یادداشت/

شکست سیاسی- نظامی آمریکا در پرونده سوریه

آمریکایی‌ها باید از دخالت در امور سوریه دست برداشته و اجازه دهند که سرنوشت و آینده ملت سوریه به دست خود سوری‌ها رقم بخورد.
کد خبر: ۲۷۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴ - 06February 2018

شکست سیاسی- نظامی آمریکا در پرونده سوریهگروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح اله؛ آمریکایی‌ها پس از ناکامی‌ها و شکست‌های پی‌درپی در تجهیز و تسلیح تروریست‌های تکفیری جهت سرنگونی حکومت مشروع و قانونی بشار اسد و همچنین تجزیه سوریه به دنبال زمینه‌سازی و ایجاد شرایطی جدید برای مداخله نظامی بیشتر در این کشور هستند.

بنابراین تجربه نشان می‌دهد که آمریکا‌یی‌ها هر بار با شکست سنگینی در میدان سوریه روبرو می‌شوند، موضوع سلاح شیمایی را دستاویزی برای خود قرار می‌دهند و به بهانه اینکه ارتش سوریه از سلاح شیمیایی علیه شهروندانش استفاده کرده به مواضع نیروهای سوری حمله می‌کنند تا به‌طور غیرمستقیم از تروریست‌های تکفیری در سرنگونی دولت سوریه و تجزیه این کشور کمک کنند.

در همین راستا «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا اخیرا در اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد که واشنگتن بیم دارد که گاز سارین که اخیرا در سوریه استفاده شد، در این کشور وجود داشته باشد. به گفته وی این گاز بار‌ها در حملات سوریه استفاده شد؛ اما در زمان حاضر دلایلی که این فرضیه را ثابت کند، وجود ندارد.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم نیز در یادداشتی نوشته بود که پیش از اظهارات وزیر دفاع آمریکا، یک مسئول دیگر آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفته بود: نظام حاکم سوریه و داعش از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند و دونالد ترامپ هیچ گزینه‌ای را بعید نمی‌داند و استفاده از قدرت نظامی همواره مورد بحث و بررسی است.

در کنار مسؤولان آمریکایی برخی از رسانه‌های معارضان مسلح دولت سوریه نیز که به نوعی از حمایت آمریکایی‌ها و متحدانش در منطقه برخوردار هستند، مدعی شدند: عده‌ای از ساکنان منطقه دوما در غوطه شرقی در جریان موشک‌هایی که از سوی مناطق تحت سیطره دولت سوریه شکلیک شده‌اند، دچار خفگی شده و سه نفر از آن‌ها به بیمارستان منتقل شدند.

اتهاماتی که از سوی آمریکایی‌ها علیه دولت سوریه درخصوص استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود اولین بار نیست و آخرین بار نیز نخواهد بود؛ کما اینکه سال گذشته ملاحظه کردیم آمریکایی‌ها به بهانه حمله شیمیایی در خان‌شیخون سوریه، پایگاه هوایی شعیرات که یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های ارتش سوریه در مبارزه با تروریست‌های داعش بود، با ۵۹ فروند موشک هدف حمله قرار دادند؛ بنابراین با بررسی تحلیل‌ها و اظهارنظر‌های برخی از مسؤولان آمریکایی به این نکته کلیدی پی می‌بریم که هرگاه ارتش سوریه و متحدانش در میدان دست برتر را داشته باشند و روز به روز به پیشروی‌های خود در جبهه‌های مختلف ادامه بدهند و آمریکایی‌ها نیز به نوعی جایگاه خود و گروه‌هایی که از آن‌ها در راستای محقق ساختن اهدافشان در سوریه حمایت می‌کنند در معرض ضعف ببینند، به بهانه‌های واهی و یا احتمالا خطای محاسباتی نخ‌نما مواضع ارتش سوریه و متحدانش را هدف حمله قرار می‌دهند تا بدینوسیله مانع پیشروی نیرو‌های مقاومت اسلامی در جبهه سوریه شوند.

پیشروی ارتش سوریه در حومه ادلب، حلب جنوبی، تسلط یافتن بر فرودگاه راهبردی «ابوالظهور»، پیروزی در نبرد سراقب -که در سایه بروز اختلاف بین عناصر گروه‌های مسلح و تروریست‌های النصره صورت گرفت- و در جبهه‌های دیگر نشان می‌دهد که مناطق تحت سیطره دولت سوریه روز به روز رو به گسترش است و به نظر می‌رسد، بحران سوریه به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود؛ این همان چیزی است که آمریکایی‌ها را نگران کرده و اینرو تلاش می‌کنند مانع پیشروی‌های میدانی سوری‌ها شوند.

البته نشست موفقیت‌آمیز «سوچی» که اخیرا به همت روسیه و با همکاری ایران و ترکیه در بندر سوچی روسیه برگزار شد، آمریکایی‌ها را بیش از پیشروی‌های میدانی نگران کرده است که مبادا روس‌ها با همکاری ایران و ترکیه بحران سوریه را حل و فصل کنند و آن‌ها را کنار بزنند و مانع تحقق اهداف آن‌ها در سوریه و در نهایت در منطقه شوند.

اما یکی برجسته‌ترین ناکامی‌هایی که این روز‌ها کام تلخ آمریکایی‌ها را تلخ‌تر کرده، تلاش بی‌فایده آن‌ها در جلوگیری از رویارویی متحد قدیمی خود یا همان ترکیه با متحدان جدید خود یعنی کرد‌ها در منطقه عفرین سوریه بود. تجاوز اشغاگرانه ترکیه به مناطق شمالی سوریه نه‌تنها ضعف نفوذ آمریکایی‌ها را در منطقه نشان داد، بلکه موجب شد، کرد‌های سوریه از دولت این کشور درخواست کمک کنند تا وارد عفرین شده و از آن‌ها در مقابل ترک‌ها دفاع کنند. از اینرو آمریکایی‌ها چاره‌ای جز این ندارند که با حلمه نظامی جدید در یک نقطه از سوریه اعلام وجود کرده و با این کار نگاه‌ها را از این شکست‌ها منحرف سازند؛ اما تجربه نشان داده است که بار دیگر شکست خواهند خورد. آن‌ها باید از دخالت در امور سوریه دست بردارند و اجازه دهند که سرنوشت و آینده ملت سوریه به دست خود سوری‌ها رقم بخورد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار