برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع سوریه

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع سوریه برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸ - 05February 2018

برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع سوریهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع سوریه و مسئله استفاده از سلاح شیمیایی برگزار شد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر در نشست شورای امنیت، سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی و روسیه را به اخلال در انجام تحقیقات درباره آن متهم کرد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا مدعی شد، دولت اسد باید هر چه سریع‌تر به استفاده از سلاح شیمیایی پایان دهد.

وی در ادامه ادعاهایش افزود: ما گزارش‌هایی در دست داریم که نشان می‌دهد نظام سوریه علیه شهروندانش از گاز کلر استفاده کرده است.

نماینده انگلیس در سازمان نیز در این نشست گفت: خواستار تلاش‌های جدی برای انجام مجدد تحقیقات مستقل هستیم اما متأسفانه به نظر نمی‌رسد طرح پیشنهادی روسیه این هدف را دنبال کند.

نماینده فرانسه نیز گفت: استفاده از سلاح‌های شیمیایی نقض قوانین بین‌المللی است.

وی با اتهام زنی به دولت سوریه افزود: دمشق باید بابت استفاده از سلاح شیمیایی مجازات شود.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان گفت: همکاری دولت سوریه و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ستودنی است. دولت سوریه همه تسلیحات شیمیایی خود را نابود کرده است و برخی از اعضای شورای امنیت در این خصوص اقدامات و رفتار تحریک آمیز دارند.

وی افزود: دلیل اتهام‌زنی آمریکا و انگلیس به روسیه در این جلسه، نگرانی آنها از موفقیت نشست سوچی است. سخنان برخی از اعضا در شورای امنیت درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی با استناد به واقعیت‌ها نیست بلکه بر اساس دروغ پردازی‌هاست.

نماینده کویت در سازمان ملل متحد نیز خاطرنشان کرد: ادامه استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه نشان می‌دهد که عاملان آن بدون مجازات به این کار ادامه می‌دهند. ما استفاده از تسلیحات شیمیایی را محکوم می‌کنیم.

منذر منذر نماینده دولت سوریه گفت: دولت سوریه استفاده از تسلیحات شیمیایی را محکوم می‌کند و آن را اقدامی غیر اخلاقی می‌داند و امکان ندارد تحت هیچ شرایطی از آن استفاده کند. دولت سوریه همه تعهدات خود را در چارچوب برنامه منع گسترش تسلیحات شیمیایی اجرا کرده و زرادخانه شیمیایی خود را از بین برده است.

وی افزود: مصلحت دولت سوریه در این است که عامل واقعی استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم سوریه آشکار شود. آمریکا، انگلیس و فرانسه مسئولیت کامل تعطیل شدن ساز و کار تحقیقات درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی را در سوریه به عهده دارند. ما بار دیگر بر پایبندی دولت سوریه به اجرای همه تعهدات در چارچوب برنامه منع گسترش تسلیحات شیمیایی و همچنین جنگ علیه تروریسم تأکید می‌کنیم.

منذر تاکید کرد: دولت سوریه هرگز از مواد شیمیایی استفاده نکرده است و هرگز نیز از آن استفاده نخواهد کرد، چرا که اصلا چنین موادی را در اختیار ندارد.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار