخش کودک به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، عربی و ایتالیایی به عنوان زبان‌های پایلوت، در یکی از نمایشگاه‌های کتاب در خارج از کشور، حضوری فعال داشته باشیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، حماسه شهدای مدافعان حرم را نیز در امتداد دفاع مقدس خواند و افزود: جوانان رزمنده ما در سوریه همان ادامه دهندگان حماسه عاشورایی دفاع مقدس بودند که در دفاع از حرم حضرت زینب (س) دیده شدند.

وی با اشاره به تولید ۱۷۰۶ عنوان کتاب طی ۲ سال، خاطرنشان ساخت: در اختتامیه جشنواره کتاب سال دفاع مقدس که در سوم بهمن‌ماه جاری برگزار شد، ۲۳ گروه داوری فعال بودند که «مدافعان حرم» یکی از موضوعات مطرح در داوری کتاب بود.

امیر گرامی همچنین ورود درس شهید «محسن حججی» به محتوای کتاب‌های درسی آموزش و پرورش را نیز یادآور شد و افزود: در این زمینه رایزنی‌هایی با مسئولان مربوطه صورت گرفته است.

وی کتاب «آمادگی دفاعی» ویژه دانش آموزان پایه نهم و دهم را نیز به عنوان یکی از اقدامات بنیاد مورد اشاره قرار داد و گفت: بخشی از کتاب جغرافیای استان‌ها نیز به موضوع نقش آن استان در دفاع مقدس اختصاص داده شده است و اینگونه اقدامات در حوزه کتاب، سهم بسزایی در گسترش فرهنگ بسیج و تفکر بسیجی در جامعه خواهد داشت.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به بازدید خود به بخش تولید کتاب خط بریل ویژه نابینایان در قم اشاره کرد و گفت: در صدد هستیم دو کتاب «فرشته و ماه» و «قهرمانان» ویژه کودکان پس از ترجمه به زبان انگلیسی، به خط بریل برگردانده شده و در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و یکی از نمایشگاه‌های کتاب خارجی کتاب، ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه در دنیا، جنگ‌های دهه‌های اخیر دنیا، سهم مهم و زیادی از رمان‌ها و داستان‌های مطرح را به خود اختصاص داده است، افزود: با تاکیدات مقام معظم رهبری، طی چند سال گذشته دفاع مقدس جایگاه ویژه‌ای در ادبیات پیدا کرده است به طوری که طبق آمار، در چهار سال گذشته، تولیدات ما بیشتر از ۲۰ سال قبل بوده است.

امیر گرامی یادآور شد: البته آسیب شناسی‌هایی بخصوص در حوزه شعر، رمان و داستان کوتاه صورت گرفته و در مجموع، کل اقدامات از پیشرفت محسوسی برخوردار بوده است؛ راه باز شده و کارشناسان ادبیات توانمندتر شده اند، ارتباط با حوزه نشر و توزیع بیشتر شده و بخصوص استفاده از فضای مجازی، در معرفی آثار تولیدی استان‌ها سهم بسزایی داشته است.

وی موضوع ممیزی و نظارت بر تولید کتاب‌های دفاع مقدس را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: بنابر توافقی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برونسپاری ممیزی کتاب صورت گرفته است، ممیزی کتاب‌های دفاع مقدس به بنیاد واگذار و از این طریق نیز پس از تهیه ایین نامه‌ای به مراکز استانی برونسپاری می‌شود تا با تشکیل شورایی متشکل از کارشناسان مجرب و متخصص حوزه کتاب، کتاب‌های آماده چاپ به لحاظ فنی و محتوایی و انطباق با تاریخ دفاع مقدس و جلوگیری از هر گونه تحریف مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در خصوص حمایت از ایجاد رشته‌هایی همچون ادبیات پایداری و مقاومت بخصوص در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور، ابراز داشت: قرار گرفتن این رشته‌های درسی در دانشگاه ها، اقدام بسیار شایسته‌ای است، اما باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که امکان جذب و بکارگیری فارغ التحصیلان آن بویژه در حوزه دفاع مقدس فراهم شود.

امیر گرامی به حمایت از پایان نامه‌های مرتبط با دفاع مقدس نیز اشاره کرد و افزود: چنین آثاری در واقع تولید فرهنگ دفاع مقدس است و استان‌های می‌توانند با توجه به الگو‌های موجود، پایان نامه‌های مرتبط را به کتاب تبدیل نمایند، ضمن آنکه ارائه موضوعات تحقیقی تاریخ شفاهی به دانشجویان و دانش آموزان، گام موثری در آشنایی آنان با مقوله ایثار و شهادت خواهد بود.

وی همچنین برگزاری جشنواره ادبی «یوسف» به شکل استانی را مطرح کرد و ابراز داشت: برگزاری این جشنواره به صورت استانی، سهم بسزایی در تبلور استعداد‌ها و شناسایی ظرفیت‌های استانی خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار