سیدافقهی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

رویکرد آل سعود سرنگونی دولت اسد است/ جنگ تحمیلی عربستان توان بازدارندگی یمنی‌ها را افزایش داد

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه رویکرد عربستان در بحران سوریه رویکرد سرنگونی است، گفت: سعودی‌ها به هیچ‌وجه به هدفی غیر از سرنگونی دولت بشار اسد و تغییر آن به یک حکومت همسو با عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی فکر نمی‌کنند.
کد خبر: ۲۷۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱ - 07February 2018

رویکر سعودی‌ها در بحران سوریه رویکرد سرنگونی است/ جنگ عربستان علیه یمن توان بازدارندگی یمنی‌ها را افزایش داد«سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، در خصوص تغییرات گسترده در سیاست‌ داخلی رژیم سعودی، اظهار داشت: تغییرات گسترده در سیاست‌ داخلی عربستان سعودی در راستای تحکیم قدرت «محمد بن‌سلمان» برای تصدی پست پادشاهی صورت می‌گیرد و از آنجایی که وی جزو نسل سوم به شمار می‌رود، لذا رقبا و افراد قوی‌تری از خود برای تصدی پست پادشاهی دارد؛ از این رو بن سلمان می‌خواهد در زمان حیات پدرش این اصلاحات را انجام دهد.

وی با بیان اینکه اولین کاری که ملک سلمان بن‌عبدالعزیز پادشاه سعودی باید انجام می‌داد، این بود که باید رقبای پسرش را از میدان به در می‌کرد، گفت: سعودی‌ها برخی از شاهزاده‌هایی را که احتمال می‌دادند طمع قدرت داشته باشند، بازداشت و اموال آن‌ها را مصادره کردند و مدعی شدند که این شاهزاده‌ها از طریق فساد مالی به قدرت و ثروت دست یافته‌ا‌ند. بدین ترتیب شاه سعودی، شاهزاده‌هایی را که احتمال داشت سر راه محمد بن‌سلمان قرار گیرند، حذف کرد.

سیدافقهی تصریح کرد: علمای دینی عربستان که قبل از ملک سلمان از نفوذ قابل توجهی در حکومت برخوردار بودند، در قالب رویکرد جدید فرهنگی عربستان که غربگراست، به شدت محدود و حتی سرکوب می‌شوند، تا مبادا در پادشاهی محمد بن‌سلمان مانع‌تراشی کنند.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا سیاست عربستان در قبال بحران سوریه تغییر کرده یا نه همان سیاست قبلی را پیگیری می‌کند، گفت: عربستان سعودی یکی از تاثیرگذارترین کشور‌های عربی در عرصه‌های مختلف نظامی، تبلیغاتی، اقتصادی و بین‌المللی در بحران سوریه بوده است و هم‌اکنون نیز یکی از جدی‌ترین حامیان گروه‌های معارض مسلح و خطرناک سوریه محسوب می‌شود. رویکرد عربستان سعودی در بحران سوریه رویکرد سرنگونی است و به هیچ‌وجه هدفی غیر از سرنگونی دولت بشار اسد و تغییر آن به یک حکومت همسو با عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی فکر نمی‌کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: وقتی ارتش و دولت سوریه در میدان دست برتر را دارند، سعودی‌ها دوست ندارند گروه‌های معارض وارد مذاکره شوند؛ چون در این صورت مجبور می‌شوند، امتیاز بیشتری به ارتش و دولت سوریه بدهند؛ لذا هر وقت گروه‌های معارض سوری مورد حمایت سعودی‌ها در ژنو نشست برگزار می‌کنند، خروجی نشست آن‌ها تقریبا هیچ است.

وی در خصوص یمن، که نزدیک است به ویتنام سعودی‌ها تبدیل شود، نیز گفت: مداخلات نظامی سعودی‌ها در یمن را در ۲ جغرافیا می‌توان بررسی کرد؛ جغرافیای اول درگیری نظامی ائتلاف تحت حمایت سعودی‌ها با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در صنعا است. عربستان سعودی این جغرافیا را به صورت مستمر بمباران می‌کند و در هوا، زمین و دریا آن‌ها را محاصره کرده است. به دلیل محاصره شدن همه‌جانبه یمنی‌ها از سوی سعودی‌ها شاهد بیماری‌هایی در میان کودکان هستیم که جان آن‌ها را تهدید می‌کند. تمام زیرساخت‌ها به دلیل بمباران جنگنده‌های سعودی یا تعطیل شده و یا منهدم شده‌اند.

سیدافقهی با بیان اینکه جنگ ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان بدون اینکه دستاوردی برای سعودی‌ها داشته باشد، سه سال است که ادامه دارد، خاطرنشان ساخت: تنها دستاورد این جنگ انهدام زیرساخت‌های حیاتی یمن و البته افزایش توان بازدارندگی یمنی‌ها را فراهم آورده است؛ مخصوصا بعد از اینکه ریاض و ابوظبی هدف حمله موشکی یمنی‌ها قرار گرفت.

وی در پایان با اشاره به اینکه احتمال دارد، یمن به یمن جنوبی و شمالی تجزیه شود، گفت: جغرافیای دوم نیز جنوب یمن و بحث عدن است؛ درگیری‌هایی که بین نیرو‌های اماراتی و طرفداران «عبد ربه منصور هادی» مورد حمایت عربستان سعودی وجود داشت، شدت گرفته و ائتلاف عربی که هدفش رسیدن به صنعا بود، به شدت متزلزل شده است. ترور، آدم‌ربایی و اقدامات تروریستی در عدن به شدت افزایش یافته است که بعید به نظر می‌رسد سعودی‌ها و اماراتی‌ها به اهداف اعلامی خود برسند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار