زمینه‌سازی آمریکا برای حمله به سوریه

مقامات آمریکایی در حال زمینه‌سازی برای حمله به سوریه هستند.
کد خبر: ۲۷۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰ - 05February 2018
زمینه‌سازی آمریکا برای حمله به سوریهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مدتی است که مقامات آمریکا مسئله استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را مطرح می‌کنند. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم طی یادداشتی در همین روزنامه، مطرح شدن دوباره استفاده از این سلاح در سوریه را زمینه‌سازی آمریکایی‌ها برای حمله به سوریه دانست و نوشت: «قاعده طلایی‌ای که از زمان آغاز بحران سوریه در هفت سال پیش، آن را به خوبی فراگرفته‌ایم، می‌گوید که هرگاه آمریکا بزرگ‌شدن شکست پروژه‌اش در سوریه را احساس کند، از کارت سلاح شیمیایی به عنوان بهانه‌ای برای حمله به ارتش سوریه، استفاده می‌کند.»
 
روز جمعه جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا گفته کشورش نگران است که در برهه اخیر در سوریه از گاز «سارین» استفاده شده است. این مقام آمریکایی ادعا کرده، از این گاز چند بار در سوریه استفاده شده و در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که این فرضیه را تایید کنند.
 
قبل از متیس، یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، نظام سوریه و داعش را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرده و گفته «گزینه به کارگیری نیروی نظامی به طور پیوسته بررسی می‌شود.»
 
به اعتقاد عطوان خطر این اظهارات این است که نظام سوریه و داعش را در یک کفه قرار داده و سایر گروه‌های مسلح را تبرئه می‌کند. به گفته این روزنامه‌نگار سرشناس، آمریکا برای ثابت کردن این اتهامات، مدارک و شواهد جعل خواهد کرد.
 
عطوان نوشت: «هنگامی که آمریکا در آوریل گذشته فرودگاه نظامی شعیرات را در واکنش به ادعای بمباران شهر خان شیخون با بمب‌های حاوی گاز سارین توسط جنگنده نظام سوریه، با ۵۹ موشک توماهوک بمباران کرد، سناریوی مشابهی را در پیش گرفت. بعید نمی‌دانیم که همین سناریو در جای دیگری که رهبری نظامی آمریکایی آن را از پیش تعیین کرده‌ است، اتفاق بیافتد»
 
سردبیر رأی الیوم این پرسش‌های استفهامی را مطرح کرده، در حالی که در همه جبهه‌ها اوضاع به نفع نیرو‌های سوری پیش می‌رود، چرا باید این نیرو‌ها از سلاحی استفاده کنند که می‌دانند آمریکا به بهانه آن مداخله خواهد کرد؟ از آنجا که منبع آمریکایی اذعان کرده که داعش هم از سلاح شیمیایی استفاده کرده، پس چگونه ممکن نیست گروه‌های مسلح اپوزیسیون از این سلاح جهت ایجاد بهانه برای مداخله آمریکایی‌ها استفاده نکنند؟
 
عطوان خاطرنشان کرد: آمریکا که دارای دستگاه‌های اطلاعاتی مشهوری مانند سیا است، رتبه اول توطئه‌گری در جهان را دارد. با توجه به شکست‌های پروژه آمریکا در سوریه در مقابل رقیب روسی، ما در انتظار حمله موشکی مذبوحانه آمریکایی در جایی در سوریه طی روز‌ها یا هفته‌های آینده هستیم.
 
آمریکا سعی کرد کنگره گفت‌وگوی مردمی سوریه در سوچی را خراب کند، اما شکست خورد، تلاش‌های بسیاری انجام داد تا از پیشروی ارتش سوریه به سمت ادلب جلوگیری کند، اما شکست خورد. تلاش کرد از وقوع درگیری بین هم‌پیمان قدیم ترکیه‌ای و هم‌پیمان جدید کُردی‌اش جلوگیری کند، اما شکست خورد. دیگر چاره‌ای جز ثابت کردن حضورش و انحراف اذهان از شکست‌های سیاسی و نظامی‌اش از طریق حمله جدیدی در جایی در سوریه ندارد، اما باز هم شکست خواهد خورد.
 
منبع: فرارو
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار