قاسمی در نشست خبری:

اطلاعی از کارگروه کشور‌های اروپایی درباره برجام نداریم/ عملیات ترکیه در سوریه متوقف شود

سخنگوی وزارت خارجه پیرامون کارگروه مشترک سه کشور اروپایی در خصوص برجام گفت: هیچ اطلاعی از این کارگروه نداریم و خبری از آن به ما داده نشده است.
کد خبر: ۲۷۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ - 05February 2018

اطلاعی از کارگروه کشورهای اروپایی درباره برجام نداریمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه 16 بهمن‌ماه) برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، درباره تشکیل کارگروه مشترک سه کشور اروپایی در خصوص برجام اظهار داشت: ما چنین سخنی را به صورت رسمی از اروپایی‌ها دریافت نکردیم و آمریکایی‌ها رویاهای خود را از زبان دیگران مطرح کنند.

وی گفت: ما هیچ اطلاعی از این کارگروه نداریم و خبری از آن به ما داده نشده است.

قاسمی پیرامون برخی اظهارات مداخله‌جویانه آمریکایی‌ها افزود: این بار اول نیست که آن‌ها چنین رویکرد خصمانه و مداخله‌جویانه‌ای را نسبت به ایران دارند و بار آخر هم نخواهد بود. این اصرار آن‌ها برای ورود به مسائل داخلی ایران محکوم است و آنها حق دخالت در مسائل ما را ندارند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در مسئله حمله ترکیه به شمال سوریه و ادامه حملات آن کشور به نحوی از معادلات سوریه کنار گذاشته شده، گفت: چنین نیست که ایران در جریان امور سوریه نباشد و همچنان سه کشور روسیه، ترکیه و ایران در ادامه رایزنی‌های قبلی خود که در چارچوب مذاکرات آستانه متبلور شده است، نظرات خود را پیرامون تحولات سوریه با یکدیگر تبادل می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آنچه که امروز توسط ترکیه در سوریه اتفاق می‌افتد، مناسب نیست و ادامه این روند می‌تواند به بازگشت ناآرامی و همچنین بازگشت تروریست‌ها به خاک سوریه منجر شود.

تحرکات جدید تروریست‌ها در سوریه

وی با بیان اینکه برخی اخبار که به تازگی از سوریه دریافت کرده‌ایم حکایت از تحرکات جدید تروریست‌ها می‌دهد، گفت: در این خصوص بهتر است که دولت ترکیه نسبت به اقدامات خود در شمال سوریه تجدیدنظر کند و همچنان در قالب مذاکرات آستانه به ادامه روند گفت‌وگوهای سیاسی متعهد باشد.

قاسمی پیرامون خط اعتباری که فرانسه برای شرکت‌هایی که قصد صادرات به ایران دارند، افزود: این اتفاق در زمانی در حال رخ دادن است که سنگ‌اندازی‌های آمریکا پس از برجام همچنان با قوت تمام ادامه دارد و آنها نشان دادند که حاضر نیستند تعهد خود را در قالب برجام بپذیرند. روابط اقتصادی، تجاری و صنعتی میان ایران و فرانسه روند مشخص و منطقی خود را طی می‌کند و هر گونه تسهیلات بانکی که به همکاری‌های بیشتر دو طرف و تعمیق روابط تهران و پاریس بینجامد، قطعا مفید و مورد حمایت است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ادامه حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق گفت: عراق کشوری مستقل است که سیاست هایش را مقامات خود آن کشور تعیین می کنند و حضور نیروهای بیگانه که مغایر با منافع ملی عراق است، نمی تواند ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این موضوعات در حیطه وظیفه مردم عراق است که تصمیم بگیرند با چه کشورهایی و چگونه ارتباط داشته باشند، تصریح کرد: تجربه نشان داده که حضور نیروهای بیگانه در کشورهای منطقه، نه‌تنها به نفع منطقه نیست، بلکه منجر به بی‌ثباتی و ناامنی بیشتر آن نیز می‌شود.

حمایت ایران از طالبان کذب محض است

قاسمی در خصوص برخی اتهام زنی‌ها به ایران مبنی بر حمایت از طالبان در افغانستان بیان کرد: این قبیل اتهامات کذب محض است و پایه و اساسی ندارد. برگشت امنیت به افغانستان برای ما مهم است و از آن حمایت می‌کنیم؛ چرا که ایران امنیت خود را در گرو امنیت کشورهای منطقه می‌داند.

شرکت در اجلاس کویت

سخنگوی وزارت خارجه پیرامون کنفرانس بازسازی عراق که قرار است به زودی در کشور کویت برگزار شود، افزود: ما همواره از دیرباز در کنار مردم عراق حضور داشتیم و تا جایی که می‌توانستیم از مبادلات تجاری، فرهنگی و همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف حمایت کردیم.

وی گفت: ما قطعا در اجلاس کویت شرکت خواهیم کرد و حضور جدی در این کنفرانس خواهیم داشت و امیدواریم که بخش خصوصی و بازرگانان ما هم در این اجلاس شرکت داشته باشند تا همکاری‌های بیشتر اقتصادی و تجاری میان طرف‌های ایرانی و عراقی شکل بگیرد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای سفر خود به ایران شروطی گذاشته است یا خیر، تصریح کرد: ایران در چهار دهه اخیر نشان داده که تحت فشار سیاست خارجی خود را تنظیم نمی‌کند و به صورتی مستقل سیاست خود را پیش می‌گیرد. اینکه گفته شده است آقای ماکرون شروطی را برای ما تعیین کرده به کلی اشتباه است و از ریشه این چنین مباحثی اطلاع ندارم.

سخنگوی وزارت گفت: ما نه در وزارت امور خارجه و نه در سفارت خود در پاریس چنین مطلبی را نشنیده‌ایم و این یک سخن بسیار غلطی است که از جانب برخی رسانه‌های عمدتا غربی مطرح می‌شود.

تاریخی برای سفر ماکرون مشخص نشده

وی با بیان اینکه هنوز تاریخی برای سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران مشخص نشده است، افزود: بر اساس یک پروتکل که در ایران داریم، روسای کشورها و دولت‌ها که به ایران سفر می‌کنند، به دیدار رهبری انقلاب می‌روند، ولی اینکه برخی بخواهند این مسئله را طور دیگری نشان دهند، آن یک بحث دیگر است. ما تاکید می‌کنیم که شرط پذیر نیستیم و فرانسه هم علیرغم همه روابط رو به رشدی که با آن کشور داریم، در جایگاهی نیست که بخواهد برای ما شروط تعیین کند.

قاسمی در خصوص سفر اخیر نتانیاهو به روسیه و برخی تلاش‌های وی علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: نوع روابط ما با روسیه به نحوی است که از کانال‌های مختلف تماس‌های لازم را با آنها داریم و در جریان تحولات منطقه‌ای و جهانی قرار می‌گیریم. در خصوص سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تلاش‌هایی که آن رژیم در منطقه و جهان علیه ما دارد، هم باید بگویم که امر جدیدی نیست و آن رژیم همواره تلاش می‌کند که روابط ما را با کشورهای مختلف دچار خدشه کرده و در این میان منافع خود را تامین کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا موضوع تخصیص خطوط اعتباری کشورهای دیگر در راستای ارتباط و همکاری بیشتر با ایران در قالب مذاکراتی میان ما با دیگر کشورها مطرح است یا خیر، گفت: این بحث با کشورهای دیگری هم وجود دارد به نحوی که با برخی از آن کشورها مذاکراتی را داشته و به نتایج خوبی هم دست یافته‌ایم و با برخی دیگر همچنان جلسات متعددی را در این رابطه داریم که امیدواریم این مسیر به سمت درستی پیش رود.

قاسمی اظهار داشت: آمریکا تلاش می‌کند کارشکنی‌های بسیاری را در روابط ما با کشورهای مختلف ایجاد کند و نگذارد که ایران از مزایای برجام بهره مند شود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار