دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

عفرین؛ گره کور بحران سوریه/ آواره شدن بیش از 15 هزار نفر

عفرین این روزها به گره کوری میان ترکیه و سوریه تبدیل شده است که زیاده‌خواهی‌های ترکیه در بروز این پدیده بی‌تاثیر نیست.
کد خبر: ۲۷۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ - 05February 2018

عفرین؛ همچنان گره کور خاورمینه/ آواره دن بیش از 15 هزار نفربه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، شهر کوهستانی عفرین این روزها درگیر جنگی میان کردهای سوریه و ارتش ترکیه شده است. ترکیه با ورود غیر قانونی به خاک سوریه قصد دارد کنترل این شهر را در دست بگیرد و در آینده با در دست داشتن کانتون عفرین بتواند در بحران سوریه قدرت عمل را در دست داشته باشد. موقعیت جغرافیایی عفرین به‌گونه‌ای است که پل جغرافیایی به دریای مدیترانه است و سیطره بر این شهر سبب افزایش قدرت ترکیه خواهد شد.

«رجب طیب اردوغان» طی سخنرانی بعد از ظهر شنبه 14 بهمن‌ماه در جمع هواداران «حزب عدالت و توسعه» در استان «بیتلیس» واقع در جنوب شرقی ترکیه اظهار داشت: تسلط بر کوه‌های عفرین آغاز شده و نیروهای ترکیه در حال پیشروی به سمت شهر «عفرین» هستند. عملیات «شاخه زیتون» تا ریشه‌کن شدن کامل تروریست‌ها در شمال سوریه ادامه خواهد داشت.

این عملیات در 30 دی‌ماه  با حمله هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به مواضع شبه نظامیان کرد در منطقه عفرین شروع شد و تاکنون طبق اعلام رسانه‌های ترکی 935 نفر از تروریست‌ها (پ.ک.ک، ک.ج.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش) و 15 نظامی ترک کشته شدند. طبق اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل، در جنگی که در منطقه عفرین به نام «شاخه زیتون» در حال انجام است سبب آواره شدن بیش از 15 هزار نفر از غیر نظامیان در این منطقه شده است که تنها حدود هزار نفر توانستند به استان حلب فرار کنند.

اردوغان در تماسی تلفنی با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، تاکید کرد که عملیات شاخه زیتون با هدف پاکسازی عفرین از عناصر تروریستی گروه‌های کُرد شامل «پ.ک.ک»، «ی.پ.گ» و «پ.ی.د» است ‌و هیچ چشم طمعی به خاک سوریه ندارد.

در ابتدا دولت ترکیه مدعی شده بود که به‌صورت کتبی دولت سوریه را در جریان این دخالت نظامی قرار داده است؛ ولی دمشق فورا این مسئله را تکذیب کرد و  حضور هر نیروی خارجی بدون موافقت دولت سوریه نقض حاکمیت ملی و اشغالگری دانست.

حدود 17 روز پس از شروع عملیات نیروهای ترکیه‌ای در منطقه عفرین سوریه، این نیروها پیشرفت چشمگیری نداشته است و علت اصلی این موضوع واقع شدن عفرین در منطقه‌ی کوهستانی و مملوء از درخت است که همین مسئله باعث می‌شود که مبارزه در این منطقه به جنگی دشوار و طاقت فرسا تبدیل شود. در سویی دیگر کردهای سوریه از  حدود شش سال قبل در این منطقه حضور داشتند و با جغرافیای محیط کاملا آشنا هستند.

با پاکسازی روستای «قسطل جندو» از لوث این تروریست‌ها توسط جنگنده‌های ترکیه‌ای، در عملیات شناسایی نیروهای مسلح ترکیه و ارتش آزاد سوریه در مجاور این روستا شبکه تونل‌ها و یک پناهگاه در عمق چهار متر زیرزمین متعلق به تروریست‌ها شناسایی کردند. در این پناهگاه مدارک زیادی به زبان‌های ترکی و کردی و تصاویری مربوط به عبدالله اوج‌آلان، سرکرده گروه تروریستی «پ.ک.ک » نیز کشف شد. تعداد زیادی تونل و پناهگاه در مناطق کوهستانی عفرین توسط گروه تروریستی «پ.ک.ک/ پ.ی.د» ساخته شده است.

آمریکا و اسرائیل در پشت این پرده این جنگ هستند تا حداقل با پیروزی کردها در این جنگ به کردستانی واحد و تجزیه سوریه و سایر کشورها که هدف اصلی آنان در متطقه است، دست یابند. منابع آگاه از آموزش اسرائیل به کردها جهت حفر تونل‌هایی که شبکه زیرزمینی خبر دادند و در مقابل از ارسال تجهیزات نظامی، دارو و مواد غذایی به این تروریست‌ها نباید چشم پوشی کرد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار