نقش رزمندگان استان سمنان در عملیات «والفجر ۸»؛

احداث ۲ پل خاکی «فاطمة‌الزهرا (س)» و «امام حسن مجتبی (ع)» بر روی رودخانه «بهمنشیر»

با پشتکار جهادگران استان سمنان، ۲ جاده پل «فاطمة‌الزهرا (س)» و «امام حسن مجتبی (ع)» بر روی رودخانه «بهمنشیر» ساخته شد. با احداث این پل‌ها امید ارتش بعث به یأس تبدیل و موفقیت رزمندگان در «فاو» تثبیت شد.
کد خبر: ۲۷۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ - 10February 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از سمنان، رزمندگان استان سمنان در قالب طرح سپاهیان از روستا‌ها به شهرستان محل اعزام جمع شده و پس از مراسم خداحافظی با خانواده خود، تمامی نیرو‌های اعزامی در مرکز استان در مسجد امام خمینی استقرار یافتند و پس از بیان سخنرانی و نوحه خوانی به مقر پنج طبقه اهواز، مقر اصلی تیپ ۲۱ امام رضا (ع) اعزام شدند.

با توجه به اعزام زیاد رزمندگان استان، سازماندهی توسط فرماندهان گردان پیاده رزمی انجام شد و تعدادی که از سقف گردان اضافه بودند نیز به واحد‌ها و گردان‌های پشتیبانی معرفی شدند.

پس از چند روز، نیرو‌ها برای آماده شدن جهت عملیات در پیش رو به مقر حمیدیه (اردوگاه کاظمین) انتقال یافتند. نیرو‌ها به منظور در امان ماندن از بمباران دشمن به‌طور پراکنده در چادر‌ها مستقر شدند.

تعدادی از نیرو‌ها در قالب دسته «اخلاص» از گردان‌ها برای آموزش غواصی از گردان جدا شدند، تا با بیش از ۱۲ ساعت آموزش در هر روز آمادگی خویش را در روز موعود ۲ چندان کنند. تعدادی از رزمندگان گردان‌ها نیز برای گذراندن دوره آموزش شنا، در آن مقطع زمانی از گردان جدا شدند.

گردان «کربلا» علاوه‌بر دسته «اخلاص» و تمامی نیرو‌های مورد نظر برای آموزش شنا به استادیوم «آزادی» انتقال و پس گذراندن آموزش‌های لازم به اردوگاه بازگشتند.

رزمندگان در مقر حمیدیه با گذراندن آموزش‌های آبی، خاکی و آمادگی‌های جسمانی، برگزاری نماز جماعت، خواندن دعای کمیل، ندبه و... با روحیه معنوی بالا آماده عملیات شدند. از جمله اقدامات فرماندهان قبل از توجیه عملیات بر روی کالک بود.

در این اعزام مرحوم «طاهری» امام جمعه وقت شاهرود و حاج آقا «شاهچراغی» از سمنان در طول مأموریت رزمندگان را همراهی می‌کردند. علاوه بر روحانیون و طلاب، حضور حاج «صادق آهنگران» برای نوحه‌سرایی، آقای شمخانی، اسماعیل قاآنی برای توجیه ماموریت آتی هم حاکی از نبرد سخت و جانانه‌ در پیش رو بود.

با نزدیک شدن عملیات، فرماندهان گردان نیرو‌ها را توجیه و به همه نیرو‌ها گفته شد «باید حسینی وار بجنگیم». برای همین نیرو‌ها فرمانده خود را بالای شانه‌های خود قرار داده و شعار «فرمانده آزاده، آماده‌ایم آماده» سر دادند.

یک شب قبل از آغاز عملیات «والفجر ۸» در منطقه «فاو» تک پشتیبانی با حضور یگان‌های لشکر ۱۰ سید الشهدا (ع)، تیپ ۱۸ الغدیر، تیپ ۲۱ امام رضا (ع) و یگان دریایی ۴۳ امام علی (ع) در منطقه «ابوالخصیب» و جزایر «ام‌الرصاص» و «بوارین» به منظور فریب دشمن و موفقیت در تک اصلی منطقه «فاو» به اجرا در آمد. بعد از وصول به اهداف در «فاو» نیرو‌ها بنا به دستور به مواضع خود برگشتند. مأموریت پیش بینی شده برای رزمندگان استان سمنان تصرف ۲ جزیره «بوارین» و «ام‌الرصاص» در منطقه «ابوالخصیب» بود.

گردان کربلا به فرماندهی شهید «محمد حسین عامریان» (اخوی عرب) مأموریت داشت تا پس از عبور از نهر، خود را به جزیره «بوارین» برساند. طبق برنامه‌ریزی طرح پلی که ۲ سمت شهر را در برگیرد توسط مهندسی تیپ ۲۱ امام رضا (ع) انجام که در آن شب روی آب انداخته شد، لکن پل ۲ طرف را پر نکرد برای همین حسین غنیمت پور خود را به داخل آب انداخت و دو طرف را نگه داشته تا رزمندگان بتوانند از روی آن عبور کنند. حجم وسیع آتش دشمن مانع عبور رزمندگان گردان در کانال‌های سمت راست و چپ شده بود. آن شب عاشورای دیگری برپا شد. همه استقامت کردند و خود را فدا کردند تا بخش وسیعی از جزیره را به تصرف در آورند.

گردان امام موسی بن جعفر (ع) برای عبور از اروند تا رسیدن به جزیره ام‌الرصاص بیش از یک کیلومتر بود که توانستند با عبور از موانع دشمن، خود را به جزیره رسانده و در ادامه گردان حضرت رسول (ص) نیز وارد عمل شد که توانست بخش وسیعی از جزیره را تصرف و پس از ۳۶ ساعت با دستور به عقب برگردد.

احداث ۲ پل خاکی «فاطمة‌الزهرا (س)» و «امام حسن مجتبی (ع)» بر روی رودخانه «بهمنشیر»

نقش جهادسازندگی استان سمنان در عملیات «والفجر ۸»:

با افزایش پاتک‌های دشمن، شرایط چند هزار رزمنده مستقر در «فاو» نیز سخت و دشوار بود، زیرا دشمن تمامی پل‌های روی رودخانه‌های «اروند» و «بهمنشیر» منتهی به «فاو» را منهدم کرد و راهی برای ارسال مهمات و تدرکات و نیرو به فاو وجود نداشت. این در حالی بود که صد‌ها دستگاه کامیون و تریلی مملو از سلاح و مهمات در جاده‌های اهواز به آبادان و خرمشهر به آبادان در انتظار رساندن مهمات به رزمندگان بودند.

«محسن رضایی» فرمانده کل سپاه پاسداران به فرماندهان نظامی و پشتیبانی و جهاد می‌گوید:

ما حدود ۳۰ هزار رزمنده در فاو داریم. نمی‌توانیم این همه نیرو را به عقب بیاوریم، ضمن آن‌که خود نیرو‌ها هم قبول نمی‌کنند عقب بیایند. پل‌ها هم که منهدم شده است. چاره‌ای بیندیشید. پس از فکر و تبادل نظر، تنها راه چاره احداث جاده خاک پل مانند روی رودخانه بهمنشیر بود. اما عمق رودخانه، فشار آب و گلوله باران دشمن از عواملی بود که اجازه نمی‌داد به راحتی جاده‌ای خاکی روی رودخانه ایجاد شود.

سرانجام مدخل ورودی رودخانه بهمنشیر در نزدیکی آبادان برای احداث جاده انتخاب شد. بلافاصله کار با مسئولیت نیرو‌های قرارگاه حمزه و گردان جهاد سمنان با کمک جهاد شاهرود امکاناتی که قرارگاه کربلا و جهاد نجف آباد در محل داشتند آغاز شد.

با غروب خورشید کار شروع شد و چیزی به نیمه شب و پایان کار نمانده بود که با اولین جزر و مد، به دلیل فشار زیاد آب در حالت جزر، خاک‌های ریخته شده داخل آب از بین رفت و آثاری از آن باقی نماند. آن شب شرایط برای ادامه کار فراهم نبود صبح روز بعد پس از اقامه نماز صبح حالی معنوی در جهادگران به وجود آمد و با خواندن دعای توسل، از خدا و ائمه اطهار (ع) درخواست کمک و یاری کردند. با روشن شدن هوا، همه مصمم شدند به هر صورت که شده جاده را روی رودخانه احداث کنند.

شور حسینی همه را فراگرفت و کار با چند دستگاه لودر و بلدوزر از ۲ طرف شروع شد. کمپرسی‌ها پشت سرهم خاک می‌آوردند و لودر‌ها و بلدوزر‌ها خاک را در رودخانه پخش می‌کردند. به قدری خاک در رودخانه ریخته شد که جاده همچون خاکریزی از دل رودخانه بهمنشیر سر در آورد. به گونه‌ای که جزر و مد هم نتوانست جاده را ببرد. در طول یک شبانه روز ۱۵۰ متر جاده روی رودخانه زده شد. آقای «حسن بیگی» پس از اتمام احداث جاده، فوری یک نامه برای «محسن رضایی» می‌نویسد: «بسمه تعالی، برادر محسن رضایی کار انجام شد.» آقای «نبی‌زاده» نامه را به دست «محسن رضایی» می‌دهد و وی سه بار تکبیر می‌گوید.

با توجه به توسل صبح آن روز و عنایت بانوی گرامی اسلام، پل به نام فاطمه زهرا (س) نام‌گذاری شد. احداث پل خاکی فاطمةالزهرا (س) اگر چه امید صدام را برای بازپس گیری فاو کمرنگ کرد. اما هنوز امیدوار بود.

برای تدارک و پشتیبانی بیشتر از رزمندگان مستقر در فاو نیاز به ساخت دومین پل خاکی روی رودخانه بهمنشیر در ایستگاه ۷ آبادان در نزدیک‌ترین محل به منطقه عملیاتی بود. طی ۲  شبانه روز پشتکار جهادگران سمنان، دومین پل خاکی روی بهمنشیر ساخته و به نام مبارک امام حسن مجتبی (ع) نامگذاری شد. با احداث این پل، امید ارتش بعث به یاّس تبدیل و موفقیت رزمندگان در فاو تثبیت شد. احداث خاکریز یک جداره و ۲ جداره، ترمیم جاده‌های دسترسی، احداث سنگر نفرات و تانک و توپخانه از جمله فعالیت‌های سنگرسازان بی‌سنگر جهاد در این عملیات به شمار می‌رود.

شهدای شاخص این عملیات شهیدان، «سید حسن شاهچراغی»، «حسین عرب عامری»، «سعید قزوینی»، «کیومرث نوروزی»، «سید ابوالقاسم داوود الموسوی دامغانی»، «علیرضا (حمید) کرمانیان»، «ابوالفضل هراتی»، «سید احمد نبوی» و ۱۹۴ شهید گلگون کفن عملیات «والفجر ۸» هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار