رزمنده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

بسیاری از وصایا و اسناد مربوط به شهدا در منازل نگهداری می‌شوند

رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: وصایا و پیام‌های شهدا و رزمندگان را در اختیار داریم اما بسیاری نیز در منازل شخصی نگهداری می‌شوند که در صورت وجود مکانی مجهز به امکانات روز دنیا برای حفظ آنها، می‌تواند برای آیندگان ماندگار شود.
کد خبر: ۲۷۷۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶ - 06February 2018

بسیاری از وصایا و اسناد مربوط به شهدا در منازل نگهداری می‌شوند«بهزاد پروین‌قدس» رزمنده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس از آذربایجان شرقی با اشاره به افتتاح مرکز فرهنگی دفاع مقدس این استان، اظهار داشت: در خصوص افتتاح مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان طرح‌هایی ارائه شد تا در بازه‌ شروع تا پایان جنگ تحمیلی در تمام ابعاد مختلف اعم از مستند، خاطرات شهدا، ماکت، عملیات‌ها، شخصیت‌ها و به خصوص آثار حجمی و آثار منتخب به شهدا مورد توجه قرار گیرد، اما متاسفانه به دلیل از دست دادن زمان و فرارسیدن زمان افتتاحیه‌ ساختمان مرکز فرهنگی تنها به برپایی گالری تصاویر شهدا در مدت محدود اقدام کردیم.

جانباز و هنرمند دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در این گالری با استفاده از 190 تصویر از ایام 29 بهمن سال 56 و نقش تبریز در پیروزی انقلاب تا نقش رهبری حضرت امام خمینی(ره)، آغاز جنگ تحمیلی، بمباران و شهدای بمباران، حضور نیروهای مردمی، بسیجی، یگان‌های عملیاتی در مناطق عملیاتی و چندین عملیات به تصویر کشیده شده است.

پروین‌قدس افزود: این سیر به پس از جنگ و آزادی اسرا، تفحص و رجعت پیکر شهدا، مادران و همسران شهدا نیز پرداخته و در نهایت در گلزار شهدا اتمام می‌یابد.

این مستند ساز عنوان کرد: در بخشی از گالری نیز به نقش ولایت آیت‌اله خامنه‌ای و شهدای مدافع حرم که 27 شهید منتسب به استان ما هستند هم پرداخت شده است.

وی با تاکید بر اینکه این موزه فرا استانی هست، گفت: نه تنها شهدای استان آذربایجان شرقی، بلکه تصاویر افرادی چون شهید چمران و صیاد شیرازی و برخی از شهدای جبهه مقاومت اسلامی نیز مزین بخش این گالری بوده است.

این هنرمند متذکر شد: در طی سال‌های دفاع مقدس و پس از آن آرشیوی غنی از آثار شهدا و رزمندگان را گردآوری کرده‌ام که درصدد هستیم با تامین بسترهای مورد نیاز آنها را برای حفظ و نمایش عمومی به این موزه منتقل کنیم.

پروین‌قدس یادآور شد: صوت، تصویر، وسایل شخصی، دست نوشته، وصایا و پیام‌های شهدا و رزمندگان را در اختیار داریم و بسیاری از آنها نیز در منازل شخصی نگهداری می‌شوند که در صورت وجود مکانی مجهز به امکانات روز دنیا برای حفظ آنها، می‌تواند برای آیندگان ماندگار شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار حفظ و نگهداریِ آثار مربوط به گذشته باید بتوانیم با بهره گرفتن از زبان هنر برای انتقال مفاهیم ارزشمند بهره ببریم.

این جانباز دوران دفاع مقدس تصریح کرد: باید ظرفیت هنرمندان استان را باور داشته باشیم تا شاهد اثرگذاری ایشان در راستای حفظ و نشر ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس باشیم بله طوری که شاهد هستیم، عدم توجه به ظرفیت‌های هنرمندان باعث می‌شود استان‌های دیگر هنرمندان ما را جذب نموده و آثار آنان را مورد توجه قرار دهند.

پروین‌قدس تاکید کرد: یگان‌های مرتبط با این استان اعم از لشکر 31 عاشورا، نیروی هوایی، ارتش، جهاد سازندگی، بسیج مردمی و دیگر نیروها عملکرد قابل توجهی در عملیات‌های دوران دفاع مقدس و پس از آن داشتند که به نظر می‌رسد ما برای به نمایش در آوردن آن توانمندی‌ها دیر کرده‌ایم، ولی با الگو گرفتن از سایر موزه‌های جنگ می‌توانیم با سرعت بیشتری کار را پیش ببریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها